شهروند- روز اول جولای هر سال با نام “روز کانادا” جشن گرفته می شود، اما امسال این روز متفاوت تر از هر سال، به عنوان جشن تولد صد و پنجاهمین سال شکل گیری کنفدراسیون کانادا در سراسر کانادا برگزار شد.

در همین پیوند جوامع قومی متفاوت در جامعه ی چندفرهنگی کانادا هر یک به شکلی این مناسبت را جشن گرفتند.

جامعه ی ایرانی تورنتو نیز به دعوت دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو از حوزه ی ریچموندهیل بعدازظهر یکشنبه ۲۳ جولای در پارک مقابل مجلس انتاریو (کوئینزپارک) گرد هم آمدند تا مراتب قدردانی خود را از کشور میزبانشان نشان دهند و شکل گیری این کشور زیبا و پذیرا را جشن بگیرند.

در این جشن آقای دیو له وک Dave Levac رئیس پارلمان انتاریو، دیوید زیمر وزیر بومیان و گادوین چن نماینده شورای شهر ریچموندهیل در کنار دکتر رضا مریدی حضور داشتند و در جشن و سرور ایرانیان برای کانادا شرکت کردند.

مراسم با خواندن سرود ملی کانادا توسط خواننده مشهور و خوش صدای شهرمان، یوسف ساوالان با همخوانی شرکت کنندگان در مقابل پرچم برافراشته ی کانادا آغاز شد.

پس از آن دکتر مریدی طی سخنانی به حاضران خوشامد گفت و سالگرد صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کانادا را شادباش گفت.

دکتر مریدی با اشاره به تاریخ تاسیس کنفدراسیون کانادا در سال ۱۸۶۷، به منشور حقوق و آزادی های کانادا که توسط نخست وزیر اسبق پیر الیوت ترودو در قانون اساسی کانادا مدون شده است، اشاره کرد و سپس درباره ی منشور حقوق بشر کوروش بزرگ که آزادی ادیان و زبان های ملل تحت سلطه امپراتوری خود را در ۲۶ قرن پیش اعلام کرد، صحبت کرد و به وجود آزادی بیان، ادیان، اندیشه، زبان ها، فرهنگ ها، دموکراسی و حکومت قانون در کانادا اشاره کرد و گفت که در کشور عزیزمان کانادا همه انسان ها برابرند و تکثر ملیت ها و فرهنگ ها از نکات قوت این کشور به شمار می رود. او اظهار امیدواری کرد که در آینده ی نزدیک دموکراسی در زادگاه مان ایران نیز شکل بگیرد.

در بخشی دیگر از سخنانش، دکتر مریدی به این واقعیت که همه ساکنان کانادا به جز بومیان آن که از چند هزار سال قبل ساکن این سرزمین پهناور بوده اند، بقیه همه مهاجر هستند، اشاره کرد و گفت که در این کشور همه از حقوق یکسان برخوردارند، چه آنهایی که ۴۰۰ سال پیش به اینجا آمده اند و چه آنهایی که چهار ماه پیش به این سرزمین وارد شده اند.

دکتر مریدی در ادامه از بومیان کانادا سپاسگزاری کرد که مهاجران را پذیرا شدند و سرزمینشان را با آنها شریک شدند. او همچنین از نخست وزیران سابق کانادا و دیگر رهبران سیاسی و اجتماعی این کشور که در طول سالیان با کوشش های خود توانسته اند اساس کشوری را پایه گذاری کنند که امروزه بهترین کشور دنیا شناخته می شود، یاد کرد.

دکتر مریدی در پایان از کانادا برای پذیرش ایرانیانی که به دلایل مختلف مجبور به ترک زادگاه خود شده اند، قدردانی کرد.

سخنران بعدی آقای دیو له وک رئیس پارلمان انتاریو بود که به حضور جامعه ایرانی در بخش های گوناگون جامعه کانادا اشاره کرد و اظهار داشت که ایرانیان موجب تقویت موزائیک جامعه کانادایی شده اند. او از دکتر مریدی به عنوان اولین ایرانی که در قاره آمریکا به یک مجلس قانون گذاری راه یافته و به عنوان اولین ایرانی که در خارج از ایران به سمت وزارت رسیده است، یاد کرد و گفت که وی تنها فیزیکدان عضو پارلمان است و حضور دانشمندان در مجالس قانون گذاری در کنار سایر حرفه ها ضروری است.

