بی بی سی: سازمان دیده بان حقوق بشر از ایران خواست حکم زندان هفت تن از شخصیت های بهایی را لغو کند.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای خطاب به قوه قضائیه ایران، خواستار آزادی فوری این هفت نفر شد و از عدم محاکمه این افراد در دادگاه عادلانه و علنی انتقاد کرد.

دادگاهی در تهران با صدور حکمی هر کدام از این هفت بهایی را به بیست سال حبس محکوم کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز خواستار لغو حکم زندان شخصیت های بهایی به وسیله دادگاه تجدید نظر شد.

آرون رودز، سخنگوی این سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر با ناعادلانه دانستن حکم زندان برای این افراد گفت:”آنها تنها به دلیل بهایی بودن محکوم شده اند و نه هیچ چیز دیگر، و حبس آنها مبین سیاست ظلم به بهاییان است.”

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، هفت بهایی محکوم شده هستند که در زمان بازداشت عضو گروهی به نام “یاران” بودند که سرپرستی جامعه بهایی در ایران را برعهده دارد.

مقام های قضایی ایران این هفت بهایی را به جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم کرده بودند.

جامعه جهانی بهایی و خانواده های این هفت نفر این اتهام ها را بی اساس می دانند.

محاکمه بدون سند

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: “دولت ایران بیش از دو سال است که قاطعانه از ارائه حتی یک سند موثق در راستای توجیه بازداشت این هفت عضو جامعه بهایی خودداری کرده است و به طور مسلم در توجیه محکومیت ۲۰ ساله آنان نیز پاسخی نخواهد داد.”

هفت شخصیت بهایی در بهار دو سال پیش بازداشت شدند و به مدت بیست ماه، تفهیم اتهام نشدند.

این افراد در ژانویه ۲۰۱۰ امسال به جاسوسی، تبانی و اجماع با هدف بر هم زدن امنیت کشور و افساد فی الارض متهم شدند و محاکمه آنها آغاز شد.

دیده بان حقوق بشر می گوید دادگاه این افراد در شش جلسه سری برگزار شد.

بهایی ها بزرگ ترین اقلیت دینی در ایران هستند و به خاطر مرتد شناخته شدن از سوی رهبران این کشور، تحت فشار زندگی و از بسیاری از حقوق مدنی محروم شده اند.

بر اساس آمار جامعه بین المللی بهاییان، ۴۷ بهایی در سراسر ایران در زندان به سر می برند. گفته می شود حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می کنند.