پیروز صادقی

آیا استفاده آقای جنتی از سه آیه سوره احزاب و حکم به کشتار و اعدام ایران صحیح است یا خیر؟

 فرصتی برای تبادل نظر با خوانندگان محترم شهروند و آقای علی جم و با تشکر از آقای علی جم جهت نامه ایشان در مجله هفتگی شهروند به تاریخ اول جولای و سپس نامه تکمیلی در ۲٩ جولای تحت عنوان (منافق کیست و معیار شناخت آن چیست؟)، که نظرات شخصی ایشان در ارتباط با نامه اینجانب به شهروند ۱۲۸۵ به تاریخ ۱۰ جون بوده است. هربار مسلمانی با اشاره و استفاده از سوره ها و آیه های قرآن عقاید خود را بیان می کند، بسیار موجب خوشحالی و بسیار با ارزش است. مسئله حکم به قتل و اعدام در یک جامعه بتوسط رهبران مذهبی آن جامعه، یک مسئله شخصی نیست و مربوط به عموم است. پس این نوشته اینجانب تنها بحثی شخصی با آقای علی جم نیست و مربوط به همه مردم است. البته به آقای علی جم توصیه می کنم بجای این که این نامه را خطاب به اینجانب بنویسند، بهتر بود این نامه را خطاب به مدیران مراکز محترم اسلامی می نوشتند و اینطور شروع می کردند که: ای مدیران مراکز محترم، مگر شما از این آیه های قرآن خبر ندارید که در مقابل گفته های آقای جنتی و یا این سئوالات سکوت اختیار کرده اید؟ نظر خوانندگان محترم را به این سه آیه مورد بحث از سوره احزاب جلب می کنم.{البته، اگر منافقان و آنان که در دلهاشان مرض است و هم آنها که در مدینه تبلیغات سوء می‌کنند دست نکشند ما هم تو را بر (قتال) آنها بر انگیزیم (و بر جان و مال آنها مسلط گردانیم) که از آن پس جز اندک زمانی در مدینه در جوار تو زیست نتوانند کرد. (۶٠) این مردم رانده درگاه حقّند، باید هرجا یافت شوند آنان را گرفته و جدّا به قتل رساند. (۶١) این سنّت خدا است که در همه ادوار امم گذشته برقرار بوده و بدان که سنّت خدا هرگز مبدّل نخواهد گشت. (۶٢). آقای احمد جنتی از سران نظام با استناد به این سه آیه، حکم به قتل و اعدام جوانان معترض به حکومت خود در ایران داده است.

لطفاً این آیه را نیز با دقت مطالعه بفرمایید. {مردم یک گروه بودند خدا رسولان را فرستاد که نیکان را بشارت دهند و بدان را بترسانند و با آنها کتاب به راستی فرستاد تا تنها دین خدا به عدالت در موارد نزاع مردم حکمفرما باشد سپس همان گروه که بر آنان کتاب آسمانی آمد (نه غیر آنها) برای تعدی به حقوق یکدیگر در کتاب حق شبهه اختلاف افکندند پس خدا به لطف خود اهل ایمان را از آن ظلمت شبهات به نور حق هدایت فرمود و خدا هرکه را بخواهد راه راست بنماید(بقره آیه ۲۱۳)} در این آیه به یکی از اهداف وجود پیامبران و کتب آنها اشاره شده است، (حل و رفع اختلافات و یکی از دلایل وجود اختلاف، یعنی ظلم و تعدی به حقوق یکدیگر). حال که پیامبران دیگر در میان مردم نیستند ولی کتابهایشان باقی مانده است. امیدوار باشیم که شاید مردم بتوانند با استفاده از کتاب های آنها و عقل و منطق اختلاف هایشان را حل کنند و بازهم یک گروه و یک مردم واحد باشیم و خون یکدیگر به حق و ناحق نریزند. آیا این امکان پذیر هست؟ خوانندگان محترمی که قصد دارند در مورد این مطلب اظهار نظر کنند، بنا به پیروی از این آیه، لطفاً در اظهار نظرهای خود منحصراً از آیه ها و سوره های مرتبط به این موضوع در قرآن استفاده بفرمایید و یا به قول آقای جنتی فقط با زبان قرآن صحبت کنیم.

