شهروند- ۱۷ آوریل ۲۰۱۷ سی و پنجمین سالگرد منشور حقوق و آزادی در کاناداست. این منشور از بسیاری از حقوق از جمله آزادی بیان و حق برابری افراد محافظت کرده، بخشی از قانون اساسی کانادا و یکی از بزرگترین دستاوردهای این کشور است. به همین مناسبت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، بیانیه ای منتشر کرد و سالگرد منشور حقوق و آزادی را به تمام کانادایی ها تبریک گفت.

ترودو در بیانیه اش می گوید که این منشور در ۳۵ سال گذشته به ساخت کشوری که در آن مردم از جای جای دنیا به طور برابر گرد آمده اند و برای یکدیگر فرصت های فراوانی را رقم زده اند، کمک کرده است.

همچنین این منشور باعث شده است که ما کانادایی ها بتوانیم خودمان را ابراز کنیم و حرف ها و نظرات را بدون ترس ابراز کنیم و تفاوت هایمان را جشن بگیریم.

این منشور همچنین حقوق بومیان کانادا را به رسمیت می شناسد و دولت کانادا متعهد است تا در بهبود روابط با بومیان کانادایی با در نظر گرفتن تمام حقوق و فرهنگ و زبان آنها تلاش خود را به کار گیرد. جاستین ترودو عقیده دارد که “امروز وظیفه ی هر کانادایی ست تا برای دفاع از حقوق و آزادی دیگری بایستد و این مسئولیت جمعی ماست. این منشور قلب موفقیت کاناداست و الهام بخش ما برای حرکت به سوی جامعه ای عادلانه تر و مهربان تر است.”