آرش صادقی علیرغم دستور دادستان، به بیمارستان اعزام نشده است

 

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی عقیدتی که سه شنبه، چهاردهم دی ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که مرخصی او ۴ روزه است و ۱۸ دی ماه باید به زندان بازگردد. همزمان با مرخصی گلرخ ایرایی، همسرش آرش صادقی که از ۳ آبان ماه در اعتراض به حکم صادره و بازداشت او اعتصاب غذا کرده بود به اعتصاب غذایش در بند هشت زندان اوین پایان داده است. گلرخ ایرایی اما به کمپین گفت که علیرغم دستور دادستان مبنی بر اعزام آرش صادقی به بیمارستان، او (تا زمان انجام این مصاحبه در سه‌شنبه شب) همچنان در زندان اوین به سر می برد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی به دلیل داستانی منتشر نشده در یادداشت‌های خصوصی‌اش متهم به «توهین به مقدسات» و به شش سال زندان محکوم و این حکم از ۳ آبان ۱۳۹۵ با بازداشت گلرخ و انتقال او به زندان اوین تهران اجرا شد. اما اعتصاب غذای همسرش آرش صادقی روز سه شنبه ۱۴ دی ماه به مرخصی او از بند زنان زندان اوین منجر شد. طاهره ابراهیمی ایرایی مادر گلرخ ایرایی روز سه شنبه به کمپین گفته بود که دخترش با سپردن وثیقه به مرخصی از زندان اعزام شده است و دامادش، آرش صادقی، نیز در  هفتاد و دومین روز اعتصاب غذا، با پذیرش سرم در بهداری زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده است ولی برای درمان جدی باید به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شود.

گلرخ ابراهیمی ایرایی پس از خروج از زندان در حال گفت وگو با همسرش آرش صادقی
عکس از مریم کریم بیگی

گلرخ ابراهیمی ایرایی روز سه شنبه، ۱۴ دی ماه پس از آزادی از زندان در مصاحبه با کمپین گفت: «پذیرفتند که در پرونده من تخلف صورت گرفته است. دادستانی پذیرفت و آقای حاجیلو، معاون دادستان گفت تخلفی که در این پرونده انجام شده را پذیرفتیم، اما زمان می برد تا رسیدگی مجدد شود. طبق قانون وقتی تخلف در پرونده پذیرفته می شود باید تا زمان اعاده دادرسی، توقف حکم بدهند، اما اینکار را نکردند و در یک هفته اخیر چیزی که مطرح کردند مساله مرخصی بود. ما اصلا دنبال مرخصی نبودیم و طبق قانون هم به کسی که یک سوم حکم اش هنوز نگذشته مرخصی تعلق نمی گیرد. نمی خواستیم اینطور شود ولی وضعیت جسمی آرش خیلی وخیم است و نهایتا من با مرخصی بیرون آمدم. گفتند که آرش به بیمارستان اعزام می شود دادستانی هم پذیرفت و حتی مجوز و نامه را هم صادر کرد. مرخصی من انجام گرفت و آمدم اما تا ساعت ۸ شب(سه شنبه ۱۴ دی ماه) که آرش تماس گرفت خبر داریم که همچنان در زندان بود و به بیمارستان اعزام نشده است. فردا صبح (چهارشنبه، ۱۵ دی ماه) پی گیری می‎کنم و نمی‎دانم چه کسی مانع اعزام آرش به بیمارستان شده. چون دادستانی موافقت اش را اعلام کرد و گفتند با شرایطی که آرش دارد حتما باید در بیمارستان بستری شود. در حالیکه الان در زندان تحت نظر بهداری زندان است.»

جلد شهروند ۱۶۲۸

خانم ایرایی درباره وضعیت پرونده خود و همسرش آرش صادقی به کمپین گفت: «ما درخواست اعاده دادرسی کرده ایم و شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور با ریاست آقای نیازی، برای رسیدگی به این درخواست ما تعیین شعبه شده است، اما آقای صلواتی (قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) تا امروز که خبر دارم هنوز پرونده را به این شعبه ارسال نکرده است.»