 

متاسفانه این شبهه افکندن در کتاب هنوز ادامه دارد و افراد و یا احزابی با تعبیر و تفسیر شخصی و سلیقه ای و خودکامه از کتاب، سعی در ظلم و تعدی به حقوق دیگران دارند. هدف اصلی من از نامه قبلی ام به شهروند پیدا کردن جواب سئوالی است که در تیتر این نامه آمده است. اینجانب معتقدم که آقای جنتی استفاده صحیح و مناسبی از این سه آیه سوره احزاب نکرده است. وضعیت جوانان معترض و متهمین و مخالفین حکومت ایشان با وضعیت سه گروه ذکر شده در سوره احزاب اصلاً همخوانی ندارد و قابل قیاس نیستند. از طرفی می بینیم که هیچ مسلمانی (آنهایی که در نامه قبلی ام از آنها نام بردم و سران نظام) اعتراضی به این گفته های آقای جنتی نکرده اند. پس این “سکوت” آنها مرا با شک و تردید مواجه می کند که مبادا اینجانب اشتباه می کنم و آقای جنتی از این آیه ها بجا استفاده کرده است و دستورات اسلام همین است که آقای جنتی می گوید! آیا آقای جنتی اطلاعی از تمام آیه هایی که در قرآن وجود دارد و آیه هایی که آقای علی جم در نامه خود به آنها اشاره کرده است ندارد؟ بدون شک آقای جنتی و مدیران مراکز اسلامی نیز از آیه های مورد ذکر آقای علی جم اطلاع کامل دارند و اگر این مدیران از این آیه ها اطلاع نداشته اند، خوشبختانه بعد از چاپ نامه آقای علی جم از این آیه ها مطلع شده اند. این استنادهای آقای جنتی به قرآن و عملکرد و سکوت مسلمانان است که بدنه اسلام واحکام آنرا به زیر سئوال برده است، نه سئوالات اینجانب! آقای جنتی آنقدر به قرآن تسلط و آشنایی دارد که این سه آیه رااز حفظ می خواند! من از استفاده و استناد آقای جنتی به این سه آیه متقاعد نشده ام و در جستجوی حقیقت متوسل به وسایل دیگری شده ام و این سئوال را از مراکز اسلامی مطرح کرده ام.

در زمان حیات حضرت محمد افراد بسیاری از ایشان سئوال می کردند. بطور مثال: در سوره بقره اول آیه های (۱۱۸)   پیغمبر از تو سئوال می کنند که سبب بدر و هلال ماه چیست؟ و در آیه (۲۱۴)ای پیغمبر از تو سئوال می کنند که در راه خدا چه انفاق کنیم؟ (۲۱۶) ای پیغمبر مردم از تو در مورد جنگ در ماههای حرام می پرسند؟ (۲۱۸) ای پیغمبر از تو از حکم شراب و قمار می پرسند؟ (۲۱۴) سئوال کنند ترا از عادت شدن زنان؟ و سئوال های دیگری که در چندین سوره و آیه های دیگر آمده است. حضرت محمد جواب سئوالها را می داده و به آن افراد انگ و تهمت نمی زده و آنها را از خود نمی رنجانیده. بعید می دانم که گردانندگان مراکز اسلامی موجود در کانادا از این اخلاق و صفت حضرت محمد بی اطلاع باشند! پس چگونه است که سئوالات اینجانب را چندین ماه بی جواب گذاشته اند! امیدوارم که توجه داشته باشید که امکانات من و بسیاری از خوانندگان در دسترسی به منابع لازم برای پیدا کردن جواب این سئوال محدود است. بطور مثال، منابع لازم برای شناخت وقایعی که موجب نزول سوره احزاب شده زیاد نیست و خصوصیات آشکار و دقیقی از آن سه گروه افرادی که در این آیه ها از آنها نام برده شده در این سوره وجود ندارد و آیه های این سوره مثل یک معماست و با اتکا به همین اندک توضیحاتی که در سوره احزاب بیان شده است، اگر تکه های این معما و یا قطعات این پازل را کنار هم بگذاریم، خصوصیات این سه گروه در سوره احزاب که آقای جنتی به آن اتکا می کند با وصف حال مخالفان حکومت اسلامی ایران مطابقت ندارند. با خواندن تمامی سوره احزاب، اینجانب وجه تشابهاتی بین منافقین و افراد مریض حال ذکر شده در این سوره و جوانان معترض به حکومت فعلی در ایران ندیدم.

