آرش عزیزی

کلیشه در مورد هر قوم و تباری وجود دارد. بعضی از این کلیشه‌ها خیلی زشت و تحقیرآمیزند و بعضی چنین نیستند، اما به هرحال هر چه باشد هنوز کلیشه‌ای‌اند. ما شاید حتی این کلیشه‌ها را در زندگی روزمره هم به کار ببریم، اما کمتر کسی که بخواهد رای اعضای جامعه‌ای را جلب کند عامدانه به دنبال تبلیغ این کلیشه‌ها می‌رود.

معلوم نیست چرا راکو راسی، از سازمان‌دهندگان سابق حزب لیبرال کانادا و نامزد کنونی شهرداری تورنتو، با خودش فکر کرده این فکر خیلی بکری است. خودش می‌گوید در این مورد با خانواده و دوستانش هم مشورت کرده و به این نتیجه رسیده که راه جذب آرای ایتالیایی‌های شهر و بقیه مردم، استفاده از کلیشه‌های رایج راجع به ایتالیایی‌ها است، “ابتکاری” که به نظر می‌رسد حداقل در ابتدا واکنش خوبی نداشته باشد.

راسی شهر را پر از پوسترهایی از خودش کرده که تصاویرش را با مدل‌های مافیایی نشان می‌دهند و عبارات معمول فیلم‌های مافیایی را در خود دارند مثلا “رفیق خوب” (Goodfella) که اصطلاحی است که گانگسترهای مافیایی به هم دیگر می‌گویند و یادآور نام فیلمی معروف “رفقای خوب” (راجع به مافیای ایتالیایی‌های آمریکا) نیز هست.

این هفته شاهد اعتراض بسیاری از ایتالیایی کانادایی‌ها و از جمله دیگر نامزد ایتالیایی‌تبار مطرح، جو پانتالونه، علیه حرکت راسی بودیم. پانتالونه گفته این تبلیغات “بیشتر به درد نیوجرسی می‌خورند” شهری که به کلیشه‌هایش راجع به ایتالیایی‌ها معروف است. پانتالونه افزوده:”این تبلیغات از یک کلیشه استفاده می‌کنند. به نظر من تورنتو شهر بسیار پیشرفته‌ای است که مردم در آن می‌خواهند راجع به مسائل صحبت کنند.”

کارشناسان می‌گویند بعضی نامزدها آنچنان برای کسب تیتر اخبار به استیصال رسیده‌اند که به هر کاری دست می‌زنند و راسی هم با خودش گفته حالا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بیش از ۹/۷ درصد مردم از او حمایت نمی‌کنند، بهتر است به این شیوه روی بیاورد. مایر سیماتچکی، استاد سیاست در دانشگاه رایرسون، در مصاحبه با تورنتو استار گفته: “این کار بوی استیصال می‌دهد، بوی زیادی دنبال توجه بودن و من که فکر نمی‌کنم موفق باشد.”

راسی اما می‌گوید در تبلیغاتش هیچ‌گونه “بی‌احترامی” ندیده و در ضمن با واکنش بسیار مثبتی روبرو شده. او به تورنتو استار گفته:”معلوم است که کسی هم پیدا می‌شود که خوشش نیاید، اما در ضمن نامزدهای مخالف من که حامیان ایتالیایی کانادایی هم دارند تلاشی متمرکز می‌کنند که این را به مساله‌ای تبدیل کنند، اما اکثریت عظیم این تبلیغات را همان چیزی می‌بینند که هست، مفرح و جسورانه.”