شهروند- در شهروند هفته ی گذشته (۲۹ جون ۲۰۱۷) از ماجرای خودکشی دانشجوی پزشکی ـ رابرت چو ـ خبر دادیم. داستان زندگی دانشجویان پزشکی مانند رابرت چو (Robert Chu) و امثال ایشان بسیار ناراحت کننده و قابل ارزیابی است. این جوان تازه فارغ التحصیل شده که به گفته ی بسیاری از جمله مادرش از هوش بسیار بالایی بهره مند بود و توانسته بود دانشکده پزشکی را به پایان برساند به دلیل اینکه نتوانست وارد دوره ی کارآموزی شود و به حرفه اش بپردازد خودکشی کرد.

او در دانشگاه های تورنتو و مک مستر درس خوانده بود و قبل از پایان دادن به زندگی اش طی یک نامه بلند بالا دلایل تصمیمش را مطرح کرد. این نامه به بسیاری از سران دولت از جمله جاستین ترودو و کاتلین وین نخست وزیر انتاریو نیز فرستاده شد.

در این نامه رابرت مشکلات دریافت رزیدنتی را یک به یک شرح داده و سازمان CRMS که وظیفه ی پیدا کردن موقعیت رزیدنتی برای پزشکان را بر عهده دارد، مسئول دانسته بود.

این سازمان کاریابی برای پزشکان، تحت تاثیر دانشکده های پزشکی کانادا و نخبگان پزشکی در کانادا اداره می شود و پزشکان فارغ التحصیل جوان برای پیدا کردن موقعیت رزیدنتی از طریق این سازمان با سیستم بسیار پیچیده و دارای تعصبی روبرو هستند.

دکتر فرانکلین وارش، پزشک خانواده و پزشک قانونی در لندن انتاریو ضمن تائید انتقادات رابرت به مشکلات رزیدنتی طی مقاله ای در تورنتو استار می نویسد، اگر ٍمرگ این جوان سیستم رزیدنتی کانادا را تکان ندهد، دیگر هیچ چیز نمی تواند آن را تکان دهد.

او می نویسد، با تجاربی که در کار خود دارد و در گفت وگو با همکارانش به این نتیجه رسیده است که این سیستم نیاز به بازنگری و تغییر دارد.

خودکشی این جوان به مثابه زنگ خطری است که نشان می دهد دانشجویان پزشکی که اغلب بیش از ۱۰۰ هزار دلار وام تحصیلی دارند در فشار بسیار زیادی قرار دارند و باید به وضعیت شغل یابی آنها رسیدگی شود.

بسیاری از افراد علاقمند کانادایی به دلیل شرایط سخت ورود به دانشکده های پزشکی در انتاریو برای تحصیلات به شهرهای دیگر و یا خارج از کانادا و به کشورهایی نظیر استرالیا و امریکا می روند و با صرف هزینه ای کلان مدرک خود را دریافت کرده و به کانادا برمی گردند. این افراد برای پیدا کردن موقعیت رزیدنتی بسیار تحت فشار هستند و تنها حدود  ۵ الی ۱۰ درصد امکان پیدا کردن رزیدنتی از طریق این سازمان را دارند. افرادی که در انتاریو درس خوانده اند و از وام های دولتی برای پرداخت هزینه های خود استفاده کرده و باید بتوانند در این استان وارد بازار کار شوند نیز در حقشان اجحاف می شود و مشکلات روانی بسیاری را برای آنها در پی دارد که می تواند مانند رابرت  منجر به خودکشی شود.

دولت انتاریو باید برای جلوگیری از این اتفاقات اولا فارغ التحصیلان در انتاریو را در اولویت خود قرار دهد و ثانیا به فکر ایجاد موقعیت های رزیدنتی بیشتر برای تمامی پزشکان ساکن در این استان باشد، زیرا هم اکنون نیاز به پزشکان در کانادا بسیار زیاد است و تعداد پزشکانی که طبابت می کنند، بسیار کم.