باتوجه به توضیحات آقای علی جم در ابتدا معلوم نیست که ایشان با حکم اعدام برای جوانان معترض در ایران با استناد به این سه آیه مخالف هستند و یا موافق؟ ولی در انتها بیشتر به نظر می رسد که ایشان با این اعدام ها و دستورات آقای جنتی کاملاً موافق هستند و از آقای جنتی در این مورد حمایت می کنند  .

بحث اصلی در این است که آیا آقای جنتی با درخواست اشد مجازات و اعدام برای مخالفین حکومت خود، با استناد به این سه آیه، استفاده صحیحی از این سه آیه کرده است یا خیر؟ هم طراز کردن مخالفان حکومت آقای جنتی با منافقین ذکر شده در سوره احزاب مقایسه بجایی نیست! فراموش نکنیم که آقای جنتی با اشاره به این سه آیه قصد نفوذ و تعین خط مشی کلی و اساسی برای سیستم قضایی ایران دارد و از سران نظام و حکومت اسلامی ایران است.

 

در اواخر نامه آقای علی جم در آنجا که نوشته اند: حال که منافق از غیرمنافق مشخص و ممّیز گردید اینک می گوئیم آری افرادی که واجد سه خصلت مذکوره در منابع اسلامی بشرح فوق باشد الحق مشمول این سه آیه …… ایشان در این قسمت می گویند می گوئیم (یعنی ما می گوئیم). معلوم نیست استفاده ایشان از فعل “جمع” در تصویب عقاید چه کسانی آمده است؟ آیا این اظهار نظر ایشان از جانب یکی از مراکز ایرانی اسلامی کاناداست؟ آیاایشان به نمایندگی از جانب همه ایرانیان مسلمان کانادا صحبت می کند؟ اگر قرار باشد در تائید یا رد این اظهار نظر ایشان از تمام مسلمانان فارسی زبان کانادا نظرخواهی شود چند مسلمان با آقای علی جم موافق هستند و چند مسلمان مخالف؟ چقدر خوب و عالی می شد که مسلمانان ایرانی ساکن کانادا اینبار از خود همت  نشان می دادند و بااظهار نظر در این مورد، جواب این سئوال را مشخص می کردند که آیا آقای جنتی از این سه آیه سوره احزاب برای تعین مجازات اعدام استفاده صحیحی کرده است؟ یا خیر؟ در جواب این سئوال در حال حاضر یک موافق وجود دارد (آقای علی جم). گویا ایشان موافق این حکم اخیر آقای جنتی هستند و معتقد هستند که آقای جنتی از این سه آیه استفاده صحیحی کرده است. ولی اینجانب معتقدم که آقای جنتی از این سه آیه استفاده صحیحی نکرده است.

می گویند برای درک یک آیه در قرآن می بایست آیه های قبل و بعد آن آیه را نیز با دقت خواند، متاسفانه امکان نوشتن تمامی سوره احزاب در این نامه مهیا نیست. ولی سه آیه مورد سئوال در اول این نامه آمده است. حال شما خواننده عزیز با خواندن این سه آیه و یا کل سوره احزاب خود قضاوت کنید و شباهتهای این سه گروه ذکر شده در آیه های ۶۰ الی ۶۲ سوره احزاب با جوانان کشته شده در خیابان ها و یا کسانی که بخاطر مخالفت با حکومت آقای جنتی در طی سی سال گذشته در ایران اعدام شده اند را پیدا کنید. حال شما چه فکر می کنید؟ آیا شما معتقد هستید که آقای جنتی مقایسه و استفاده صحیحی از این سوره و این سه آیه کرده است؟ آیا شما موافق با آقای جنتی و آقای علی جم هستید و یا مخالف با اظهارات آنها؟ و یا شما معتفد هستید که حکم آقای جنتی، حکم اسلام و الله است و هیچکس دیگری حق اظهار نظر ندارد؟ نظر شما خوانندگان محترم می تواند بسیار با ارزش باشد.

 به امید آن روز که مردم باز هم یک گروه باشند.

 

 لینک اینترنتی مربوط به خطبه های نماز جمعه آقای جنتی

www.youtube.com/watch?v=nR4YZGq6ji8