شهروند- نوروز امسال بازتاب گسترده ای در تورنتو و شهرهای دیگر انتاریو داشت که این خود نشانه بالندگی جامعه ایرانی و رشد کمی و کیفی جامعه ما طی ده سال اخیر است. نه تنها شرکت گسترده اعضای جامعه ایرانی در مراسم نوروزی قابل توجه است، بلکه توجه سیاستمداران و مسئولان مملکتی کانادا به نماد های جامعه ایرانی یعنی عید نوروز- چهارشنبه سوری- سیزده به در و دیگر رسم های آن در سال های اخیر جای بسیار خوشوقتی است. بخصوص وقتی ما ایرانیان می بینیم که در کشور مادری ـ پدری مان ایران، مسئولان نظام نه تنها کوچکترین عنایتی به این جشنها و مراسم نوروزی نمی کنند، که با بی توجهی، به تحقیر شادی و نشاط مردم و آزار و اذیت آنان در این ایام می پردازند، رفتار مسئولان مملکتی در کشور میزبان اهمیت ویژه ای برای ما دارد، چرا که به عنوان شهروندان مدرن و محق خواسته هایمان در نظر گرفته می شود.

قبل از احراز مقام نخست وزیری، آقای جاستین ترودو به دعوت دکتر رضا مریدی و دیوید موسوی دو سال پی در پی در مراسم نوروزی ایرانیان – پلازای ایرانیان و رستوران شیراز ـ شرکت کرده بودند و در جشن و شادی جامعه ی ایرانی سهیم شده بودند. امسال نیز علاوه بر تبریک نوروزی در رسانه ها با صدور یک پیام ویدیویی نوروز را به ایرانیان تبریک گفتند.

جشن در مدارس فارسی زبان

هر ساله در مدارس فارسی زبان مسئولان و آموزگاران ایرانی با به پیشباز رفتن نوروز، جشنی برگزار می کنند که کودکان ضمن هنرنمایی با مراسم نوروزی نیز آشنا می شوند.

از جمله این مدارس که این مراسم را برگزار می کند، مدرسه تورن لی در ریچموندهیل به سرپرستی خانم پروانه میثاقی است که هر ساله به کمک دیگر آموزگاران و مربیان این مراسم را به زیبایی و با حضور صدها تن از اولیا دانش آموزان و مسئولان آموزشی و دولتی برگزار می کند. شهروند در شماره پیش از این مراسم گزارشی داده است که  می توانید اینجا بخوانید و عکس های زیبای کودکان را ببینید.

 

جشنواره های نوروزی

از امسال “تیرگان” هم به جمع برگزارکنندگان مراسم نوروزی افزوده شد و با جشنواره نوروزگان به سرپرستی مهرداد آرین نژاد در روزهای ۱۰-۱۱ و ۱۲ مارچ با ارائه چندین و چند برنامه فرهنگی ـ هنری ـ تفریحی در مرکز هنر تورنتو که اغلب آنها  رایگان بود، سطح توقع جامعه ایرانی را در تورنتو نسبت به برگزاری مراسم نوروزی بالا برد. تیرگانی ها یک بار دیگر ثابت کردند که از نظر مدیریت و برنامه ریزی و ارائه ی کارهای هنری و فرهنگی جایگاه ویژه ای را نه تنها در بین ایرانی کانادایی ها که در جامعه میزبان(کانادا) به خود اختصاص داده اند.

IMG_6750
IMG_6731
IMG_6699
IMG_6688
IMG_6658
IMG_6651
IMG_6637
IMG_6599
IMG_6594
IMG_6565
IMG_6540
IMG_6537
IMG_6520
IMG_6484
IMG_6464
IMG_6452
IMG_6439
IMG_6422
IMG_6410
IMG_6408

جشنواره ی دیگر، جشنواره نوروزی کانادا به سرپرستی کمال طراوتی بود که چهارمین سال تولد خود را پشت سرگذاشت و با ارائه مجموعه ای از برنامه های تفریحی- هنری (موسیقی-رقص-هنرهای تجسمی و نمایشی- ادبیات نوروزی- برنامه های مخصوص کودکان و نوجوانان، مسابقات هنری) شنبه ۱۸ مارچ در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل از ساعت ۱۱ صبح تا پاسی از نیمه شب به استقبال نوروز رفت.

