بی بی سی: میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران می گوید که محدودیت های ایجاد شده علیه علوم انسانی در دانشگاه های این کشور یادآور رفتار حکومت شوروی سابق است که نهایتاً به سقوط آن کمک کرد.

سایت کلمه، پایگاه خبری نزدیک به آقای موسوی روز چهارشنبه ۳۰ تیر (۲۱ جولای) نوشت که او در دیدار با گروهی از استادان عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های ایران گفته است: “با دیدن حمله سازمان یافته علیه علوم انسانی یاد تجربه بسیار تلخ و هشدار دهنده حکومت شوروی سابق و دیگر حکومت های توتالیتر اروپای شرقی می افتم که از زمان استالین علوم اجتماعی را علومی برآمده از جوامع سرمایه داری و بورژوازی می دانستند و به همین دلیل تدریس آن را جز در مواردی اندک ممنوع کرده بودند”.

به گفته موسوی، این ممنوعیت باعث شد که مسئولان حکومت های کمونیستی از تغییراتی که در سطح جهان و در جامعه خودشان اتفاق می افتاد بی خبر بمانند و یکی از دلایل سقوط آنها این بود که نظریه پردازان خبره در علوم انسانی نداشتند.

حکومت ایران از شهریورماه سال گذشته و در پی اظهار نگرانی آیت الله علی خامنه ای از ترویج علوم انسانی غربی در دانشگاه ها، بازنگری در محتوای درسی این رشته ها را در دستور کار قرار داده است و از آن زمان تا کنون تعداد زیادی از استادان دانشگاه از تدریس منع شده یا به صورت اجباری بازنشسته شده اند.

خامنه ای، رهبر ایران چندی پیش گفته بود: “مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاه های کشور به صورت ترجمه ای تدریس می شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالیکه پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد.”

اما موسوی در انتقاد به اعمال محدودیت های حکومتی علیه تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها گفت: “آنچه از سخنان شهید بهشتی و شهید مطهری برمی آید، اعتقاد به فضای باز علمی در این زمینه بود و حتی شهید مطهری می گفت که مارکسیسم را باید استادان معتقد به مارکسیسم در دانشگاه تدریس کنند”.

او همچنین از “دستکاری تاریخ” حوادث پس از انقلاب ایران و رواج “دروغ و دشنام و تهمت های بی سابقه” انتقاد کرد و گفت: “به نظر می رسد که سرنوشت اقتدارگرایان در سراسر جهان شبیه هم و روش های آنها مشابه یکدیگر است”.

موسوی هشدار داد که گسترش دروغ می تواند یکی از علائم زوال یک نظام حکومتی محسوب شود.

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انفجارهای اخیر در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، گفت که این گونه حوادث را نباید فقط از جنبه امنیتی ریشه یابی کرد.

او گفت: “ریشه کن کردن تروریسم در گرو توسعه همراه با عدالت است و این گونه اعمال با مشارکت مردمی که احساس عدالت کنند و در امور مربوط به سرنوشت خود مشارکت داشته باشند ریشه کن خواهد شد”.

موسوی توجه به “مشکلات و مسائل فرهنگ ها، قومیت ها و مناطق مرزی” را اولویت امروز ایران دانست و گفت: “آیا بهتر نیست که اندکی از شعارهای کر کننده خودمان در مورد اصلاح امور جهانی کم کنیم و کنار یک بلوچ و یک سیستانی، یک کرد و فارس و ترک و عرب صمیمانه بنشینیم و سر از مشکلات آنها در بیاوریم و با کمک آنها فضای انسانی تر و عادلانه تری را ایجاد کنیم”؟

وقوع دو انفجار مرگبار انتحاری در روز پنجشنبه ۲۴ تیر در برابر مسجد جامع شهر زاهدان (متعلق به شیعیان) به کشته شدن ده ها تن و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر انجامید.

موسوی پس از این وقایع با صدور پیامی، این انفجارها را “نفرت انگیز” خواند و آن را در جهت ایجاد اختلاف فرقه ای بین شیعه و سنی دانست.