در این ستون سعی بر آن است که گزیده ای از اقدامات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در طول هفته ای که سپری شد، نقل کنیم.  


شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه  ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹


 

در این ستون سعی بر آن است که گزیده ای از اقدامات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در طول هفته ای که سپری شد، نقل کنیم. دست کم صد روز اول ریاست جمهوری او را به همین شیوه ی گزارش فشرده ی کارنامه هفتگی رئیس جمهور آمریکا تقدیم حضورتان می کنیم. اگر نکته یا نکاتی در طول دوشنبه تا دوشنبه ی دیگر در پیوند با کارنامه ی اوباما به نظر شما هم برجسته و نقل کردنی آمد حتما ما را باخبر کنید. حضور اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست در کاخ سفید که به گونه ای رهبری سیاسی و اقتصادی جهان معاصر را در برمی گیرد، هم برای آمریکا و هم برای جهان جلوه ی تازه ای از رهبری کاخ سفید است. این ستون هم به همین دلیل می خواهد گزارش گر اقدامات روز به روز باراک اوباما باشد.

بی گمان پیشنهادها و انتقادهای شما به بهتر شدن این ستون یاری خواهد رساند. ما را از حضور معنوی خویش محروم نکنید.

شهروند


 اباما در کنار هیلاری کلینتون و جرج میچل نماینده ی او برای مذاکرات خاورمیانه

چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا


 

روز سه شنبه بیست ژانویه از آن روزهایی است که در حافظه ی تاریخ معاصر جهان برای همیشه حفظ خواهد شد. در این روز باراک حسین اوباما زمامداری بزرگترین قدرت سیاسی و اقتصادی جهان را برعهده گرفت. او که نخستین سیاهپوستی است که در تاریخ آمریکا به ریاست جمهوری این کشور برگزیده می شود، از پدری از قبیله ی "لیو" در کنیا و مادری سفیدپوست در هانالولوی ایالت هاوایی چشم به جهان گشود.  با اینکه بیشتر اعضای قبیله ی پدری اوباما مسیحی مسلک هستند، و ظاهرا پدر او هم آدم لائیکی بوده است، اما خانواده ی پدری اوباما مسلمان اند. هر چند خود باراک حسین اوباما مسیحی است.

اوباما چهار خواهر و برادر در کنیا دارد که با آنها در آنجا دیدار کرده است. مادربزرگ پدری او نیز از زمره ی کسانی است که در دوران نامزدی اوباما برای حزب دمکرات و مبارزات او و خانم کلینتون بارها از سوی رسانه ها مورد پرسش و یا بهانه ی گزارش قرار گرفته بود. از اوباما عکسی هست که دارد باری را بر دوش می کشد تا به خانه ی مادربزرگ پدری برساند.

اوباما در کودکی با ناپدری و مادرش "ان دانهام" به اندونزی بزرگترین کشور مسلمان جهان سفر کرد و تا ده سالگی هم در آن کشور ساکن بود و مدرسه رفت، اما به سال ۱۹۷۱ به هاوایی بازگشت و تحت سرپرستی پدربزرگ و مادربزرگ سفیدپوست خود قرار گرفت.


 

چهارشنبه ۲۱ ژانویه

 

اوباما پس از آنکه سوگند یاد کرد تا رسما رئیس جمهوری آمریکا شود، گفت: ما امید را به جای ترس برگزیدیم. از نخستین اقدامات اوباما در روز نخست کاری او درخواست تعلیق محاکمه های زندان "گوانتانامو" بود. که عمل به یکی از وعده های مهم انتخاباتی او به شمار می رود؛ وعده ای که کارشناسان سیاسی و نظامی معتقد بودند انجام آن آسان نخواهد بود، زیرا اعترافات برخی از سران مهم القاعده با این دستور باطل به حساب خواهد آمد و چه بسا دیگر هرگز این افراد به آنچه متهم هستند اقرار نکنند. با این وجود اوباما به آنچه وعده کرده بود عمل کرد.

قرار است زندان گوانتانامو تا یک سال آینده بسته شود.


 

پنجشنبه ۲۲ ژانویه

 

دیدار باراک اوباما با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و مشاوران ارشد امنیتی ریاست جمهوری آمریکا از اقدامات اولیه روز دوم کاری او بود.

از اقدامات مهم دیگر باراک اوباما در روز دوم ریاست جمهوری او برقراری کمک به صندوق سقط جنین بود. به هنگام آغاز ریاست جمهوری جرج بوش این کمک ها بنابر باورهای مذهبی آقای بوش و دولت او قطع شده بود.

اوباما و هیلاری کلینتون هر دو بر این باور هستند که دسترسی زنان به امکان سقط جنین از حقوق اساسی زنان به حساب می آید.

از اقدامهای مهم دیگر اوباما در روز پنحشنبه ۲۲ ژانویه دومین روز کاری او، معرفی دو دیپلمات ارشد آمریکایی برای امر صلح خاورمیانه و افغانستان بود.

اوباما، "جورج میچل" سناتور بازنشسته از حزب دمکرات و از بلندپایگان روند صلح خاورمیانه را به عنوان نماینده تام الاختیار خود و خانم کلینتون بر ای سرپرستی تیم صلح خاورمیانه برگزید.

در همین حال او "ریچارد هولبروک" را هم برای پیگیری امور افغانستان انتخاب کرد. ریچارد هولبروک در مبارزات انتخاباتی اخیر آمریکا از مشاوران ارشد خانم کلینتون در امر سیاست خارجی بود.

هولبروک قرار است هماهنگ کننده امور میان وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی آمریکا در ارتباط با افغانستان باشد.

از اقدامات مهم دیگر آقای اوباما در روز دوشنبه ۲۶ ژانویه اعلام رشته تدبیرهایی بود که هدف از آنها پایان دادن به وابستگی آمریکا به نفت خارجی است.

اوباما بر  این باور است که تکیه آمریکا به نفت بیگانه یکی از تهدیدهای جدی است که آمریکا با آن روبروست، زیرا پول نفت خریداری شده توسط آمریکا صرف تقویت دیکتاتوری دیکتاتورهای منطقه، گسترش جنگ افزار هسته ای و پشتیبانی مالی از تروریست ها می شود.

در پایان کارنامه ی هفتگی باراک حسین اوباما اشاره ای داریم به گفت و گوی بسیار مهم او با شبکه ی ماهواره ی تلویزیون "العربیه" که در دوبی مستقر است.

در این گفت وگو اوباما از جمله به ایران اشاره کرد و گفت، "ایران باید مشت گره کرده ی خود را بگشاید تا از دوستی آمریکا بهره مند شود."

و او در پاسخ به پرسشی درباره جهان اسلام و خاورمیانه گفت:

"من در کودکی در بزرگترین کشور اسلامی (اندونزی) زندگی کرده ام و در سفرهایم به کشورهای اسلامی قانع شده ام که همه ی مردم جهان بدون توجه به باورهای دینی شان "آرزوها و رویاهای مشترکی دارند" و افزود: "پیام من به جهان اسلام این است که آمریکا دشمن شما نیست. ما گاه مرتکب خطا می شویم و ادعا نداریم که بی عیب و نقص هستیم، اما بی گمان دشمن شما نیستیم."

اوباما در جای دیگری از همین گفت وگو گفت: "خانواده ی پدری من مسلمان هستند و این برای من اهمیت دارد."