شهروند آزاده داودی: زهرا دهقانی فرد در سال ۲۰۱۳ به کانادا و به کلگری مهاجرت کرد و توانست به همسرش محسن اندایش که در سال ۲۰۰۹ به کانادا آمده بود بپیوندد.

 

 

زهرا که عاشق کارهای دستی است توانست در آگوست سال ۲۰۱۶ در یک کارخانه خیاطی کار بگیرد. کار او نیمه وقت بود و گاهی تمام وقت نیز کار می کرد. او برای مدت کوتاهی به ایران رفت و بعد از برگشت متوجه شد که باردار است. در ژانویه سال ۲۰۱۷ بعد از اعلام بارداری اش به مدیر این پیغام را دریافت کرد که دیگر به او نیازی نیست و به دلیل شرایط ویژه اش امکان کار کردن در این محیط را ندارد.

زهرا و همسرش محسن بسیار از این اتفاق ناراحتند و پرونده ای تشکیل داده اند تا از آن طریق این اتفاق را پیگیری کنند. زهرا می گوید که بعد از اینکه مجبور شد یک روز به دلیل حال بد ناشی از بارداری در خانه بماند این پیغام را دریافت کرد و هرچقدر تلاش و اصرار کرد که سر کارش برگردد موفق نشد.

قوانین حقوق بشری استان آلبرتا می گوید که هیچ کارفرمایی نمی تواند زنی را به دلیل حاملگی از کار برکنار کند مگر اینکه دلیل بسیار موجهی داشته باشد. کارفرمای زهرا در جواب شکایت او می گوید که زهرا به دلیل شرایط خاص قادر به ادامه کار نبود و بودن در آن مکان برای سلامتی اش مضر بود.