شهروند ـ  هفته گذشته یک هیئت از سوی دولت جمهوری اسلامی متشکل از یوناتن بت کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای جمهوری اسلامی، علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود و علی بحرینی، دبیر کمیسیون عمران مجلس، برای دیدار با خانم فانک لیو، دبیر کل “ایکائو” که مقر اصلی آن در مونتریال است، به کانادا سفر کردند. این هیئت را که یوناتن بت کلیا سرپرستی می کرد، حسنعلی شهبازی لر، نماینده دائمی ایران در سازمان ایکائو همراهی می کرد.

سازمان بین‌المللی هوانوردی ICAO یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل است که۱۹۱ کشور عضو آن هستند.

این سفر به منظور راه اندازی خط هوایی ماهان است که توسط آمریکا به اتهام حمل و نقل سلاح برای نیروهای جهادی حزب الله و ارتش سوریه و همچنین خدمات رسانی به نیروهای قدس سپاه پاسداران، تحت تحریم قرار دارد.

اگرچه هواپیمایی ماهان یک شرکت خصوصی است، اما سهامدار اصلی آن یکی از افراد وابسته به سپاه است.

این هیئت همچنین در سفر به تورنتو با مجید جوهری نماینده ایرانی تبار مجلس فدرال که پیش  از این با بردن طوماری که از سوی کنگره ایرانیان تهیه شده بود، به پارلمان کانادا، خواهان عادی سازی روابط  بین کانادا و ایران شده بود، ملاقات کرد.

گفتنی ست مجید جوهری برای عادی سازی روابط اقتصادی ـ سیاسی کانادا با جمهوری اسلامی تلاش زیادی می کند، که همین مسئله از سوی برخی از ایرانی ـ کانادایی ها، روزنامه نگاران کانادایی و حتی هم حزبی هایش مورد انتقاد قرار گرفته است که در این فعالیت ها به جای فشار بر روی دولت ایران فشار را روی حزب خودش و دولت کانادا با چشم پوشی از مسئله ی نقض حقوق بشر در ایران گذاشته است. البته علاوه بر  مسئله نقض آشکار حقوق بشر توسط نظام جمهوری اسلامی، مناسبات اقتصادی ناسالم و غیرشفاف در نظام جمهوری اسلامی که می تواند تبعات سوئی برای جامعه کانادا و بخصوص ایرانی ـ کانادایی ها در بر داشته باشد، نیز موجب نگرانی بسیارانی در کانادا شده است.

از راست به چپ:حسنعلی شهبازی لر، نماینده دائمی جمهوری اسلامی در سازمان بین المللی هوانوردی؛ یوناتن بت کلیا نماینده مورد تایید رژیم اسلامی از جامعه آشوریان و کلدانیان در مجلس اسلامی - سرپرست هیئت؛مجید جوهری، نماینده پارلمان کانادا،علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود؛ علی بحرینی، دبیر کمیسیون عمران مجلس

از راست به چپ:حسنعلی شهبازی لر، نماینده دائمی جمهوری اسلامی در سازمان بین المللی هوانوردی؛ یوناتن بت کلیا نماینده جامعه آشوریان و کلدانیان در مجلس اسلامی – سرپرست هیئت؛مجید جوهری، نماینده پارلمان کانادا،علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود؛ علی بحرینی، دبیر کمیسیون عمران مجلس

اشاره به ایرانی کانادایی هایی ست که نظام قضایی جمهوری اسلامی از آنان گروگانگیری می کند و از آنها به عنوان اهرم فشار برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود استفاده می کند و نه تنها این که با تعیین وثیقه های نجومی از نظر اقتصادی و مالی موجبات آزار و اذیت ایرانیان و خانواده هایشان را فراهم می آورد. تازه ترین خبر در مورد این گونه اخاذی ها برمی گردد به رئیس قوه قضاییه صادق آملی لاریجانی که مبلغ ۲۵۰ میلیارد از وثیقه ها و ضمانت های مالی مردم را به ۶۳ حساب بانکی شخصی خود واریز کرده  که سود ماهانه ی حاصله از آن ۲۰ میلیارد تومان است.

 و اما هواپیمایی ماهان یک شرکت خصوصی است که در سال ۱۳۷۱ با دو فروند هواپیمای مسافربری تأسیس شد و سهامدار اصلی آن حسین مرعشی، پسرعموی عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی و عضو هیئت موسس خیریه مولی الموحدین است. او در خصوص راه اندازی ماهان ایر چنین گفته است:

در دورانی که استاندار کرمان بودم متوجه کمبود امکانات هوایی شدم. یک روز در دفتر کار خودم نشسته بودم، که یکی از دوستان از دوبی تماس گرفت و گفت یک آقای مصری به نام ابراهیم کامل، چهار هواپیما دارد و می‌خواهد در ایران شرکت هواپیمایی تأسیس کند و سؤال کرد آیا شما آمادگی دارید این کار را در کرمان انجام دهید و من هم بدون درنگ و تأمل موافقت خودم را اعلام کردم. فوری به رئیس فرودگاه کرمان دستور لازم را دادم و فردای آن روز در سالن فرودگاه ما با طرف مصری نشستیم و مذاکره کردیم و قرار گذاشتیم یک شرکت مشترک به صورت پنجاه پنجاه تشکیل دهیم، به شرط آنکه سهم ایران را او تأمین مالی کند و از ما طلبکار باشد تا از درآمد شرکت آن را بردارد. یک ربع بیشتر مذاکره طول نکشید و در نهایت هم به توافق رسیدیم. بعد مطلع شدیم که دولت ایران در زمان شاه چند وام به دولت مصر داده بود که دولت مصر نتوانسته وام‌ها را به ایران بازپرداخت کند آقای کامل به ما گفتند اگر شما بتوانید موافقت طرف ایران را بگیرید، من هم موافقت طرف مصر را می‌گیرم تا این هواپیماها را به جای طلب به ایران بدهیم. من فوراً با دکتر نواب در وزارت اقتصاد تماس گرفتم و ایشان هم موضوع طلب ایران از مصر را تأیید کرد. دکتر نواب قبول کرد به جای طلب ایران هواپیما را از آقای کامل تحویل بگیریم. ایشان رفتند موافق دولت مصر را گرفتند ما هم اینجا به آقای دکتر نوربخش گزارش دادیم و آقای هاشمی را هم در جریان گذاشتم. در نهایت با استفاده از این امکان، مؤسسه مولی الموحدین مابه ازای ریالی را به دولت پرداخت کرد…”

گفتنی ست که در سال ۲۰۱۵ آمریکا یک شرکت عراقی و یک شرکت اماراتی را به خاطر کمک به شرکت هواپیمایی ماهان تحریم کرد به گفته وزارت دارایی آمریکا شرکت ناصر ایرلاینز به هواپیمایی ماهان برای خرید ۹ هواپیمای ایرباس کمک کرده بود.