بی بی سی: عباس کیارستمی، کارگردان نامی ایرانی پس از دوره‌ای بیماری در بیمارستانی در پاریس درگذشته است.

آقای کیارستمی بعد از انقلاب بیش از ۴۰ فیلم ساخت و در سال ۱۹۹۷ به خاطر فیلم طعم گیلاس برنده جایزه نخل طلای جشنواره سینمایی کن شد.

او که ۷۶ سال داشت در فروردین امسال به علت بیماری روده چهار بار عمل جراحی شد. در پی یکی از عمل‌ها دچار خونریزی داخلی و سپس عفونت شد که پزشکان مجبور شدند، او را در خواب مصنوعی فرو ببرند.

آقای کیارستمی پس از گذراندن دوره نقاهت در تهران هفته گذشته برای ادامه درمان راهی فرانسه شد، اما پس از چند روز به دلیل لخته شدن خون سکته مغزی کرد و درگذشت.

در حساب تلگرامی که با عنوان “روند درمان عباس کیارستمی” فعال شده، آمده بود: “اولین عمل، عمل جراحی درمانی بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفته و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده

عباس کیارستمی در ماه مارچ 2016 در موزه آقاخان تورنتو

عباس کیارستمی در ماه مارچ ۲۰۱۶ در موزه آقاخان تورنتو

است.”

هفته گذشته آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) آقای کیارستمی را برای عضویت در این آکادمی دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم علی آهنی سفیر ایران در فرانسه گفته است:”سفارت جمهوری اسلامی ایران امروز پیگیر ترخیص پیکر وی از بیمارستان و انجام اقدامات کنسولی و گمرکی برای انتقال به کشورمان خواهد بود.”

عباس کیارستمی متولد ۱۳۱۹ در تهران بود. او فیلمسازی را از اواخر دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد.

کیارستمی برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن، همزمان با فیلم‌سازی، در هنرهای عکاسی و نقاشی هم فعال بود.

“طعم گیلاس”، “خانه دوست کجاست”، “کپی برابر اصل”، “زیر درختان زیتون” و “باد ما را خواهد برد” از جمله ساخته های عباس کیارستمی است.

روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ عباس کیارستمی را در رده ششم فهرست چهل کارگردان برجسته جهان قرار داد. فیلم “ده” او هم نامزد دریافت نخل طلا شده بود.

کیارستمی دو فیلم آخرش را بیرون از ایران فیلمبرداری کرده بود.

معروف است که ژان لوک گودار کارگردان سوئیسی فرانسوی درباره او گفته:”فیلم با دی‌ دبلیو گریفیث شروع می شود و با عباس کیارستمی تمام.”

واکنش ها

مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی: از شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی عمیقا تکان خوردم و متاثر شدم. او یکی از هنرمندان نادر با شناختی خاص از جهان بود، یا همانطور که ژان رنوار گفت:‌ “واقعیت همیشه سحرآمیز است.”

مجله “فیلم” چاپ نیویورک: جهان احتمالا بزرگترین فیلم‌سازش را از دست داده است.

موسسه فیلم بریتانیا مرگ کیارستمی را “غم انگیز” خواند و روبی کالین منتقد فیلم روزنامه تلگراف او را “معجزه گری که در هیات یک شعبده باز پنهان شده” توصیف کرد.

کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: “سینماگر ایرانی، عباس کیارستمی تأثیری عمیق بر تاریخ سینما گذاشت. او سینماگر، شاعر و عکاسی بود که در آثارش شعر در کنار چیزهای کوچک زندگی قرار می گرفت و به آن بعدی ویژه و جهانی می بخشید. عباس کیارستمی، برنده نخل طلای سال ۱۹۹۷ با کشور ما یک رابطه هنری و دوستی عمیق داشت. رئیس جمهور فرانسه یاد این هنرمند بزرگ ایرانی را گرامی می‌دارد که سینمای او زبان و تفکر جهانی داشت”.

***

کارگردانان و بازیگران سینمای ایران نیز به مرگ کیارستمی واکنش نشان دادند. جعفر پناهی، اصغر فرهادی، محسن مخملباف، ابراهیم حاتمی کیا و بسیاری از بازیگران از جمله بهروز وثوقی، حبیب رضایی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مهناز افشار و بهرام رادان در این رابطه نوشتند.

همچنین محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین درگذشت کیارستمی را تسلیت گفت و درگذشت او را “خسارتی سنگین برای هنر فاخر ایران” دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در توئیتر خود نوشت: نگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسان‌ها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود.