آرش عزیزی

همه چیز در دستان ان دی پی است

اگر گفتید آن کدام مساله سیاسی است که بر سر آن پلیس فدرال در مقابل حزب محافظه‌کار کانادا قرار گرفته و در این میان، رهبران دو حزب نیو دموکرات و لیبرال و بلوک کبک طرف اولی‌اند و بخش‌هایی از نمایندگان ان.دی.پی (و احتمالا لیبرال) طرف دومی؟

چنین حالتی احتمالا خیلی پیش نمی‌آید، اما فعلا که پیش آمده و آن هم در جدالی بر سر برنامه‌ی ثبت نام اسلحه‌ها است. قضیه از این قرار است که طبق قانونی که دولت لیبرال ژان کریتین به کانادا آورد، تمام اسلحه‌ها باید ثبت نام شوند و مشخصات دارندگان آن‌ها در اختیار مقامات قرار بگیرد. طبق این برنامه که سالی ۴ میلیون دلار برای دولت خرج بر می‌دارد، هر کس که سلاحی دارد علاوه بر دریافت جواز باید تمام مشخصات خود را تقدیم پلیس و مقامات کند تا هر تفنگی قابل دنبال کردن باشد.

حالا یکی از اعضای دولت محافظه‌کار استفن هارپر که به قول جک لیتون، رهبر ان دی پی، تصمیم گرفته از هر مساله‌ای برای ایجاد اختلاف میان مردم و تقویت آرای خودش بین بعضی رای‌دهندگان استفاده کند، لایحه‌ای به مجلس آورده که می‌خواهد به این ثبت نام اسلحه‌ها خاتمه دهد. نمایندگان مجلس باید ماه آینده پس از بازگشت مجلس به این لایحه رای دهند و همین است که امروز بحث‌های داغی در مورد آن در جریان است.

این هفته شاهد بودیم که پلیس فدرال بالاخره گزارشی را که همه منتظرش بودند منتشر کرد. این گزارش ۱۶۸ صفحه‌ای دو نکته‌ی اصلی در بر دارد:‌ یکی این‌که قیمت ۴ میلیون دلاری این برنامه بسیار مناسب است چرا که به کاهش موثر جرم و جنایت منجر می‌شود و امنیت عمومی را ارتقا می‌دهد و دوم این‌که کل روند ثبت‌نام اسلحه‌ها به همین شکلی که موجود است باید پا بر جا بماند.

از آن جا که تنها حزب محافظه‌کار است که از این لایحه‌ی برچیدن روند ثبت‌نام اسلحه‌ها حمایت می‌کند، اگر همه نمایندگان مجلس بخواهند به حرف رهبران حزبشان گوش دهند و روی خط حزبی رای دهند، این لایحه شانس تصویب نخواهد داشت. اما تمام نکته همین‌جا است که نمایندگان در مواردی اینچینی (لایحه خصوصی) موظف به این کار نیستند و انتظار می‌رود نمایندگان مناطق روستایی، که رای‌دهندگان‌شان دوست ندارند تفنگ‌های شکاری‌شان باعث شود آن‌ها در فهرست ویژه‌ی پلیس باشند، به لایحه‌ی محافظه‌کاران رای مثبت دهند. البته به نظر می‌رسد نمایندگان بلوک کبک، حتی آن‌ها هم که روستایی هستند، مسلما همگی رای منفی دهند و مایکل ایگناتیف هم توانسته حزبش را پشت سر رای خودش بسیج کند می‌ماند جک لیتون و حزب نیودموکرات که نتوانسته نمایندگان روستایی‌اش را راضی کند.

لیتون البته خود لایحه‌ای سازشی را پیشنهاد کرده که روند ثبت نام را حفظ می‌کند اما نگرانی‌های بعضی صاحبان اسلحه و گروه‌های بومی را هم در نظر می‌گیرد، اما کارشناسان می‌گویند با توجه به جو مشتت پارلمان این لایحه شانسی برای تصویب ندارد. لیتون، که خود از شهری‌ترین نماینده‌ها است چرا که نه تنها نماینده تورنتو است که قبلا سال‌ها عضو شورای شهر هم بوده، این هفته به خبرنگاران گفت ماه آینده به لایحه‌ی خصوصی محافظه‌کاران رای منفی می‌دهد، اما در ضمن می‌داند که شاید همه در حزبش چنین نکنند و همین باعث پیروزی محافظه‌کاران شود. او هارپر را متهم کرد که باز هم بین کانادایی‌ها تفرقه انداخته و این بار می‌خواهد شهری‌ها را علیه روستایی‌ها علم کند.

لیبرال‌ها به خاطر این «عدم نمایش رهبری» لیتون بر حزبش به شدت به او حمله کرده‌اند. پس از این‌که ایگناتیف هفته گذشته اشاره کرده بود که تصویب لایحه محافظه‌کاران در نهایت تقصیر ان دی پی خواهد بود این هفته جف ریگان، نماینده لیبرال هالیفکس، نیز گفت: «اگر روند ثبت نام اسلحه‌ها در روز ۲۲ سپتامبر بمیرد این به خاطر این خواهد بود که جک لیتون و ان دی پی نتوانستند رهبری از خود نشان دهند».