شهروند ـ آزاده داودی: در قدیم گرفتن مدرک دانشگاهی حتی در مقطع لیسانس کار بسیار دشواری بود و افراد کمی بودند که می توانستند به این درجات نائل شوند، اما امروزه ظاهرا رسیدن به مدارج بالای تحصیلی نیاز به سختی چندانی ندارد و تنها باید راه حل اینترنتی آن را پیدا کرد. یافته های یک آمار جدید نشان می دهد که روز به روز بر تعداد افرادی که از طریق وب سایت های غیر رسمی مدارک دانشگاهی تقلبی دریافت می کنند در کانادا اضافه می شود. این وب سایت های تقلبی که یکی از معروفترین آنها بنام Axact در پاکستان است با شعار “تبدیل سابقه کار به مدرک دانشگاهی” کسب و کاری به راه انداخته اند که میلیون ها دلار برای آنها سودآور است. کانادایی ها در این میان نقش مهمی در سودآوری این وب سایت های تقلبی بازی می کنند و معلوم شده است که حدود ۸۰۰ کانادایی مدارک تحصیلی شان تقلبی است.

این یک خطر جدی برای بازار کار و برای سلامت جامعه است بخصوص در رشته های حساسی مانند مهندسی و روانشناسی. مدارک دانشگاهی تقلبی باعث می شود که افراد بتوانند به طریقی وارد حرفه های حساس بشوند و با تشخیص اشتباه و نداشتن مهارت کافی جامعه را به خطر بیندازند.

وب سایت های دانشگاهی که کسب و کار آنلاین Axact از طریق آنها برای علاقمندان مدارک دانشگاهی را در قبال مبلغ اندکی پول خریداری می کند نامعتبر هستند و وجود خارجی ندارند و در اغلب مواقع از نام های دانشگاه های مشهور در دنیا کپی برداری کرده اند و تنها با اندکی تغییر مشتریان خود را گول می زنند. باید در نظر داشت که مشتریان این فضاهای مجازی و خطرناک نیز نیمه دیگر مقصر این بازی اند و بی گناه محسوب نمی شوند.