موسسه عظیم مالی "مریل لینچ" موافقت کرده است برای حل و فصل یک دعوی حقوقی دایر بر تبعیض علیه یک تحلیلگر ایرانی، یک میلیون و ۵۵۰ هزار دلار جریمه  …



 

شماره ۱۲۱۱ ـ پنجشنبه  ۸ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: موسسه عظیم مالی "مریل لینچ" موافقت کرده است برای حل و فصل یک دعوی حقوقی دایر بر تبعیض علیه یک تحلیلگر ایرانی، یک میلیون و ۵۵۰ هزار دلار جریمه پرداخته و آموزش کارمندان خود را برای جلوگیری از تبعیض بهبود بخشد.

این دعوی حقوقی را یک سازمان فدرال آمریکا به نام "کمیسیون فرصت های برابر شغلی" به نمایندگی از مجید برومند در ماه جون۲۰۰۷ مطرح کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر در شکایت از مریل لینچ آمده بود که این شرکت در ماه اوت ۲۰۰۵ به دلیل ملیت و مذهب آقای برومند نه تنها مانع ترفیع او شده، بلکه او را اخراج کرده و به جای او شخصی با شرایط ضعیف تر را به کار گرفته است.

براساس آن دعوی که در دادگاهی فدرال در منطقه مانهاتان نیویورک تسلیم شده بود، آقای برومند در مریل لینچ با اظهاراتی از این نوع روبرو شده است: "علت اینکه اجازه نخواهید یافت به بخش معاملات بروید این است که شما از کشوری می آیید که دارای ریسکی بالا و یک تهدید است."

مریل لینچ که توسط "بانک آمریکا" (Bank of America) خریداری شده است این ادعاها را رد کرده بود.

اسپنسر لوئیس، مدیر شاخه نیویورک "کمیسیون فرصت های برابر شغلی" روز سه شنبه این هفته در بیانیه ای گفت: "کلیه افراد مستحق رقابت آزادانه در میدانی منصفانه و برابر هستند، که در این مورد روی نداده است."

یک سخنگوی مریل لینچ از اظهار نظر درباره حل این شکایت خودداری کرد. مریل لینچ قرار بود روز پنجشنبه در "بانک آمریکا" ادغام شود.

به گزارش رویتر براساس اسناد دادگاه، مریل لینچ ۷۱۳ هزار و ۳۳۳ دلار بابت حقوق معوقه، ۳۵۶ هزار و ۶۶۷ دلار به عنوان غرامت و ۴۸۰ هزار دلار بابت هزینه های حقوقی به آقای برومند پرداخت خواهد کرد.

براساس این توافق مریل لینچ قبول کرده است کارمندان خود را برای جلوگیری از تعصب به دلیل مذهب و ملیت آموزش داده و از تلافی جویی علیه کارمندانی که به تبعیض اعتراض می کنند خودداری کند.

برومند در سال ۲۰۰۲ تحت یک برنامه مهاجرتی که به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد خارجیان با استعداد را استخدام کند به خدمت درآمده بود. آقای برومند در رشته فیزیک نظری دکترا و در رشته "ریاضیات مالی" فوق لیسانس دارد.

این دومین بار است که مریل لینچ در ارتباط با ادعای تبعیض علیه یک ایرانی غرامت می پردازد.

یک هیات داوری موسوم به "NASD" که کار آن نظارت بر پایبندی شرکت های بورس به مقررات و رفتار منصفانه است در ژوئیه ۲۰۰۷ حکم داد که مریل لینچ باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به یک نماینده سابق خرید و فروش سهام که ایرانی است پرداخت کند.

براساس یافته های آن هیات، "فریبرز تاد زجاجی" در مسیر ترفیع به عنوان یکی از مدیران شاخه مریل لینچ در حومه شهر میامی در فلوریدا بود، اما مدیر کل این شاخه پس از پی بردن به قومیت آقای زجاجی ترتیبی داد تا وی اخراج شود. مریل لینچ به این حکم اعتراض کرده بود.

"ان ای اس دی" به مریل لینچ دستور داده بود ۴۰۰ هزار دلار غرامت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه به فریبرز زجاجی بپردازد.

آقای زجاجی زمانی که هنوز دانش آموز بود با والدین خود به آمریکا مهاجرت کرده بود.