گزیده نوشته های امیر حسن‌پور، انتشارات حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست)، ۱۳۹۶

درباره کتاب

«کمون پاریس» (۱۸۷۱) اولین تلاش عظیم  بشر برای رهائی از نظام سرمایه­ داری بود و با پیروزی انقلابات کمونیستی در روسیه (۱۹۱۷) و چین (۱۹۴۹) مرحله ­ی جدیدی در تاریخ دنیا شروع شد: پایه­ ریزی سنگ ­بنای جامعه­ ای فارغ از استثمار و ستم. اما با وجود دست­آوردهای مهم این انقلابات در گسست از جامعه ­ی طبقاتی، سرمایه­ داری ابتدا در شوروی (۱۹۵۶) و بعد در چین (۱۹۷۶) احیا گردید و به این ترتیب موج اول انقلابات کمونیستی به پایان رسید.

همان‌قدر که پیروزی انقلابات کمونیستی در قرن بیستم دنیا را تکان داد و همه جا مبارزه علیه دنیای کهن را شکوفا کرد، شکست آن‌ها به هجوم وسیع سیاسی و ایدئولوژیک وتبلیغاتی بورژوازی علیه کمونیسم و هر چشم ­انداز آزادی­خواهانه دامن زد. بورژوازی فاتحانه شکست کمونیسم و بقای سرمایه ­داری را «پایان تاریخ» اعلام کرد.

در صفوف کمونیست­ها سه گرایش، خط یا رویکرد در برخورد با شکست شکل گرفت. یک گرایش تجربه ­ی قرن بیستم را کاملاً مثبت، درخشان و عاری از هر عیب و نقص می­داند و دفاع از آن را وظیفه ­ی کمونیست­ها و چپ می‌شمارد. گرایش دوم معتقد است این انقلابات ربطی به سوسیالیسم و اندیشه ­ی مارکس نداشتند، خیلی زود از آن دور شدند، یا با آن بیگانه شدند.

گرایش سوم جمع­بندی از دست­آوردها و شکست­های موج اول انقلابات کمونیستی و ارائه ­ی «سنتز نوینی» است که آغاز موج دوم انقلاب را میسر می‌کند. این سنتز را باب آواکیان، رهبر«حزب کمونیست انقلابی آمریکا»، در سه دهه ­ی اخیر، در جریان مهم­ترین مبارزات تئوریک و سیاسی در جنبش کمونیستی، تدوین کرده است.

«سنتز نوین»علت اصلی احیای سرمایه ­داری را عدم توازن قوا، به نفع بورژوازی، به حساب می‌آورد، اما اشتباهات و کمبودهای رهبران جنبش پرولتری در زمینه ­ی شناخت­شناسی، روش­شناسی و پراتیک را نیز مد نظر قرار می‌دهد. این سنتز تنها بسط و گسترش چارچوب مارکسیسم مارکس و انگلس و تکامل آن توسط لنین و مائو نیست، بلکه شامل گسست­ هائی از آن نیز می­شود.

گزیده نوشته ­­های دکتر امیر حسن‌پور که در این کتاب جمع ­­آوری شده­ اند مطالب گوناگونی را بررسی می­کنند اما آن­چه همه­ ی آن­ها را رقم می‌زند تلاش او برای دوری از گرایش اول و دوم و روی آوردن به گرایش سوم است. او معتقد است که بدون «سنتز نوین»، بدون شروع موج نوین انقلابات کمونیستی، نمی­توان شکست را به پیروزی تبدیل کرد و به تغییر بنیادین جهان پرداخت.

لیست نوشته ها:

این کتاب در ۳۶۲ صفحه توسط نشر حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست) در اردیبهشت ۱۳۹۶/ آوریل ۲۰۱۷ منتشر شده است و از هم‌اکنون در سایت آمازون آمریکا (در آدرس http://a.co/8JBpp5l( و آمازون اروپا قابل خریداری است. کتاب «بر فراز موج نوین کمونیسم» شامل ۸ مقاله و ۷ مصاحبه است که در ذیل چهار عنوان اصلی («انقلاب و کمونیسم»، «جنبش دانشجویی و جنبش زنان»، «مساله ملی و جنبش ملی»، و «دایاسپورا، شناخت علمی») قرار گرفته‌اند.

کتاب با مقدمه ناشر شروع می شود که جایگاه نویسنده و نوشته ها را در مبارزه بر سر گذشته و حال و آینده جنبش کمونیستی ترسیم می کند. دو اثر انقلابی کمونیست علیرضا نابدل(شعر «کوردستان»، و «”آقای  پان” و احوالاتش») نیز به ضمیمه فصل ۳ بازنشر گردیده‌ اند.

فهرست مطالب:

مقدمه ناشر، حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست)

انقلاب و کمونیسم

بر فراز موج نوین کمونیسم

انقلاب یا وضع انقلابی

علیرضا نابدل: آذربایجان و کردستان دیروز و امروز

پیوست ۱: شعر «کوردستان»، اثر علیرضا نابدل

پیوست ۲: «”آقای پان” و احوالاتش»، اثر علیرضا نابدل

دموکراسی و خشونت

در مورد سی و دومین سالگرد قیام سربداران در آمل

واقع بین باش، آن‌چه را ممکن نیست طلب کن!

جنبش دانشجویی و جنبش زنان

چشم­انداز رهایی زنان، با نگاهی به تجربۀ کوبانی

جنبش دانشجویی در خارج از کشور و تجربۀ کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی

مسئله ملّی و جنبش ملّی

ملت، مسئله ملّی و جنبش‌های ملّی کردستان

۱۰- حق تعیین سرنوشت و مقوله جدایی‌طلبی در ایران و کانادا

۱۱- پیرامون تحولات اخیر در کردستان شمالی و پروژه سازش پ.ک.ک و دولت ترکیه

۱۲- مصاحبه دربارۀ رفراندوم «استقلال رسمی کردستان عراق»

۱۳- در آستانۀ صدمین سالگرد ژنوسید ملت‌های ارمنی و آشوری: «علائم اخطار اولیۀ» پاکسازی قومی در ایران

دیاسپورا، شناخت علمی

۱۴- تبعید و تکنولوژی ارتباطات

۱۵-  بحثی دربارۀ شناخت علمی، خرافات و علم­ ستیزی

*******

دکتر امیر حسن‌پور، استاد دانشگاه، فعال سیاسی، و پژوهشگر آثار مختلفی به زبان‌های انگلیسی، کردی و فارسی در مورد مبارزه طبقاتی نگاشته است. او در دانشگاه‌های ویندزر و کنکوردیای کانادا به تدریس و پژوهش مطالعات ارتباطی پرداخته و در دانشگاه تورنتو استاد دپارتمان مطالعات خاورمیانه بوده است.

از جمله آثار ایشان کتاب ناسیونالیسم و زبان در کردستان ۱۹۱۸-۱۹۸۵ (به انگلیسی) و سه ده ییک خه بات له پیناوی زمانی کوردیدا (به کردی) است.

از او همچنین نوشته‌های گوناگونی در زمینه‌ی جامعه‌شناسی زبان، تئوری مارکسیستی، مطالعات رسانه‌ای، سنن شفاهی و نوشتاری، ناسیونالیسم، ژنوسید و تاریخ منتشر شده است.

آخرین اثر دکترحسن‌پور تالیف کتابی در مورد خیزش دهقانی ۱۳۳۱-۱۳۳۲ در مکریان بود، که ناتمام ماند.