فصل خرید آخر سال است و همه در حال مهیا کردن هدایا برای عزیزان، بستگان و دوستان هستند. هیجان حراج های آخر سال از حالا شروع شده و رسانه های جمعی خبر رسیدن “جمعه سیاه” یا حراج بزرگ را که ۵۰ تا ۸۵% تخفیف بر کالاها خورده، به اطلاع همگان می رسانند. در این میان در اکثر مراکز خرید در کنار همه موارد یاد شده اینترنت مجانی با استفاده از وای فای مال ها (مراکز خرید) پیشنهاد می شود که بسیار عامل بی نظیری است برای همه خریداران و همراهانشان که مشتاق هستند ارتباطشان با جهان بیرون همواره حفظ شود.

اما این همه داستان نیست، بلکه در میان همه ی این اینترنت مجانی،  چند تایی هم به هکرها مربوط می شود که خود را در فضای مجازی یکی از مغازه های آن مالها معرفی می کنند و آدرس اینترنتی خود را ارایه می کنند و به محض وارد شدن به آن تمامی اطلاعات شخصی اعم از اسم و شماره تلفن و آدرس و شماره کردیت کارت و غیره هک شده و استفاده کننده قربانی می شود و ممکن است تا چندین ماه نداند که چه بلایی بر سرش آمده است.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۴% همه خریدهای اینترنتی توسط تلفن های هوشمند انجام شده و موسسه آدوب اعلام کرده که رقم خرید اینترنتی که این موسسه توسط یکی از سافت ورهایش درگیر آن بوده است حدود ۴.۴۵ میلیارد دلار بوده است که تصدیق می کنید  رقم قابل توجه ای است. حال اگر فقط ۱% آن مشمول کلاهبرداری شود، بسیار رقم بزرگی خواهد شد.

wifi

و اما نقش شرکت های بیمه در این ماجرا چه خواهد بود؟ آیا خساراتی که بر اثر این کلاهبرداری اینترنتی حاصل می شود، تحت پوشش بیمه است؟

پاسخ این پرسش متاسفانه منفی است ولی برای روشن شدن موضوع اجازه می خواهد به توضیح مختصری بپردازد:

تمامی موسسات بازرگانی یا مغازه ها که در مراکز خرید وجود دارند اکثرا دارای بیمه حمله سایبری هستند و تمامی خسارات حاصله به ادوات و سافت ورهای متعلق به خودشان را بیمه کرده اند، ولی این پوشش بیمه ای فقط منحصر به اموال خودشان می شود و برای اموال مشتریانشان نمی توانند این پوشش بیمه ای را خریداری نمایند، لذا در صورت چنین اتفاقی شرکت های بیمه جوابگو نبوده و مشتریان هم اعتماد خود را نسبت به فروشگاه مورد نظر از دست می دهند که از نظر بیزینسی این بدترین مورد برای اسم نیک یک کالا و موسسه است.

بعضی مواقع هم هکرها به سرقت اطلاعات اکتفاء نکرده و پا پیش گذاشته و برای اینکه نرم افزار یا سخت افزار ( تلفن هوشمند) را از بین نبرند تقاضای پول کرده و آن را خون بها می نامند.

امسال که حراج ها از هم اکنون شروع شده و مدت فعالیت هکرها هم افزایش یافته است بایستی بیشتر از پیش مراقب بود و در زمان خرید در مال ها (مراکز بزرگ خرید) به هر وای فای اعتماد نکرد و حتما از فروشگاهی که خرید می کنید بپرسید که آدرس وای فای مربوطه درست و دقیق باشد و اگر رمز ورود ندارد از آن استفاده نشود.