فیلم سینمایی «برای یک لحظه آزادی» ساخته آرش ریاحی، از ۲۸ ژانویه در چند سینمای فرانسه به نمایش عمومی درآمد. «برای یک لحظه آزادی» نخستین فیلم بلند داستانی …


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

رادیو فردا :فیلم سینمایی «برای یک لحظه آزادی» ساخته آرش ریاحی، از ۲۸ ژانویه در چند سینمای فرانسه به نمایش عمومی درآمد. «برای یک لحظه آزادی» نخستین فیلم بلند داستانی آرش ریاحی، فیلمساز ایرانی ساکن اتریش، به شمار می‌رود. 

آرش ریاحی دانش‌آموخته دانشگاه وین در رشته فیلم و علوم است و همچنین شرکت فیلمسازی «گلدن گرلز» را بنیان نهاده است. او در دوره‌های اولیه برگزاری جشنواره سینمای در تبعید سوئد معرفی شد و در کارنامه خود پنج فیلم کوتاه و دو فیلم مستند دارد. 

این فیلمساز ایرانی ساکن اتریش با فیلم تجربی «می.سی.سی.پی» (۲۰۰۵) به جشنواره‌های جهانی راه یافت و با «فیلم خانواده در تبعید» (۲۰۰۶)، دومین فیلم بلند مستند خود، در جشنواره‌های سینمایی مطرح شد. 

شماری از جوایزی که تاکنون به «فیلم خانواده در تبعید» تعلق گرفته عبارتند از: هوگوی نقره‌ای از جشنواره جهانی فیلم شیکاگو، کبوتر طلایی و جایزه فیپرشی (انجمن جهانی منتقدین سینما) از جشنواره فیلم لایپزیک و جایزه ماکس افولس از جشنواره فیلم‌های مستند زاربروکن. 

برخی از منتقدان آخرین ساخته آرش ریاحی، «برای یک لحظه آزادی»، را فیلمی تأثیرگذار و تکان دهنده توصیف کرده‌اند. این فیلم، که تحسین نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل و فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر را به همراه داشت، درباره فرار پر فراز و نشیب دو کودک از ایران به ترکیه است که می‌خواهند به پدر و مادر خود در اتریش بپیوندند. 

تابستان گذشته این فیلم در سی و دومین دوره جشنواره جهانی مونترال کانادا جایزه اول و طلایی بهترین کارگردانی اولین فیلم را برای آرش ریاحی به ارمغان آورد.

«برای یک لحظه آزادی» همچنین توانست جایزه اول جشنواره‌های زوریخ و وین و جوایزی از جشنواره‌های «سینه سون» پاریس و «سن ژان دو لوز» فرانسه را به دست بیاورد.