مقامات ارشد مصری که در تلاش های میانجیگری برای برقراری یک آتش بس پایدار میان حماس و اسرائیل شرکت دارند می گویند نشانه های مثبتی در مورد  …


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: مقامات ارشد مصری که در تلاش های میانجیگری برای برقراری یک آتش بس پایدار میان حماس و اسرائیل شرکت دارند می گویند نشانه های مثبتی در مورد حصول توافق در این باره در آینده نزدیک دیده می شود.

یک سخنگوی وزارت دفاع مصر گفت به نظر می رسد یک موضوع مورد اختلاف در طی چند روز آینده حل خواهد شد.

این موضوع تقاضای حماس برای بازگشایی گذرگاه های مرزی نوار غزه با اسرائیل و مصر است.

سخنگوی وزارت خارجه مصر می گوید احتمال بازگشایی بخشی از گدرگاه رفح در روزهای آینده وجود دارد.

در این گذرگاه، بازرسان بین المللی و گاردهای مرزی استقرار یافته و به محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینیان گزارش خواهند داد.

کریستین فریزر، خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید اسرائیل بر این نکته پافشاری کرده است که ورود کالاهای بخصوصی به نوار غزه باید ممنوع باشد. منظور اسرائیل موادی است که برای ساخت راکت یا مهمات ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

ولی حماس می گوید تعدادی از موادی که اسرائیل ورودشان به نوار غزه را ممنوع اعلام کرده از جمله انواع بخصوصی از لوله های فولادی و مواد شیمیایی، برای بازسازی زیربنایی غزه اهمیت زیادی دارند.

گزارش های رسانه های عرب حاکی از این است که احتمال دارد در مورد مبادله دو زندانی مهم نیز توافق هایی بین اسرائیل و حماس حاصل شده باشد.

این توافق، ناظر به مبادله گلعاد شالیط سرباز اسرائیلی با مروان برغوثی از رهبران سیاسی فلسطینی است که در اسرائیل زندانی است.

در ادامه تلاش ها برای برقراری آتش بس در نوار غزه، روز گذشته یک هیئت بلند پایه جنبش حماس به ریاست محمود زهار، مسئول روابط خارجی حماس به مصر رفت تا درباره یک آتش بس طولانی مدت مذاکره کند.

زهار که از پایه گذاران حماس محسوب می شود، با ژنرال عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات مصر که میانجی مذاکرات اسرائیل و حماس است دیدار و گفتگو کرد.

برخی از تحلیلگران سفر زهار به مصر را نشانه تحولات مثبت در مذاکرات آتش بس تعبیر کرده بودند.