شهروند- آرش عزیزی: روزنامه‌ ی تورنتو استار در سرمقاله‌ ای ضمن تقدیر از یکی از تصمیمات علم‌ محورِ دولت لیبرال انتاریو، وزیر بودن دانشمندی مثل دکتر رضا مریدی را نشانی از علم‌ دوست بودن این دولت دانست.

مریدیِ ایرانی‌ تبار که نماینده‌ ی ریچموند هیل در مجلس استانی است در دولت جدید وین به سمت وزارت پژوهش و نوآوری منصوب شده است.

کاتلین وین هفته‌ ی گذشته اعلام کرد با ابتکار دولت او تصمیم دولت هارپر برای تعطیلی «منطقه‌ ی دریاچه ‌های تجربی» در شمال انتاریو لغو می‌ شود و این منطقه همچنان به عملیات خود ادامه می ‌دهد.

دیدار وزیر تحقیقات و نوآوری از مراکز علمی ـ پژوهشی انتاریو

منطقه‌ ی مذکور از مهمترین مراکز پژوهش‌ های آب شیرین در جهان است. دولت هارپر سال گذشته اعلام کرد خرج سالیانه ۲ میلیون دلاری آن جایی در بودجه ‌ی وزارت ‌خانه ‌ی شیلات و اقیانوس‌ ها نخواهد داشت و به همین خاطر تعطیل می ‌شود. این تصمیم با انتقاد شدید از سوی جامعه‌ ی علمی کانادا روبرو شد. بخصوص به این خاطر که خود تعطیلی ۲۵ میلیون دلار خرج خواهد داشت!

از دستاوردهای مهم این مرکز پژوهش در مورد باران‌ های اسیدی و آثار محیط زیستی آلوده‌ سازهای دریاچه‌ ها است.

کاتلین وین اما هفته‌ ی گذشته اعلام کرد قراردادی با دولت‌ های مانیتوبا و فدرال امضا کرده و این منطقه فعلا حداقل تا یک سال دیگر دوام خواهد یافت.

تورنتو استار در سرمقاله‌ ی خود ضمن تمجید از این حرکتِ وین گفت: «دولت جدید انتاریو به نظر دیدگاهی بسیار متفاوت از دولت هارپر نسبت به علوم دارد. یکی از اولین اقدامات وین به عنوان نخست ‌وزیر بازتاسیسِ وزارتخانه‌ ی پژوهش و ابتکار و انتصاب رضا مریدی، مهندس و فیزیکدانی کارکشته، به وزارت آن بود.»

در این سرمقاله با دکتر مریدی نیز مصاحبه شده است. او گفت: «نمی‌ شود که چنین تجهیزاتی را تعطیل کرد تا فقط کمی در پول صرفه ‌جویی شود و در عوض گنجینه ‌ای از اطلاعات از میان برود. چرا دولت فدرال نمی‌ تواند در بودجه‌ ی ۳۰۰ میلیارد دلاری خود ۲ میلیون دلار برای زنده نگاه داشتن این منطقه پیدا کند، در حالی که علم کلیدِ آینده ‌ی ما است؟»