شهروند آرش عزیزی: حسن دیاب، استاد لبنانی‌تبار جامعه‌شناسی در دانشگاه اتاوا، به دستور دولت کانادا دستگیر شد تا برای تحقیقات پلیس به فرانسه تحویل داده شود. اتاوا سیتیزن ضمن گزارش این دستور راب نیکولسون، وزیر دادگستری، اعلام کرد که انتظار می‌رفت مقامات چند هفته دیگر در این زمینه تصمیم بگیرند.

فرانسه دیاب را مظنون به بمبگذاری تروریستی کنیسه‌ای در پاریس در اکتبر ۱۹۸۰ می‌داند. در آن حادثه که اولین حمله‌ی تروریستی در فرانسه از جنگ جهانی دوم به این طرف بود چهار نفر کشته و چندین نفر بیرون و درون کنیسه‌ مصدوم شدند.

دونالد بین، وکیل دیاب، پنجشنبه‌ی گذشته گفت تصمیم وزیر «به روشنی غیرمنطقی» است و او به آن اعتراض می‌کند و اگر لازم باشد تا دادگاه عالی هم می‌رود.

حسن دیاب

طبق قوانین کانادا شهروندان کشور را تنها برای برگزاری محاکمه می‌توان به کشوری دیگر فرستاد. “بین” تاکید کرد که فرانسه هنوز در مرحله‌ی تحقیقات است و نه برگزاری محاکمه و از این رو دستگیری دیاب و ارسالش به آن کشور به روشنی نقض قوانین کانادا است.

دیاب سه سال پیش توسط پلیس فدرال کانادا، آر سی ام پی، دستگیر شد و بارها گفته بی‌گناه است و هویتش را اشتباه گرفته‌اند. با این حال او از آن زمان تا کنون تحت درجات مختلفی از حبس خانگی بوده است.

تصمیم وزیر پس از آن می‌آید که رابرت مارانگر، قاضی، سال گذشته حکم داد که پیشنهاد اخراج دیاب از کانادا را می‌دهد اما اضافه کرد پرونده‌ی فرانسوی‌ها علیه او به قدری ضعیف است که اگر پرونده در کانادا بود بعید بود او هرگز محکوم شود.

از دلایل جنجالی بودن این تصمیم یک‌طرفه بودن آن است. فرانسه شهروندان خود را به کانادا یا هیچ کشور دیگری ارسال نمی‌کند.