کانادا را خیلی‌ها شاید سرزمین مهاجرین بدانند، اما این روزها که به صحنه اخبار توجه کنید می‌بینید میزان احساسات ضدمهاجرینی که توسط بعضی نیروهای سیاسی راست‌گرا تبلیغ می‌شود به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. یک مورد مسلم کمپین انتخاباتی راب فورد در شهرداری تورنتو است.

مورد دیگر جوی است که حزب حاکم محافظه‌کار سعی کرده حول ماجرای مهاجران تامیل ایجاد کند. به زودی تعطیلات تابستانی مجلس فدرال پایان می‌یابد و جلسات مجلس از سر گرفته می‌شود و به نظر می‌آید محافظه‌کاران می‌خواهند حتما قوانینی در این زمینه به میدان بیاورند که می‌تواند به طور جدی به وضعیت حقوق مهاجران و پناهندگان در این کشور لطمه بزند.

ویک توز، وزیر امنیت عمومی، قرار است هفته‌ی آینده چند گزینه مختلف پیش روی کابینه محافظه‌کاران بگذارد. کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی پرداختن محافظه‌کاران به این زمینه این است که می‌خواهند دوباره در صدر اخبار کشور قرار بگیرند، البته به صورت مثبت آن. باید دید این اقدامات می‌تواند جلوی کشتی‌هایی را که گمان می‌رود در حال حاضر به سمت کانادا روانه هستند و در ماه‌های آینده به سواحل کشور می‌رسند بگیرد یا نه.

سخنگوی توز در پاسخ به سئوالات خبرنگاران حاضر نشده بگوید گزینه‌هایی که وزیر در نظر دارد کدام‌ها هستند. کریستوفر مک‌کلاسکی در ایمیلی به تورنتو استار نوشته است:”در حالی که کانادا هدف عملیات هر روز پیشرفته‌تر جناحی است که می‌خواهند از سخاوت کانادا سو استفاده کنند، دولت ما عقب نمی‌نشیند. ما قوانین‌مان را محکم‌تر خواهیم کرد تا کسب اطمینان کنیم می‌توانیم مرزهایمان را حفظ کنیم و قاچاق انسان را شکست دهیم.”

دان دیویس، منتقد امنیت عمومی ان.دی.پی، گفته است دولت هارپر بی‌جهت سعی می‌کند بحث را به جای موضوع مهاجرت به مساله قاچاق انسان و جرم و جنایت ربط دهد. او در این زمینه گفته است:”اگر واقعا در مورد مسئولیت‌های کانادا برای پذیرش پناهندگان جدی باشید، همین است که هست. اینقدر ادعای قاچاق انسان و تروریست‌ بدون وجود هیچ‌گونه مدرک نکنید.” او افزوده:”اگر ما نظامی نمی‌خواهیم که مردم از سر استیصال می‌خواهند هر گونه هست به خاک کانادا قدم بگذارند شاید باید تلاشی در زمینه اردوهای پناهندگان بکنیم.”

جیسون کنی، وزیر مهاجرت، در حال حاضر در سفری در اروپا، هند، چین و فیلیپین به سر می‌برد که هدف از آن “همکاری بیشتر” در مورد مسائل مهاجرت اعلام شده است.