شهروند- دادگاهی در انتاریو ایران را به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار غرامت به قربانیان آمریکایی “تروریسم” محکوم کرد. این حکم به دلیل حمایت ایران از دو گروه حماس و حزب‌الله صادر شده است. دو گروه تروریستی حماس و حزب الله در فاصله ی سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۲ طی یک سری عملیات تروریستی باعث قربانی شدن بسیاری از شهروندان آمریکایی در نقاط مختلفی از دنیا شدند. هم اکنون و بر اساس رای دادگاهی در انتاریو، کانادا، دولت ایران به دلیل حمایت از این دو گروه باید غرامت قربانیان این حوادث را به خانوده هایشان پرداخت کند.

این غرامت رقمی معادل یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار تعیین شده است. یکی از قاضی های صادر کننده این حکم گفته است که حمایت یک دولت خارجی از این جنایات، اتفاقی هولناک است. به گفته ی این قاضی تعیین غرامت یکی از روش های صلح آمیز و قانونی برای مبارزه با تروریسم است و کانادا مطابق با ارزش های اخلاقی خود این روش را در پیش گرفته است. شاکیان این پرونده بازماندگان قربانیان حملات تروریستی و افراد ربوده شده و یا افرادی هستند که خودشان در این حملات آسیب دیده، شکنجه شده اند.

مرکز فرهنگی ایران در تورنتو از جمله ساختمان هایی است که جزو اموال دولت جمهوری اسلامی محسوب می شود

قبل تر این شاکیان، شکایت خود را در امریکا مطرح کرده بودند، اما از آنجایی که دارایی های ایران در آمریکا کفاف پرداخت این غرامت را نمی داد بار دیگر این شاکیان دادخواست خود را در کانادا مطرح کردند. بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی در کانادا حساب های بانکی دارند.

پیش از این نیز، در ماه فوریه سال جاری کانادا ایران را به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار غرامت به قربانیان حملات تروریستی محکوم کرده بود. رای این دادگاه بر اساس قانون “عدالت برای قربانیان تروریسم” صادر شده است که در سال ۲۰۱۲ در کانادا تصویب شد.

همچنین بر اساس این قانون مصونیت دولتی افرادی که حامی تروریسم هستند نیز نقض می شود. عملیات تروریستی موضوع این پرونده عبارتند از: بمب‌گذاری انتحاری در مقر نیروی دریایی ارتش آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ که از سوی حزب‌الله لبنان انجام و منجر به کشته شدن ۲۴۱ نفر شد، چهار حمله جداگانه در لبنان که یکی از آنها بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۴ بود، آدم ‌ربایی‌های حزب‌الله لبنان که شهروندان و نظامیان آمریکایی در این کشور را هدف قرار می‌داد.

یکی از این موارد با کشتن یک سرهنگ ارتش آمریکا توسط آدم‌ربایان پایان گرفت و سرانجام پس از درگیری‌های خونبار بقیه گروگان‌ها آزاد شدند. سه بمب‌گذاری در کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی و آرژانتین که در دهه ۱۹۹۰ و توسط گروه‌های تروریستی‌ای انجام شد که مورد حمایت مالی ایران هستند و در نهایت بمب‌گذاری در دانشگاه عبری اورشلیم در سال ۲۰۰۲ که مسئولیت آن را حماس بر عهده گرفت و در جریان آن “مارلا بنت” دانشجوی ۲۴ ساله اهل کالیفرنیا کشته شد.