رئیس پارلمان انتاریو در پایان سالگرد تاسیس کانادا را به جامعه ی ایرانی شادباش گفت.

canada-B.Day-1
canada-B.Day-2
canada-B.Day-3
canada-B.Day-4
canada-B.Day-5
canada-B.Day-6
canada-B.Day-7
canada-B.Day-8
canada-B.Day-9
canada-B.Day-10
canada-B.Day-11
canada-B.Day-12
canada-B.Day-13
canada-B.Day-14
canada-B.Day-15
canada-B.Day-16
canada-B.Day-17
canada-B.Day-18
canada-B.Day-19
canada-B.Day-20

در ادامه ی مراسم آقای دیوید زیمر و آقای گادوینچن طی سخنان کوتاهی هر یک سالگرد تاسیس کانادا را به ایرانیان تبریک گفتند.

در ادامه مراسم آقای دیو له وک، دکتر مریدی و کاپیتان هومن شیرازی به روی صحنه دعوت شدند. سرگرد شیرازی افسر خلبان نیروی هوایی کانادا است و تنها ایرانی است که بالاترین درجه نظامی را در ارتش کانادا داراست. دکتر مریدی نمونه ای از منشور حقوق بشر کوروش که به استوانه کوروش موسوم است به رئیس مجلس انتاریو تقدیم کرد و کاپیتان شیرازی نیز لوح تقدیری که از جانب جامعه ی ایرانی تهیه شده بود، به عنوان نماد سپاسگزاری ایرانیان از کانادا به ایشان اهدا کرد.

پس از پایان مراسم رسمی، نوبت به موسیقی و رقص رسید. رقص های کلاسیک و مدرن ایرانی، گیلکی، کردی، قشقائی و آذربایجانی و با لباس های رنگین و زیبا توسط هنرمندان برجسته ی بزرگشهر تورنتو اجرا شد و مورد تشویق بسیار قرار گرفتند.

یوسف ساوالان با صدای گیرا و پرقدرت و اپراتیک خود ترانه هایی به فارسی و ترکی اجرا کرد که مورد استقبال حاضران واقع شد.

خانم لیا فلاح ، از هموطنان ونکووری مان که امسال در مراسم دختر شایسته کانادا به مرحله ی نهایی رسیده است، همراه با “دختران ایران” (Miss Persia) با لباس های زیبا در میان جمع شاخص بودند و در پایان مراسم هر یک شاخه گلی به مسئولان انتظامی پارلمان هدیه دادند و جلوه ی زیبایی از فرهنگ انسانی ـ ایرانی را نشان دادند.

این جشن به مدت دو ساعت ادامه داشت و با شیرینی از حاضران پذیرایی شد.

در پایان مراسم شرکت کنندگان لوح بزرگی را که آرم جشن یکصد و پنجاهمین سالگرد کانادا بر آن حک بود را امضا کردند و این لوح در موقعیت مناسبی به عنوان نماد قدردانی ایرانیان به پارلمان انتاریو تقدیم خواهد شد.

گفتنی است که کانادا حدود ۲۰۰ سال قبل از سال ۱۸۶۷ و بستن پیوند اتحاد بین بخش های مختلف کانادا که در آن زمان Upper  و Lower  کانادا نامیده می شد، وجود داشت. قرن ها قبل از اتحاد کانادا، بومیان کانادا در این کشور به لحاظ اقتصادی فعال بودند و تجارت پوست در این کشور در جریان بود. در سال های قبل از اتحاد کانادا، این کشور با ورود مهاجران اروپایی و جنگ های فراوان هم بین بومیان یعنی ساکنان اصلی کانادا و اقوام اروپایی و هم بین اقوام مهاجر اروپایی دستخوش فراز و نشیب های فراوان بود تا زمانی که سرانجام با نوشتن پیمان اتحاد در سال ۱۸۶۷ یعنی دقیقا ۱۵۰ سال پیش به این منازعات پایان داده شد و بخش بالایی کانادا که امروزه انتاریو نام دارد و بخش پایینی که کبک نامیده می شود با دو استان نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا کانادا را تشکیل دادند و آقای جان مک دونالد به عنوان اولین نخست وزیر کانادا برگزیده شد. بعدها استان های دیگری نظیر جزیره پرنس ادوارد، مانیتوبا، بریتیش کلمبیا به این اتحاد پیوستند و در نهایت در سال ۱۹۴۹ نیوفاندلند نیز به آنها اضافه شد.

جالب است بدانیم که کانادا تا سال ۱۹۶۵ پرچمی به شکل امروزی نداشت و اولین بار از این پرچم در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد. همچنین سرود ملی کانادا برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ پخش شد و مردم در آن روز از نقاط مختلف به سرود ملی “O Canada” گوش فرا دادند و در نهایت در سال ۱۹۸۳ روز اول جولای به عنوان روز کانادا برگزیده شد.