شهروند- طی مراسمی که روز چهارشنبه۲۸ جون در محل سکونت رسمی سرکنسول فرانسه در تورنتو برگزار شد، آقای مارک ترویه سرکنسول فرانسه در تورنتو به نمایندگی از دولت خود، نشان معروف شوالیه آکادمیک فرانسه Knight’s Insignia of the order of Academic Palms را به خانم پرفسور سیما فرسنداج اهدا کرد.

در این مراسم دکتر رضا مریدی وزیر علوم،  آقای علی احساسی نماینده پارلمان فدرال از حوزه ویلودیل، خانم پرفسور آرمیتا دنیر معاون دانشکده فوق لیسانس دکتری دانشگاه تورنتو- شاخه می سی ساگا، جمعی از استادان دانشگاه تورنتو و دانشگاه رایرسون و دوستان و بستگان پرفسور فرسنداج حضور داشتند.

آقای ترویه سرکنسول فرانسه طی سخنانی اظهار کرد که نشان شوالیه آکادمیک فرانسه بیش از ۲۰۰ سال پیش در فرانسه تأسیس شده است و یکی از قدیمی ترین نشان های ملی فرانسه است که به دانشمندان و پژوهشگرانی که در زمینه های ادبی و علمی و تکنولوژی موفقیت ممتازی کسب کرده اند، اهدا می شود.

او آن گاه خطاب به پرفسور فرسنداج اظهار کرد:”شما این مهم را طی ۱۹ سال خدمت در دانشکده زبان فرانسه دانشگاه تورنتو به نحو احسن انجام داده اید. البته شما ۳۰ سال است که به تدریس زبان و ادبیات فرانسه اشتغال دارید.”

Consul-General-of-France-Farsandaj-Dr-Moridi
Consul-General-of-France–Dr-Moridi–M-Ehsassi-farsandaj
Consul-général–Farsandaj-medal
Consul-général–Farsandaj

خانم فرسنداج در ایران متولد شده و تحصیلات ابتدایی را در فرانسه شروع و در تهران ادامه داده، سپس موفق به دریافت درجه ی فوق لیسانس در ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران شده است. پس از مهاجرت به کانادا تحصیلات خود را در دانشگاه تورنتو ادامه داده و فوق لیسانس و دکتری خود را از این دانشگاه دریافت کرده است. پس از آن به عنوان استاد زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه تورنتو مشغول به کار شده و طی این دوره موفق به دریافت چندین جایزه ی آکادمیک شده است.

آقای ترویه ضمن برشمردن کوشش های  فرهنگی خانم فرسنداج گفت:” کوشش های شما بویژه در زمینه تبادل دانشجو بین دانشگاه تورنتو و فرانسه قابل تمجید است. بخصوص طی ۶سال گذشته شما بهترین سفیر فرانسه برای تشویق دانشجویان کانادایی برای ادامه تحصیل زبان و ادبیات فرانسه در کشور فرانسه بوده اید. به طور خلاصه شما یکی از کوشاگران واقعی برای معرفی فرانسه و زبان و ادبیات فرانسه در سطح جهان هستید. به خاطر این همه کوشش ها و قابلیت های شما، مفتخرم که از طرف وزارت آموزش ملی فرانسه نشان لژیون آکادمیک فرانسه را به شما تقدیم کنم.”

آن گاه آقای ترویه نشان لژیون آکادمیک فرانسه را به سینه پرفسور فرسنداج نصب کردند.

گفتنی است که پیش از پرفسور فرسنداج فقط ۷ کانادایی موفق به دریافت این نشان شده اند که در میان آنان نام خانم پرفسور رونته رئیس سابق دانشگاه کارلتون ـ اتاوا دیده می شود.

در میان ایرانیان تاکنون ۶ تن موفق به دریافت این نشان شده اند که دکتر علی اکبر سیاسی سیاستمدار- وزیر و رئیس سابق دانشگاه تهران یکی از آنان است.

دریافت این نشان توسط خانم پرفسور فرسنداج نه تنها افتخاری است برای ایشان، دانشگاه تورنتو و کشور کانادا، که بدون شک افتخار بزرگی ست برای جامعه ایرانی کانادا. شهروند این پیروزی بزرگ را به پرفسور فرسنداج و خانواده ایشان تبریک می گوید.