گلرخ ایرایی که روز سه شنبه در زندان اوین با آرش صادقی ملاقات کرده است، به کمپین گفت: «وضعیت جسمی آرش خیلی به هم ریخته بود هیچ توانی نداشت. خودش البته با پای خودش آمد ولی نای راه رفتن نداشت. به سختی آمد.  وزن اش به ۴۹ و ۵۰ رسیده. چیزی که من دیدم و خودشان هم پذیرفته اند این است که باید سریعا رسیدگی شود و تحت نظر باشد و چیزی که الان خیلی مهم است این است که با وجود اینکه دادستانی با اعزام آرش به بیمارستان موافقت کرده چرا تا الان اعزام نشده. برای سلامتی آرش خیلی مهم است که زودتر اعزام شود.»

تجمع کنندگان برای حمایت از آرش صادقی در مقابل اوین

او گفت که از سه هفته پیش تا روز سه شنبه هیچ ملاقاتی با همسرش در زندان نداشته است. خانم ایرایی به کمپین گفت: «همه جور در تنگنا بودم. نمی توانستم هیچ کاری انجام دهم که برای شرایط آرش مفید باشد. دستم بسته بود حتی از وضعیت آرش هم خبر نداشتم. من هفته ای یکبار ملاقات داشتم که خانواده ام شمال زندگی می کنند و بعضی هفته ها پیش آمد که نتوانند بیایند. بند نسوان هم می دانید که تلفن ندارد و زندانیان زن از تلفن محروم هستند. اخیرا هفته ای یک بار تلفن داده اند که در حضور ماموران حفاظت زندان هفته ای یکبار به مدت چند دقیقه، زندانیان سیاسی زن با خانواده های شان تلفنی حرف بزنند. البته مدت دو- سه هفته  تا یک ماه معمولا زمان می برد که برای زندانی تازه وارد انجام شود. برای همین من هفته‌های اول به کل بی‎خبر بودم تا زمانی که ملاقاتی با مادرم داشته باشم و بتوانم خبری بگیرم. برای ملاقات با آرش در داخل زندان هم باید از دادستانی مجوز می گرفتم که مشروط به شکستن اعتصاب آرش کرده بودند. با این حال توانستم دو بار با آرش ملاقات داشته باشم که با فاصله زیاد بود.»

همسر آرش صادقی افزود: «بدترین زمانی که داشتم هفته گذشته بود. اعلام کردند دادستانی مجوز ملاقات من و آرش را برای روز سه شنبه هفته قبل صادر کرده، اما من تا پنج شنبه صبح از آرش کاملا بی‎خبر بودم و چون روزهای شصت و چندمی بود که از اعتصاب آرش گذشته بود من خیلی نگران بودم که چطور گفتید مجوز ملاقات داده شده اما نگذاشتید ملاقات کنم و حتی تلفن هم ندادید. بالاخره پنج شنبه صبح یک دقیقه توانستم با آرش تلفنی صحبت کنم. در کل خیلی برای من آزاردهنده و نگران کننده بود.»

تابلوی اعلانات دانشگاه شریف

گلرخ ایرایی گفت:«در زندان از آرش خواستم اعتصاب اش را بشکند. نگران سلامتی او بودم، اما تصمیم گیری را به خود او واگذار کرده بودم. آرش به تخلف فاحشی که در پرونده من شده بود اعتراض داشت و می‌گفت باید درباره این تخلف صحبت شود. چون این تخلف در پرونده خیلی‎ها اتفاق می افتد. من در آن شرایط نمی توانستم آرش را برای شکستن اعتصاب غذا تحت فشار بگذارم، اما خیلی نگران بودم و بی‎خبری از او خیلی آزاردهنده بود. سعی کردم احساسات خیلی مانع کاری نشود که آرش می کند.»

طی روزهای گذشته وضعیت جسمی آرش صادقی در زندان اوین نگران کننده گزارش شده بود و منابع مطلع به کمپین گفته بودند که این فعال مدنی زندانی به دلیل طولانی شدن اعتصاب غذا به نارسایی‎های جدی در کلیه و روده و ریه مبتلا شده و خون بالا می‎آورد.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر نیز روز جمعه دهم دی ماه ۱۳۹۵ در واکنش به وضعیت آقای صادقی در سراسر جهان با هشتگSaveArash# برای نجات جان آرش صادقی توفان توییتری به راه انداختند که برای مدتی ترند اول جهانی در توییتر بود.