IMG_6376
IMG_6370
IMG_6356
IMG_6352
IMG_6351
IMG_6345
IMG_6344
IMG_6349
IMG_6334
IMG_6336
IMG_6322
IMG_6320
IMG_6318
IMG_6316
IMG_6311
IMG_6309
DSC_0183
DSC_0138
DSC_0132
DSC_0125

حضور در برنامه های این جشن نیز رایگان بود و تنها بخش بلیتی برنامه کنسرت پایانی آن بود که با حضور هنرمندانی از تورنتو، واشنگتن، اتریش و ونکوور برگزار شد.

 

چهارشنبه سوری

برنامه چهارشنبه سوری امسال روز سه شنبه ۱۴ مارچ  در سالن سرپوشیده پارک ریچموندگرین واقع در ریچموندهیل با شرکت هزاران نفر و با حضور خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو، آقای دل دوکا وزیر حمل و نقل، آقای بالارد وزیر مسکن، دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش، نوآوری و علوم، آقای دیوید وست نماینده انجمن شهر ریچموند هیل و با حضور پرشمار ایرانیان ساکن تورنتوی بزرگ به زیبایی و با شور و نشاط فراوان برگزار شد.

در این مراسم هنرمند رقصنده محمد خردادیان شرکت کرده بود که با رقص خود و نیز دعوت از مدعوین برای همراهی او در رقص و پایکوبی از جمله دعوت از نخست وزیر انتاریو، شور و هیجان بی سابقه ای به وجود آورد و ثابت کرد صحنه گردانی زبردست است.

برای دیدن عکس های این برنامه و گزارش آن  اینجا را ببینید. ویدئوی برنامه چهارشنبه سوری در ریچموندهیل را اینجا ببینید.

 پس از آن دکتر مریدی به همراه خانم نخست وزیر برای شرکت در یک مراسم دیگر چهارشنبه سوری عازم میدان مل لستمن شدند و در آن جا به اتفاق دیوید زیمر وزیر امور بومیان، آقای علی احساسی و آقای مجیدجوهری نمایندگان مجلس عوام، خانم شلی کرول نماینده انجمن شهر تورنتو در جشن شرکت کردند.

علیرغم هوای سرد آن روز جمع زیادی از ایرانیان در هر دو مراسم حضور داشتند. قابل توجه است که ویدئوی مراسم چهارشنبه سوری در گرین پارک(ریچموندهیل) با شرکت خانم نخست وزیر که در فیس بوک منتشر شده است توجه بیش از ۱۰۰هزار نفر را به خود جلب کرده است.

 

بازارهای نوروزی

بیش از ده ها بازار نوروزی در ابعاد کوچک و بزرگ در سطح بزرگ شهر تورنتو برگزار شد، که از آن جمله می توان از بازار نوروزی جشنواره نوروزگان در مرکز هنر تورنتو، و بازار نوروزی گروه هنری بهار و دیار که در واقع هفدهمین سال برگزاری خود را سپری کرد در پارک سبز ریچموند نام برد.

 

جشن های نوروزی

به قرار اطلاع بیش از ۵۰ برنامه مهمانی از طرف گروه های گوناگون ایرانی و دیگر جوامعی که عید نوروز را جشن می گیرند در تالارهای پذیرایی برگزار شده که هزاران تن در آنها شرکت کرده اند.

برنامه عید نوروز دکتر مریدی که هر سال در پارلمان انتاریو برگزار می شد امسال به محل موزه آقاخان منتقل شده است تا ایرانیان ضمن شرکت در مراسم نوروزی که با حضور خانم کاتلین وین نخست وزیر و جمعی از وزرا و نمایندگان پارلمان برگزار می شود، از موزه آقا خان که بخش بزرگی از اشیای آن متعلق به ایران است بازدید کنند. این برنامه روز چهارشنبه ۲۹ مارچ برگزار خواهد شد.

همچنین انجمن ساختمان سازان ایرانی مقیم انتاریو شنبه ۲۵مارچ از ساعت ۱۰صبح تا یک بعدازظهر در سالن پذیرایی لیلی دید و بازدید نوروزی خواهند داشت که برای اعضا (صرف صبحانه و ناهار) رایگان خواهد بود.

 

انعکاس در رسانه های کانادا

علاوه بر رسانه های ایرانی که مراسم نوروز را در سطح وسیعی منتشر کردند، رسانه های انگلیسی زبان کانادا اعم از رادیو و تلویزیون خبر فرارسیدن عید نوروز را به اطلاع شنوندگان و بینندگان خود رساندند. رادیو سی بی سی سه روز متوالی روزهای ۲۰- ۲۱ و ۲۲ مارچ در برنامه پرشنونده صبحگاهی خود(مترو مورنینگ) با سه تن از ایرانیان گفت و گو کرد.

