صدای امریکا: در حالی که کارشناسان بهداشتی از انتشار ویروس کرونا از قم به شهرهای دیگر خبر می دهند، پیشنهاد وزارت بهداشت برای محدود کردن رفت و آمد به اماکن زیارتی قم با بی توجهی مواجه شده است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روز جمعه دوم اسفند یک روز پس از اینکه اعلام کرد پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی در شهر قم ارائه شده است، از بی توجهی به این پیشنهاد انتقاد کرد.

او روز جمعه با انتشار عکسی که نشان می‌داد مسئولان حرم به کشیدن میله مقابل ضریح اکتفا کرده و تجمع در حرم قم همچنان ادامه دارد، در توئیتر خود نوشت: «این به اصطلاح تمهیدات! در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، کمکی به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال نخواهد کرد و ساده انگاریست. از محدودیت موقت رفت و آمد به حرم و جمکران و تعویق تجمعات و همایش ها گریزی نیست.»

بی توجهی به اعمال محدودیت رفت و آمد در اماکن مذهبی قم در حالی است که مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، با بیان این که ویروس کرونا از قم به شهرهای دیگر منتقل شده است، گفت که احتمالا منشاء انتشار ویروس، کارگران چینی مشغول به کار در قم بوده‌اند.

نکته جالب این که یک مقام اماکن مذهبی قم همین محدودیت های دیده شده در عکس را نیز رد کرده و گفته است که هیچگونه مشکل و محدودیتی برای زائران اعمال نشده است.

پیشتر نیز در حالی که وزارت بهداشت پیشنهاد لغو پروازهای بین ایران و چین را داده بود، گزارش‌ها از بی توجهی به این درخواست و ادامه برخی از پروازها بین دو کشور حکایت داشت.​

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی این بار نیز در مقابل بحران، رویه همیشگی خود را درپیش گرفته است. مقامات رژیم که تا همین چند روز پیش حتی نگرانی برای شیوع کرونا در ایران را رد می‌کردند، با انتشار خبر مرگ دو  فرد مبتلا به این ویروس در قم مجبور به اعتراف شدند.

پس از آن نیز، اخبار و آمار غیردقیق و ناشفاف اعلام می‌شود و دقیقا مشخص نیست افراد درگذشته و مبتلا در چه شهرهایی سکونت داشته و دارند و به کدام مراکز درمانی منتقل شده‌اند. افزون بر این، برخورد امنیتی با موضوع مثل همیشه در دستور کار قرار گرفته و به گفته یک مقام قضائی در استان ایلام چند نفر به دلیل «انتشار فایل صوتی مبنی بر شیوع ویروس کرونا» بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر کمبود ماسک و نگرانی از آمادگی مراکز درمانی یکی دیگر از دغدغه‌های مردم ایران در این روزها است. گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که ماسک و مواد ضدعفونی به شدت نایاب و گران شده‌اند.

پیش از این کامیار علایی، از مدیران انستیتوی بین‌المللی سلامتی و آموزش در آمریکا، در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا توضیح داده بود که هر فرد مبتلا به کرونا ویروس، دستکم چهار نفر را مبتلا کرده است و مقامات ایران با مرگ دو نفر از مبتلایان مجبور شدند اعلام کنند کرونا به ایران رسیده است.

ایالات متحده بارها سوءمدیریت، فساد مالی نهادینه، و غارت دارایی‌های ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات ایران و وضعیت نابسامان رفاهی مردم آن کشور دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.