در این توفان توییتری بیش از نیم میلیون توییت با استفاده از این هشتگ توسط کاربران توییتر فارسی زبان و غیرفارسی زبان ارسال شد که خواستار نجات جان آرش صادقی بودند. سرعت ارسال این توییت‌ها به قدری بالا بود که خواندن همه آنها را بسیار دشوار می‌کرد. بسیاری از کاربران همچنین بر روی فیس‌بوک و اینستاگرام نیز با نوشتن مطالبی و با استفاده از هشتگ SaveArash#، نگرانی خود را نسبت به وخامت وضعیت سلامتی این زندانی عقیدتی نشان دادند.

آرش صادقی به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۵ سال زندان محکوم شد و روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ برای تحمل حکم زندان خود به اوین منتقل شد و از روز سوم آبان ماه پس از بازداشت و انتقال همسرش گلرخ ایرایی به زندان، اعتصاب غذا کرد. آقای صادقی بازداشت، روند رسیدگی به پرونده و حکم شش سال زندان برای همسرش  را «غیرقانونی» خوانده است.

او علاوه بر ۱۵ سال حبس خود، در پرونده بازداشت سال ۱۳۸۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده است.  با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره تعدد جرائم، حکم زندان او کمتر خواهد شد. چرا که طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن  جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند.

گلرخ ایرایی ۱۶ تیر ۱۳۹۵ به کمپین گفته بود: «براساس قانون، کسانی که بیش از یک بار بازداشت شده و تعدد بازداشت داشته باشند و همچنین کسانی که اتهامات شان بیش از ۳ اتهام باشد، یک و نیم برابر حکم برای هر اتهام برای آنها صادر می شود. آرش بیش از یکبار بازداشت شده و اتهامات اش هم بیش از ۳ اتهام بود برای همین همه اتهامات یک و نیم برابر حساب شد. مثلا  حکم اتهام اجتماع و تبانی، ۵ سال است اما یک و نیم برابرش شد ۷ و نیم سال که به آرش دادند. بقیه اتهامات هم به همین منوال، مجموعا ۱۵ سال شد اما ۴ سال هم حکم زندان تعلیقی از قبل داشت که اقای صلواتی آن را هم ابلاغ کرده و ۱۹ سال حکم را به اجرا گذاشتند.»

خانم ایرایی در خصوص اتهامات خود که مبنای صدور شش سال حکم زندان شده نیز گفته بود:‌ «وقتی برای تفتیش به خانه ما رفتند یکسری سررسید حاوی دست نوشته های من بود که از خانه ما بردند. یکسری داستان و شعر بود که هیچ کجا انتشار نداده بودم نه در فضای مجازی و نه در هیچ محفلی خوانده نشده بود. برمبنای این دست نوشته ها و همچنین یکسری از پست های فیسبوکی ام که در حمایت از شاهین نجفی بوده به من اتهام توهین به مقدسات زدند و ۵ سال حکم دادند. یک سال هم بابت تبلیغ علیه نظام که به ارتباط با خانواده های کشته شدگان و خانواده های زندانیان استناد کردند. حتی تماس های تلفنی هم برای شان خیلی مهم بود. یکسری عکس و ویدئو از خودم داشتم از تجمعات ۸۸ که هیچ کجا منتشر نشده بود و من حتی در فیسبوک خودم هم نگذاشته بودم اما استناد کردند به مجموع اینها و به من اتهام تبلیغ علیه نظام و حکم یک سال دادند. در دادگاه تجدیدنظر، آقای رئیسیان، وکیل ما از سایت رسمی آقای خامنه ای استفتای ایشان را پرینت گرفته بودند و ارائه دادند که آقای خامنه ای گفته بوده اگر اهانتی به مقدسات در فضای شخصی و در خفا اتفاق بیفتد و عمومی نباشد به حالت مجرمیت نمی تواند دربیاید و از لحاظ قانونی اهانت تلقی نمی شود، اما با وجود اینکه وکیل من برگه را روی پرونده من گذاشتند اما بازهم اشد مجازات را برای اهانت به مقدسات به من دادند و حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.»