ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره عملکرد اخیر سربازان اسرائیلی گفت که اقدام آنها تمام ویژگی های جنایات جنگی را دارد.

 

شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی:  ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره عملکرد اخیر سربازان اسرائیلی گفت که اقدام آنها تمام ویژگی های جنایات جنگی را دارد.

خانم پیلی در گفتگو با بی بی سی درباره گزارش روز پنجشنبه کمیته بین المللی صلیب سرخ ابراز نگرانی کرد که در آن نوشته بود ارتش اسرائیل به مدت چهار روز مانع از ورود آمبولانس به منطقه زیتون شدند.

صلیب سرخ در آنجا چند نفر را پیدا کرد که از بمباران ها جان سالم به در برده بودند. در میان آنها چهار کودک را در کنار جسد مادرشان پیدا کرد.

خانم لوی گفت که اسرائیل موظف است از مجروحین حفاظت کند و آنها را به جایی امن هدایت کند. او خواستار تحقیقاتی مستقل درباره موارد نقض قوانین بین المللی در ارتباط با بحران غزه شده است.

خانم پیلی که در جلسه ای اضطراری در سازمان ملل سخن می گفت از اسرائیل خواست تا به سازمان های امدادرسان اجازه کامل ورود به نوار غزه برای توزیع کمک های بشردوستانه بین ساکنان آن بدهد.

سازمان ملل بخصوص در باره حمله ای که اسرائیل در اوایل هفته انجام داد و در پی آن ۳۰ نفر کشته شدند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شاهدان بیش از صد نفر فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی به داخل ساختمانی هدایت شدند و به آنها گفتند که همانجا بمانند. روز بعد آن ساختمان به کرات زیر آتش توپ و تانک قرار گرفت.

پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که اسرائیل تعهدات بین المللی در قبال مجروحان را زیر پا گذاشته و اجازه نداده آنها برای مراقبت های پزشکی مستقل از غزه خارج شوند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت که در یک مورد که ارتش اسرائیل بالاخره بعد از چهار روز به اعضای این گروه اجازه داد وارد نوار غزه شود، آنها جسد دوازده نفر و همچنین شماری نجات یافته  ـ از جمله کودکان  ـ را پیدا کردند که در وضعیت بد روحی قرار داشتند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ که به طور سنتی نهادی بی طرف است مشاهدات گروه پزشکی در شهر غزه را تکان دهنده توصیف کرده است.