آرش عزیزی

اسم اسلام و روز یازدهم سپتامبر از آن رویداد دلخراش در سال ۲۰۰۱ بارها کنار هم شنیده شده است. در چند ماه اخیر شاهد بوده‌ایم که جنجالی که حول ماجرای ساختن مسجدی در نزدیکی برج‌های دوقلوی سابق پیش آمده تمام اخبار را پر کرده است. اما اگر مسلمان‌ها محکوم شده‌اند که زیادی “غیرحساس” هستند که می‌خواهند مسجد و مرکز فرهنگی در نزدیکی برج‌های دوقلو بسازند، راجع به کشیش تری جونز چه باید گفت؟‌ او کسی است که می‌خواهد روز ۱۱ سپتامبر را به “به روز بین‌المللی سوزاندن قرآن” تبدیل کند و در این روز کتاب مقدس مسلمانان را هر کجا که می‌تواند آتش بزند.

این کلیسا که در گینزویلِ فلوریدا واقع شده “داو ورلد آت‌ریچ سنتر” (Dove World Outreach Center) نام دارد و این عمل آن باعث اعتراضات بسیار شده است. این کلیسا و آقای جونز از مدت‌ها پیش معروف به برانگیختن احساسات ضد اسلام و در ضمن ضد هم‌جنس‌گرایان هستند. از جمله حتی انجمن ملی اوانجلیک‌ها از آن خواسته است از این عمل دست بردارد. حتی اداره آتش‌سوزی گینزویل گفته سوختن کتاب در ملاءعام در این شهر مجاز نیست و حاضر نشده جواز این کار را صادر کند ،گرچه کلیسا گفته حاضر است این کار را انجام دهد و جریمه‌اش را هم بپردازد.

 

آمریکا و جهان اسلام 

رئیس‌جمهور باراک اوباما از ابتدای به قدرت رسیدن خود تلاش کرده رابطه بهتری با یک و نیم میلیارد مسلمان جهان برقرار کند. او اخیرا رهبران مسلمان را در ابتدای ماه رمضان به مهمانی افطار در کاخ سفید دعوت کرده بود که البته سابقه‌اش به زمان توماس جفرسون برمی‌گردد.

اما مشخص است که این حرکت واکنش‌های بسیاری برانگیخته و باعث تحریکات بسیاری در این زمینه شده است. نزدیک به ۱۰ هزار نفر به گروه فیس‌بوکِ “روز بین‌المللی” پیوسته‌اند، گرچه بسیاری از آن‌ها منتقدین این حرکت هستند.

ابراهیم هوپر، سخنگوی شورای روابط آمریکا و اسلام در واشنگتن، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته است:”می‌توانید تصور کنید این حرکت چه کاری با تصویر ما در سراسر جهان می‌کند؟ و با توجه به حضور آمریکا در عراق و افغانستان چه خطراتی در بر دارد؟”

پیش‌بینی‌ هوپر در حال حاضر به واقعیت بدل شده است. به گزارش رویترز، هفته گذشته صدها نفر در کابل مقابل مسجدی با فریاد “مرگ بر آمریکا” تظاهرات کردند. یکی از آن‌ها به خبرنگار رویترز گفته است:”ما از آمریکا می‌خواهیم از توهین به قرآن مقدس ما دست بردارد.”

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده آمریکا و ناتو در افغانستان، گفته این حرکت نیروها را به خطر می‌اندازد.

سفارت آمریکا در کابل گفته:”دولت آمریکا به هیچ وجه چنین اعمال بی‌احترامی نسبت به مذهب اسلام را توجیه نمی‌کند و عمیقاً از تلاش‌های عامدانه برای توهین به اعضای گروه‌های مذهبی یا قومی نگران است. آمریکایی‌ها از تمامی پیشینه‌های مذهبی و قومی این عمل توهین‌آمیز توسط این گروه کوچک در فلوریدا را رد می‌کنند و شمار بسیاری از آمریکایی‌ها به گفته‌های نفرت‌آمیز این سازمان معترضند.”