بیمه نامه یک سند حقوقی پیچیده است که متکی بر اصول اولیه قانونی و عرفی طراحی شده و اصطلاحا با چشم غیر حرفه ای تشخیص ظرایف آن کار پیچیده ای است. در ادامه مقاله این هفته نظر شما خوانندگان محترم را به نکاتی از این قبیل جلب می نماید:

۱- بیمه نامه اتومبیل:

اگر چه طبق قوانین انتاریو هر دارنده اتومبیلی می تواند با رضایت خود اتومبیلش را به هر فردی که دارای گواهینامه رانندگی مجاز است قرض دهد و در صورت بروز حادثه شرکت بیمه مربوطه مسئول پرداخت خسارت است ولی این مورد برای افرادی که در یک خانه به سر می برند تسری پیدا نمی کند. به عبارت دیگر زن و شوهر به همراه فرزندان اگر هم خانه هستند می بایستی توسط خریدار بیمه (بیمه گذار) اسامیشان در سند بیمه ذکر شود و برای هر فرد حق بیمه جداگانه ای پرداخت نمایند، اگر چنین نشود و حادثه ای رخ دهد شرکت بیمه با توجه به اصل “کتمان حقایق و عدم انتقال واقعیت” می تواند از پرداخت خسارت (مالی) و غرامت (جانی و جرح) امتناع نماید. توجه داشته باشید که فقط خسارت اتومبیل شما و طرف مقابل نیست که ممکن است باعث دردسر شود، بلکه احتمال درگیر شدن در یک پرونده شکایت (تحت تعقیب قانونی) برای شخص ثالث موردی است که می تواند مسیر زندگی مالی شما را تغییر دهد.

– طبق آمار جامعه بیمه گران کانادا در هر ۷ دقیقه یک ماشین در کانادا دزدیده می شود و متاسفانه در درگیری های مرتبط با این مورد حدود ۴۰ نفر کشته می شوند جالب توجه آن است که برای یک سارق حرفه ای فقط ۳۰ ثانیه وقت لازم است تا اتومبیل شناسایی شده را با غفلت شما بدزدد.

مراقبت های زیر از طرف پلیس و مسئولان امر پیشنهاد شده است:

– در اتومبیل را حتما قفل کنید حتی این مورد در زمان رانندگی نیز پیشنهاد شده.

– در زمان پارک اتومبیل محل شلوغ تر را انتخاب کنید و در و پنجره ها را ببندید.

– حتما اتومبیل را در گاراژ (با در بسته) پارک کنید و مجدد دزدگیر را فعال کنید.

– حتی برای چند لحظه ماشین را روشن ترک نکنید.

– از گذاشتن اشیاء قیمتی در اتومبیل خودداری کنید.

– از گذاشتن کارت بیمه (برگه صورتی) و سند ماشین در خودرو امتناع نمایید.

۲- بیمه منازل مسکونی:

آبگرمکن منازل یکی از عوامل مهم و بالقوه در خسارات آبدیدگی است. همیشه به خاطر داشته باشید که آن را هر چند وقت یکبار (حداقل ماهی یک بار) کنترل نمایید و از سلامت آن مطمئن شوید. از مکان شیر آب اصلی که آب را به خانه شما منتقل کرده آگاه باشید تا در زمان ترکیدگی آبگرمکن یا وسایل منفصله بتوانید از توسعه خسارت جلوگیری کنید. قاعدتا در کنار هر آبگرمکن راه آب و چاهک کوچکی وجود دارد. آن را کنترل کنید تا خاک و خاشاک آن را مسدود نکرده باشد. در خاتمه درجه حرارت را متناسب با هر فصلی تنظیم کنید و از درستی سوپاپ اطمینان آبگرمکن مطمئن شوید.

برای اطلاع از کلیه موارد ایمنی در بیمه اتومبیل و منازل مسکونی با بروکر خود تماس بگیرید.

شاد و سربلند و سرافراز باشید.