شهروند- روز جمعه هفته گذشته جاشوا بویل و همسر آمریکایی اش کیتلن کلمن به همراه سه فرزندشان بعد از تحمل ۵ سال اسارت در افغانستان به خانه شان برگشتند. این زن و شوهر جوان در سال ۲۰۱۲ برای سفری به آسیانه ی میانه رفتند و در هنگام عبور از مسیری که در کشور افغانستان قرار داشت توسط نیروهای گروهک حقانی به اسارت گرفته شدند. این خانواده روز چهارشنبه هفته گذشته به کمک ارتش پاکستان و به کمک سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا طی یک عملیات نجات از دست نیروهای گروهک حقانی نجات یافته و سرانجام از قید اسارت رها شدند.

بویل روز جمعه بعد از رسیدن به فرودگاه پیرسون اعلام کرد که نیروهای حقانی به همسرش تجاوز کردند و دختر او را نیز کشته اند. او همچنین بیان کرد که از دولت افغانستان می خواهد تا با دستگیری افرادی که طی این سالها آنها را به اسارت گرفته اند عدالت در مورد آنها اجرا شود.

این زن و شوهر جوان دارای سه فرزند هستند که هرسه آنها در اسارت به دنیا آمده اند و جز تاریکی و خفا و زندگی پنهانی چیزی را نمی شناسند. آنها روز جمعه برای اولین بار سوار بر هواپیما شدند و جاشوا بویل عقیده دارد که برای برگشتن به زندگی عادی و عادت کردن به زندگی جدید در کشورشان کانادا نیاز به خدمات روانپزشکی و کمک متخصصان دارند.

جاشوا بویل و همسر آمریکایی اش کیتلن کلمن به خبرنگاران گفته اند که دلیل اینکه در هنگام اسارت بچه دار شده اند این بود که آنها از همان ابتدای ازدواج می خواستند فرزندان زیاد و خانواده ای بزرگ داشته باشند و سعی کردند از این مدت اسارت به نحو احسن استفاده کنند تا در هنگام بازگشت به کانادا بتوانند شروع خوبی در کنار خانواده بزرگ خود داشته باشند.

همسر بویل به هنگام دستگیری باردار بود و چند ماه بعد فرزند خود را به دنیا آورد. فرزندان آنها ۴ ساله، ۲ ساله و شش ماهه هستند.

گفتنی است که همسر پیشین جاشوا بویل زینب خدر، خواهر عمر خدر، تنها زندانی کانادایی در گونتانامو، بوده، به همین خاطر خانواده ی کیتلن کلمن، به منظور حفظ مسائل امنیتی برای دخترشان، از اعلام نام کامل همسر دخترشان در رسانه های آمریکایی خودداری کردند و تنها از او با نام “جاش” یاد کردند، اما بعدها این اطلاعات به رسانه ها راه پیدا کرد.