روز اول عید دوشنبه (۲۰ مارچ) با پروفسور فرزاد رایگانی ـ مدیر بخش مهندسی مکانیک کالج شرایدون ـ روز سه شنبه ۲۱ مارس با مهندس جمیل مردوخی مدیر کمپانی ان- سی-کی(طراح برج سی ان) و روز چهارشنبه ۲۲ مارچ با دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش، نوآوری و علوم گفت وگو کرد و طی این سه برنامه خدمات افراد جامعه ایرانی به کانادا در ابعاد گوناگون مطرح شد.

 

پارلمان انتاریو، کبک و فدرال

روز سه شنبه ۲۱ مارچ دکتر رضا مریدی طی بیاناتی در پارلمان انتاریو درباره نوروز و خدمات جامعه ایرانی به کانادا چنین گفت:

آقای رئیس رأس ساعت ۶:۲۸ صبح در شرق کانادا فصل بهار فرارسید و جشن های نوروزی آغاز شد.

آقای رئیس عیدتان مبارک – نمایندگان پارلمان عیدتان مبارک (به زبان فارسی)

خیلی از شما نمایندگان به خاطر دارید که در اپریل ۲۰۰۸ این پارلمان به طرح اینجانب برای نامگذاری اولین روز بهار به  عنوان “نوروز” با اکثریت تام رأی مثبت داد. یک سال پس از آن مجلس عوام کانادا اولین روز بهار را “نوروز” اعلام کرد و بدین ترتیب کانادا اولین کشور غربی است که اولین روز بهار را به عنوان نوروز شناخته است. دو سال پس از آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ مارچ را “روز جهانی نوروز” نامید.

آقای رئیس! در این جا از خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو به خاطر حمایت ایشان از جامعه ایرانی و شرکت در مراسم چهارشنبه سوری در ریچموندهیل و ویلودیل سپاسگزارم.

آقای رئیس! در این جا نیز می خواهم از ایرانیانی که در خدمت کشورمان کانادا هستند یاد کنم. آنان به عنوان نمایندگان مجلس عوام- پارلمان کبک- پارلمان انتاریو- وزیر دولت- کارمند دولت در بخش سیاسی و اداری، و نیز به عنوان پرفسور- پژوهشگر و دانشجو در بخش آکادمیک و همچنین به عنوان پرستار-پزشک- دندانپزشک- تکنسین برق- حقوقدان- نجار- مهندس- لوله کش- حسابدار- و نیز صاحبان شرکت ها و موسسات تجاری کوچک و بزرگ در بخش عمومی در سازندگی کانادا سهیم هستند.

آقای رئیس! مفتخرم که امروز در این پارلمان به پا خاسته و عرض کنم (به فارسی) هر روزتان نوروز نوروزتان پیروز

ویدیوی سخنرانی دکتر مریدی را اینجا  ببینید.

آقای مجید جوهری، نماینده حوزه ی ریچموندهیل و آقای علی احساسی نماینده ی حوزه ی ویلودیل در مجلس عوام در اتاوا از نوروز گفتند و این جشن ملی را در سطح ملی کانادا نیز مطرح ساختند.

در مجلس ملی کبک که امیر خدیر نماینده ی ایرانی تبار در آن حضور دارد، روز سه شنبه لایحه ای تصویب شد که طی آن جشن اول بهار، جشنی که ریشه در ایران، افغانستان، آذربایجان، کردستان و تاجیکستان دارد و همچنین بهائیان جهان آن را به جشن می نشینند، در کبک به عنوان نوروز شناخته شد.

دکتر خدیر در یادداشتی به شهروند از همه ی انجمن ها و افرادی که در طی سالیان متمادی با تهیه پتیشن از این امر پشتیبانی کرده اند از جمله: خانم ها خجسته قاسملو، آرزو تحویلداری، الهه شکرائی و فریده هراتی و همچنین خانه ی ایران، خانه ی کتاب و انجمن فارسی زبانان کبک، قدردانی کرده است.

شهروند برای همه ی شما عزیزان  سال خوشی را آرزو می کند. به امید این که کشور آباء و اجدادی مان ایران نیز با نه به دیکتاتوری،  در پناه دمکراسی و آزادی قدم در راه سازندگی بگذارد و رنگی شود در رنگین کمان دنیای آزاد. نوروزتان مبارک!