صدای امریکا: وضعیت جسمی محمد نوری‌زاد، فعال مدنی و یکی از امضا کنندگان «نامه درخواست استعفای خامنه‌ای» که از نزدیک به ۴۷ روز پیش در اعتصاب غذا و دارو به سر می‌برد، وخیم اعلام شده است.

هنگامه واحدیان شاهرودی، دختر عباس واحدیان شاهرودی، یکی دیگر از امضا کنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای، روز دوشنبه ۱۶ دی با انتشار این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت، این فعال مدنی در پی اعتصاب غذا از حال رفته و از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

کانال تلگرامی نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران، نیز با انتشار این خبر اعلام کرده است که محمد نوری‌زاد هفته گذشته در دو نوبت به بیمارستان انتقال داده شده و با توجه به وضعیت جسمانی و کهولت سن، وضعیت او بسیار خطرناک گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، آقای نوری‌زاد که از تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ در بازداشت موقت در زندان مشهد به سر می برد پس از گذشت ۱۰۰ روز بازداشت، در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش، اقدام به اعتصاب همزمان غذا و دارو کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط و همچنین رسیدگی عادلانه به پرونده است.

زرتشت احمدی‌راغب، محمدرضا بیات، کمال جعفری یزدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی)، حوریه فرج‌زاده (خواهر شهرام فرج‌زاده از کشته‌‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸)، محمد کریم‌بیگی، جواد لعل‌محمدی، محمد ملکی، محمد مهدوی‌فر، رضا مهرگان، محمد نوری‌زاد، و عباس واحدیان شاهرودی امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای بودند.

اواسط مرداد ماه سال جاری نیز، ۱۴ تن از زنان کنشگر مدنی با توجه به نابرابری‌ها و مشکلات زنان در ایران، با انتشار نامه‌ای خواستار عبور از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شدند.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی ، پروا (سکینه) پاچیده، گیتی پورفاضل، عزت جوادی‌حصار، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین ، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی ، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر امضاکنندگان این نامه بودند.

پیشتر مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، امضاکنندگان این نامه‌ها را به تلاش برای «طراحی فتنه جدید» متهم کرده بودند. بسیاری از امضاکنندگان این دو نامه در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده، جمهوری اسلامی را به نقض آزادی بیان و سرکوب فعالان مدنی متهم کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگارانی شده‌اند که صرفا به دلیل انجام وظیفه و شغل خود زندانی شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید که رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، فعال مدنی، نمایندگان کارگران و سایر اصناف را بازداشت کرده است.