بی بی سی: وقوع یک زمین لرزه شدید و پس لرزه های متعدد در منطقه لامرد در مرز استانهای فارس و هرمزگان یک کشته، تعدادی زخمی و خسارات مالی برجای گذاشته است.

روز چهارشنبه، ۳۰ تیر (۲۱ جولای)، حدود ۸ دقیقه بعد از نیمه شب به وقت محلی، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ در مقیاس ریشتر مناطقی در استان های فارس و هرمزگان در جنوب ایران را لرزاند و به گزارش مقامات محلی، چند نفر را زخمی کرد و خساراتی را به خصوص در مناطق روستایی این دو استان به بار آورد.

پس از وقوع زمین لرزه اصلی، تا ساعت ۶ بامداد وقوع هشت پس لرزه هم از منطقه گزارش شد که بزرگی آنها بین ۵.۳ تا ۳.۵ درجه در مقیاس ریشتر بوده است.

منابع خبری ایران، مرکز زمین لرزه را عمق ۹ کیلومتری زمین در حوالی منطقه اهل، در بخش اشکنان در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس و در نزدیکی مرز فارس و استان هرمزگان گزارش کرده اند.

به گزارش رویترز، سازمان بررسی زمین شناسی ایالات متحده نیز وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ درجه در مقیاس ریشتر در جنوب ایران را گزارش داده، محل آن را نقطه ای در ۲۳۴ کیلومتری غرب بندر عباس و عمق آن را ۳۴ کیلومتری تعیین کرده است.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران در نخستین گزارش در این مورد محل وقوع زمین لرزه را بخش اشکنان لامرد، واقع در پانصد کیلومتری جنوب شیراز در مرز استان های فارس و هرمزگان و تعداد زخمی های این زمین لرزه را پانزده نفر اعلام کرد.

براساس این گزارش، اکثر زخمی ها در مراکز درمانی محل به طور سرپایی درمان شدند اما امدادگران دو نفر را که آسیب های جدی تر برداشته بودند در بیمارستان های محلی اعزام کردند.

در مورد خسارات این زمین لرزه، خبرگزاری ایسنا گفته است که احتمالا تا سی درصد از واحدهای مسکونی کم مقاومت در روستاهای پسبند، زیندین، کویون و ده پایین به طور کامل تخریب شده و به برخی ساختمان های شهری منطقه نیز آسیب هایی رسیده است.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران، به نقل از مسئول هلال احمر شهرستان لامرد گفته است که میزان خسارت به منازل مسکونی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

در اثر این زمین لرزه، بعضی از تاسیسات شهری نیز آسیب دیده و از جمله اختلالاتی در برق رسانی بروز کرده اما مقامات محلی وعده داده اند که این اختلالات به زودی مرتفع خواهد شد.

ایران از مناطق زلزله خیز جهان است و مناطق مختلف آن، از جمله در حوالی مرکز وقوع زلزله روز چهارشنبه، در گذشته محل وقوع زمین لرزه های شدید بوده است.