شهروند ـ کمتر ایرانی در جامعه ایرانی کانادایی هست که عدم حضورش در مجامع و محافل چنین چشمگیر باشد. دکتر رضا مریدی از نادر اعضای جامعه ی ایرانی ست که نبودش در مجامع، محافل و نشست ها و برنامه های جامعه ایرانی در تورنتو  شاخص است. در طول مدتی که دکتر مریدی برای یک سفر کاری به اروپا و قفقاز رفته بود، چندین بار با پرسش های حضوری و تلفنی مبنی بر جویا شدن علت غیبت ایشان روبرو شدیم. به این دوستان گفته بودیم به محض برگشت ایشان از سفر کاری طی خبری چند و چون این سفر را به اطلاع خوانندگان مان خواهیم رساند.

 

آلمان

در این سفر اولین ایستگاه، آلمان و شهر اشتوتگارت (پایتخت ایالت بایدن ـ ورتمبرگ) بود. دستاورد این توقف گفت وگوی هیئت انتاریو با وزیر علوم و هنر، خانم ترزا باور، بازدید از صنایع فضایی آلمان و انستیتوی تکنولوژی شیمیایی فرانهوفر ـ انستیتویی که درباره ذخیره انرژی برق در مقیاس وسیع پژوهش می کند ـ و همچنین  سخنرانی دکتر مریدی در میهمانی شام  اتاق بازرگانی آلمان ـ کانادا بود.

دیدار دکتر مریدی با مسئولان انستیتوی تکنولوژی فرانهوفر آلمان

در این سخنرانی دکتر مریدی امکانات سرمایه گذاری در بخش پژوهش های علمی و صنعتی در انتاریو را برای بیش از ۱۵۰ تن از حاضران توضیح داد.

چک

ایستگاه دوم شهر پراگ پایتخت جمهوری چک بود. دکتر مریدی به اتفاق سفیر کانادا در جمهوری چک با وزیر خارجه و سپس با معاون نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

سخنرانی در اتاق بازرگانی جمهوری چک

 

دکتر مریدی در دیدارش با معاون نخست وزیر که ضمن نمایندگی پارلمان مسئولیت امور پژوهشی را به عهده دارد درباره همکاری های علمی مذاکراتی انجام داد و این گفت وگو در نهایت به امضای قرارداد همکاری بین جمهوری چک و انتاریو منجر شد. وزیر علوم به همراه هیئت انتاریو از دانشگاه فنی چک دیدار و با رئیس و مسئولان آن دانشگاه گفت وگو کردند. از دیگر مراکزی که  مورد بازدید وزیر علوم و هیئت همراهش قرار گرفت می توان از مرکز بیوتکنولوژی وابسته به آکادمی علوم چک و دانشگاه معروف چارلز که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپاست و نیز بازدید از مرکز پژوهش های لیزر که با سرمایه ای قریب به یک میلیارد دلار در دست تأسیس است، نام برد.

امضای قرارداد همکاری بین انتاریو و جمهوری چک

وزیر علوم همچنین در میهمانی ناهار اتاق بازرگانی کانادا- جمهوری چک نیز حضور یافت و طی سخنرانی از توانایی های اقتصادی ـ تجاری ـ صنعتی و علمی انتاریو برای حضار سخن گفت.

 

ارمنستان

وزیر علوم انتاریو، در شهر ایروان ـ پایتخت ارمنستان از موزه یادبود جان باختگان قتل عام ارامنه که بیش از یک صد سال پیش اتفاق افتاده است دیدن کرد و دفتر یادبود موزه را امضا و دسته گلی از طرف دولت و مردم انتاریو به موزه تقدیم کرد.

در موزه ی یادبود جان باختگان قتل عام ارامنه در ایروان

دکتر مریدی  همچنین در دفتر رئیس جمهور ارمنستان حاضر شد و نامه ی ویژه ای که از طرف خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو خطاب به رئیس جمهوری ارمنستان نوشته شده بود، به رئیس دفتر رئیس جمهور تقدیم کرد.

دیدار از آکادمی علوم ارمنستان که موسسات پژوهشی متعددی را زیر نظر دارد و صحبت با مسئولان آکادمی در مورد امکان همکاری های علمی بین انتاریو و ارمنستان  و نیز بازدید از دو مرکز تجاری سازی ابداعات و موزه فرش در ایروان از جمله کارهای دکتر مریدی و هیئت همراهش بود.

آذربایجان

در شهر باکو ـ پایتخت آذربایجان دکتر مریدی با معاون وزارت خارجه و رئیس دانشگاه دیپلماتیک- وزیر حمل و نقل و تکنولوژی و وزیر آموزش آذربایجان که امور دانشگاه ها را نیز زیر نظر دارد، دیدار کرد و نامه ی ویژه ی خانم کاتلین وین به رئیس جمهوری آذربایجان (الهام علی اف) را برای ارائه آن به رئیس جمهور تقدیم کرد.

اهدای دکترای افتخاری دانشگاه اودلار یورده آذربایجان به دکتر رضا مریدی

دیدار از آکادمی علوم آذربایجان، دانشگاه دولتی باکو و دانشگاه اودلار یورده (سرزمین آتش) جزو برنامه های دکتر مریدی و هیئت همراه ایشان بود و نیز بازدید از شرکت تلفن آذر سل و صحبت برای مسئولان این شرکت در مورد پتانسیل بالای انتاریو در تکنولوژی آی تی از دیگر برنامه های دکتر مریدی در این سفر بود.

لازم به یادآوری ست که در آذربایجان دکتر مریدی به دریافت درجه دکترای افتخاری نائل آمد.

و بدین ترتیب سفر دکتر مریدی که از تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۱۷ شروع شده بود، در تاریخ ششم سپتامبر ۲۰۱۷خاتمه یافت تا بار دیگر جامعه ی ایرانی کانادایی شاهد حضور فعال ایشان در تورنتو و برنامه های متنوع آن باشد.