خبرگزاری هرانا – اعتصاب غذای دست‌کم شش زندانی عقیدتی و امنیتی از جمله احسان مازندرانی، جعفر عظیم‌زاده، رسول رضوی، محمد عبدالهی، شهرام پورمنصوری و ایوب اسدی در زندان‌های مختلف در اعتراض به وضعیت‌شان همچنان ادامه دارد. در این میان وضعیت جسمانی تعدادی از آنان از جمله احسان مازندرانی، رسول رضوی و جعفر عظیم زاده نامناسب گزارش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی، جعفر عظیم‌زاده، رسول رضوی، محمد عبدالهی، شهرام پورمنصوری و ایوب اسدی در زندان‌های اوین، رجایی‌شهر، ارومیه، تبریز و کاشمر در اعتراض به وضعیت‌شان در اعتصاب غذا به‌ سر می برند. حال عمومی تعدادی از آنان وخیم گزارش شده است.

جعفر عظیم زاده

جعفر عظیم زاده

جعفر عظیم‌زاده کارگر زندانی در زندان اوین در اعتراض به «سرکوب فعالین کارگران و معلمان از طریق پرونده سازی‌های امنیتی» در چهل‌وهشتمین روز اعتصاب غذا به سر می برد. این کارگر زندانی تاکنون دست‌کم سه بار به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده است. آقای عظیم‌زاده بیش از دو هفته پیش درپی وخامت حالش و «از کار افتادن تقریبی کلیه‌ها» به بیمارستان شهدا منتقل شد، اما پس از چهار ساعت انتظار به دلیل نبود متخصص به زندان بازگردانده شد. گفته می‌شود علی‌رغم دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، در اعزام و بستری شدن وی کارشکنی صورت می‌گیرد.

جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در اسفندماه سال ۹۳ از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس و دو سال محرومیت از «فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم و درحال حاضر در بند هشت زندان اوین نگهداری می شود.

احسان مازندرانی، روزنامه نگار زندانی پس از ۲۰ روز اعتصاب غذای تر، از روز یکشنبه ۱۶ خرداد در اعتراض به «توهین و فحاشی» یکی از مقام‌های زندان، و ضرب و شتم او در بیمارستان “اعتصاب غذای خشک” کرده است.

شامگاه روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه، احسان مازندرانی خبرنگار بازداشتی در سی‌امین روز اعتصاب غذای خود در سالن هشت بند هشت زندان اوین براثر افت شدید فشار خون از تخت زندان به پایین پرت شد و دچار بیهوشی گردید. بر اساس گزارش‌های رسیده مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان بلافاصله به بهداری زندان اوین منتقل شده اما تا لحظه تنظیم این خبر هیچ اطلاعی از وضعیت جسمی وی به دست نیامده است.

شهرام پورمنصوری زندانی امنیتی در زندان رجایی‌‍ شهر کرج، که در ۱۷ سالگی بازداشت شد و اکنون شانزدهمین سال حبس خود را می گذراند در اعتراض به وضعیتش در اعتصاب غذا به سر می‌برد. از زمان دقیق شروع اعتصاب غذای وی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما می توان تایید کرد این زندانی حداقل چهار روز است که در اعتصاب غذا به سر می برد.

کیلومترها دورتر از پایتخت، جلسه رسیدگی به اتهامات رسول رضوی فعال ترک (آذری) روز گذشته در بیست‌وششمین روز اعتصاب غذا با وضعیت جسمی «بسیار وخیم» طوری که به دلیل ضعف جسمانی شدید قادر به تکلم و حرکت نبوده و از سوی ماموران حمل می‌شده در دادسرای عمومی تبریز تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است.

پیش از این یک منبع نزدیک به خانواده رضوی در مورد حال عمومی این زندانی پیش از انتقال به مکانی نامعلوم به گزارشگر هرانا گفته بود:”وضعیت جسمانی آقای رضوی آنقدر وخیم است که توانایی راه رفتن را از دست داده و هنگام صحبت تلفنی با خانواده کلمات را بریده بریده می گوید و حتی گاهی قدرت جمله بندی و ترکیب کلمات را نیز از دست می‌دهد.”

محمد عبدالهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه که چندی پیش نسبت به اجرای حکمش نیز هشدار داده شد، در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده از نهم خردادماه در اعتصاب غذای نامحدود به سر می‌برد. وی بیش از یک هفته است که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و دست‌کم یک بار درپی وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شده است.

ایوب اسدی زندانی سیاسی بیمار و تبعیدی به زندان کاشمر نیز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی، عدم اعطای مرخصی استعلاجی و محکوم شدن به ۲۰ سال حبس «ناعادلانه» در دهمین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

لازم به یادآوری است، محمدصدیق کبودوند، حشمت‌الله طبرزدی، آیت مهرعلی بیگلو و مریم نقاش زرگران از دیگر زندانیان اعتصابی روزهای اخیر با تحقق مطالبات خود به اعتصاب غذا پایان دادند.