آرش عزیزی

جورجیو مامولیتی، عضو جنجالی شورای شهر و نامزد انتخابات شهرداری، لابد فکرش را هم نمی‌کرد که کنار کشیدنش به دشمن همیشگی‌اش، راب فورد،‌ کمک برساند، اما به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است.

مامولیتی سه‌شنبه این هفته در جلسه‌ای در رستورانی واقع در تقاطع ایزلینگتون و استیلز اعلام کرد که از انتخابات شهرداری بیرون می‌رود و دوباره نامزد شورای شهر در منطقه ۷ می‌شود. او البته اعلام کرد همچنان فکر می‌کرد برنامه‌ای که داشته بهترین برنامه بوده است و در آینده دوباره تلاش خواهد کرد. برنامه او شامل چنین نکاتی می‌شد: بیرون کشیدن ماشین از بزرگراه گاردینر و جا دادن به حمل و نقل عمومی و پیاده‌روها، مسلح کردن بعضی افسران آیین‌نامه برای مبارزه با دار و دسته‌های مسلح،‌ ساختن کازینو در بندر تورنتو و برقراری منطقه مخصوص تن‌فروشی.

مامولیتی البته گفت که نظرسنجی‌های کمپین خودش نشان داده که بیشتر از ۵ درصد اقبال نیاورده است و در این مورد گفت:”شاید شهر تورنتو آماده مفاهیم خلاقی که من مطرح کردم نیست. شاید این شهر آماده شهرداری مثل من نیست. شاید روزی آماده شود.”

رای مامولیتی به که میرسد؟

دو رقیب مامولیتی در این جلسه استعفا حضور داشتند: روکو راسی و جو پانتالونه که هر دو مثل خود او ایتالیایی‌تبار هستند. راسی و پانتالونه به او به خاطر چند ماه نامزد بودنش تبریک گفتند و البته پانتالونه از نامزدی او برای منطقه ۷ رسما حمایت کرد. در پایان هم راسی و هم پانتالونه گفتند به نظرشان بیرون رفتن مامولیتی، آرای او را به آن‌ها می‌دهد.

اما کارشناسان سیاسی حرف دیگری می‌زنند.

آن‌ها می‌گویند رای مامولیتی یک راست به جیب راب فورد، نماینده راست‌گرای شورای شهر از اتوبیکو، می‌رود که با برنامه کاهش مخارج شهر و توقف مالیات‌ املاک نامزد شده است و برخلاف نظر همگان موفق شد شانه به شانه اسمیترمن به عنوان یکی از شانس‌های اصلی (یا به نظر بعضی “خطرات اصلی”) مطرح باشد.

جالب اینجاست که مامولیتی و فورد همیشه در شورای شهر با هم درگیر بوده‌اند و حتی یکبار فورد مامولیتی را “جینو بچه” خوانده بود و اینگونه به تبار ایتالیایی او توهین کرده بود.

داگ فورد، برادر راب و مدیر کمپین انتخاباتی او، به گزارشگران گفت که اگر مامولیتی دوباره وارد شورای شهر شود و راب فورد، شهردار شود، او (مامولیتی) “نقش بسیار مهمی”‌ در دولت فورد خواهد داشت.

مامولیتی حمایت خود را به هیچ یک از نامزدهای باقی مانده نداده است اما گفته امیدوار است جای او را در میز مباحثات (که معمولا از شش نامزد در آن دعوت می‌شود) روکو آچامپونگ بگیرد. آچام‍‍پونگ رئیس سابق شورای اجرایی دانشجویان در دانشگاه تورنتو است که اکنون وکیل شده و بعضی رسانه‌ها ابراز تعجب کرده بودند که چطور نتوانسته نام خود را به فهرست شش نامزد اصلی ارتقا دهد. آچامپونگ در صورت حضور در بین نامزدهای اصلی تنها فرد سیاه‍‍‍‍‍‍‍‍پوست حاضر خواهد بود.