قطعا بارها شنیده و خوانده اید که در پاسخ آن گروه که معتقدند سالها است که حق بیمه داده اند و هیچ خسارتی دریافت نکردند کارشناسان به این گونه استدلال می کنند که در مقابل بیمه آسایش خاطری است که اجازه می دهد هر کسی با آرامش به دنبال حرفه تخصصی خودش برود و تصور درستش هم این باشد که اگر اتفاقی بیفتد که متحمل خسارت شود این شرکت بیمه است که خسارتش را پرداخت می کند.

اجازه می خواهد برای روشن شدن ارتباط موارد مطرح شده در عنوان این مقاله به توضیح کوتاهی پیرامون ابعاد متفاوت در هر قرارداد بیمه بپردازد.

 insurance-damage

طرفین درگیر در هر قرارداد بیمه عبارتند از بیمه گذار (خریدار بیمه) بیمه گر (شرکت بیمه) بیمه شده (در بیمه های عمر می تواند بیمه گذار هم تلقی شود) تعیین کننده خسارت ـ وام دهنده و بیمه گذار ثانویه (در بیمه های اموال و اشیاء بانکها و موسسات مالی) ـ ذینفع بیمه (در بیمه های عمر کسی که سرمایه بعد از فوت به وی تعلق می گیرد) ـ شخص ثالث که بر اثر حادثه ضرر مالی و جانی دیده است و شخص ثالث که بر اثر حادثه ضررمالی و جانی به بیمه گذار یا مال بیمه شده وارد کرده است ـ وکلای حقوقی که درگیر حل و فصل پرونده های خسارت می شوند ـ گروهی از سرمایه گذاران و متخصصان امور مالی که از تجمع و انباشته شدن حق بیمه ها در صنعت بانکی و تجارت و تولید بهره لازم را می برند تا منافع حاصله به شرکت های بیمه برسد در انتها متقلبان بیمه ای که با نقشه قبلی خود را به این الگو وارد می کنند.

به طور خلاصه آسایش خاطر بجز بیمه شده ( یا بهتر است بگوییم بیمه گذار) برای ذینفع بیمه و آنهایی که وام دهنده بودند حاصل می شود و تأمین خسارت برای زیان دیدگان است (این گروه یا شخص ثالث هستند یا بیمه گذار که همان خریدار بیمه می باشد) و بیمه فقط برای یک گروه است که بدون دردسر درآمد زا است و آنها فقط متقلبان بیمه هستند که علیرغم مبارزه روزمره مسئولان و پلیس با آنها هنوز در جامعه بیمه ای وجود دارند.

حالا طرح این سوال مطرح است که اگر در این چرخه متقلبان وجود نداشته باشند چه اثر مثبتی به وقوع می پیوندد؟ پاسخ بسیار صریح و رسا است. هزینه هایی که برای شناسایی و مبارزه با آنها هر سال مصرف می شود صرفه جویی شده و در ثانی همه خساراتی که با تقلب دریافت می کنند از منابع مالی بیمه به نفع من و شما حذف می شود و نسبت حق بیمه ها به خسارات مثبت شده و این موضوع شروع کاهش حق بیمه ها خواهد بود.

البته با تمامی این توضیحات بایستی یک مورد دیگر را اشاره کرد که خریداران بیمه (بیمه گذاران) به طور کلی به بازار بیمه زیاد خوشبین نیستند و خود را در اکثر موارد قربانی می بینند چون که توانایی مقابله با این سیستم (بیمه) را ندارند. علت در پیچیدگی قراردادهای بیمه و شاید عدم انتخاب صحیح پوشش های بیمه ای است که در زمان خسارت بیمه گذار درمی یابد که همه ضرر و زیانش تامین نمی شود. تجربه نشان داده است که اثر یک بروکر بیمه آگاه می تواند بسیار چاره ساز باشد. قطعا قبل از خرید بیمه با شخص با تجربه که دارای لایسنس بیمه مرتبط است تماس بگیرید.