صدای امریکا: در ادامه روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران وزارت بهداشت آمار ۹۵ مبتلا و۱۵ کشته را تایید کرده است با این حال انتقادها به عملکرد مسئولان در مقابله با شیوع این ویروس ادامه دارد و مقامات نیز از برخورد با آن چه «شایعات» نامیده‌اند، خبر می دهند.

کیانوش جهانپور، روابط عمومی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۶ اسفند ماه گزارش داد که از روز دوشنبه تا پیش از ظهر امروز ۳۴ نفر دیگر ابتلای قطعی‌ شان به کرونا، تایید شده است که از این تعداد ۱۶ نفر از استان قم، ۹ نفر استان تهران، یک نفر استان فارس، ۲ نفر استان مازندران، ۲ نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور، دو نفر استان البرز و یک نفر جزیره قشم هستند.

او از مرگ سه مبتلای دیگر به کرونا در ایران خبر داد و گفت که آمار مبتلایان به ۹۵ نفر رسیده و در مجموع ۱۵نفر براثر این بیماری جان باخته‌اند.

این آمار در حالی است که نماینده قم در مجلس روز دوشنبه ۵ اسفند ماه اعلام کرده بود که حدود ۵۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا در قم جان خود را از دست داده‌اند. آماری که وزارت بهداشت آن را تکذیب کرد.

همچنین جهانپور به سفرهای شهروندان در تعطیلی مدارس نیز اشاره کرده و گفت که علت مخالفت وزارت بهداشت با این تعطیلی‌ها جلوگیری از سفرها و شیوع بیماری‌ در شهرهای مختلف بوده است.

در اغلب موارد، این افراد با شهر قم «مراوده» داشته‌اند و برخی از آنها شهروندان قمی هستند که به خارج از استان سفر کرده‌اند.

آقای جهان‌پور با انتقاد از سفرهای بین شهری مردم، علت مخالفت وزارت بهداشت با تعطیلی مدارس را نیز جلوگیری از افزایش این سفرها و شیوع بیماری در همه شهرهای کشور عنوان کرد و از مردم خواست در منازل و شهرهای خود بمانند.

این مقام مسئول در ادامه گفت که بیش از ۷۰۰ هزار بسته وسایل بهداشتی به قم وارد و توزیع آن آغاز شده است اما جهانپور اشاره ای به چگونگی وضعیت اقلام بهداشتی و توزیع آن در شهرهای دیگر نکرده است.

این در حالی است که خبرها حاکی از افزایش برخورد امنیتی با انتشار خبر درباره ویروس کرونا در ایران است. دادستانی اصفهان با اعلام برخورد «با متخلفان در فضای مجازی واقعی و کسانی که اقدام به شایعه پراکنی یا احتکار ماسک می کنند» ، افزود:«با کسانی که به شایعات دامن ‌می‌زنند و اظهاراتی را بیان می‌کنند که منبع رسمی ندارند با آنها برخورد می‌شود.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی از برخورد نیروهای امنیتی با مردم معترض به نحوه عملکرد مسئولان در قبال شیوع ویروس کرونا منتشر شده بود.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی نیز اعلام کرده بود که افرادی به اتهام تشویش اذهان عمومی برای ویروس کرونا در استان دستگیر شدند و تاکنون ۳۰ پرونده در خصوص نشر اکاذیب ویروس کرونا در کشور تشکیل شده است.

گزارش‌های غیررسمی حاکی است که در برخی استان‌ها حراست بیمارستان ها به کارکنان خود برای اطلاع رسانی درباره کرونا هشدار داده اند.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی این بار نیز در مقابل بحران، رویه همیشگی خود را درپیش گرفته است. مقامات رژیم که تا همین چند روز پیش حتی نگرانی برای شیوع کرونا در ایران را رد می‌کردند، با انتشار خبر مرگ دو فرد مبتلا به این ویروس در قم مجبور به اعتراف شدند.