کانادا ـ آرش عزیزی

تا این هفته اگر هم خیلی کار به کار سیاست نداشتید لابد اخبار پرهیجان انتخابات شهرداری در تورنتو و سایر شهرهای انتاریو را شنیده‌اید. در این چند هفته که به انتخابات مانده هر هفته برایتان آخرین اخبار مربوط به هر نامزد را مطرح می‌کنیم.

جرج اسمیترمن

همین یک هفته پیش اعلام نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها باعث شده بود که حسابی رنگ از رخسار معاون سابق نخست‌وزیر لیبرال انتاریو بپرد. این نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که راب فوردِ راست‌گرا حسابی از او جلو زده است، اما این هفته پس از این‌که او بودجه‌ی جدیدش را اعلام کرد هم نظرسنجی‌ها خبرهای بهتری برایش داشتند و هم خبر دیگری بود که حتما او را حسابی خوشحال کرده و آن هم‌ این‌که سارا تامسون، از رقابت کنار رفت و حمایتش را به اسمیترمن داد.

سارا تامسون که همین دو هفته پیش گفته بود به اسمیترمن برای بودجه اعتماد نمی‌کند گفت”حرفش را پس می‌گیرد” و اصلا همین بودجه باعث شده به تبلیغات خود خاتمه دهد و به اسمیترمن بپیوندد. تامسون ساعت دوازده و نیم ظهر از دفتر کمپینش در تقاطع چرچ و اسپلاناد بیرون آمد و اسمیترمن را بیرون در به آغوش کشید و سپس هر دو، تا دفتر کمپین اسمیترمن که در همان نزدیکی است پیاده رفتند و آن‌جا کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

اسمیترمن در بودجه خود روی دریافت ۱۰۰ میلیون دلار از دولت لیبرال استانی حساب کرده که البته قطعی نیست. اسمیترمن قول داده هم شهردار باشد هم رئیس بودجه و گفته ۱۳۰۰ نفری را که بازنشسته می‌شوند جایگزین نمی‌کند و این‌گونه ۶۱ میلیون دلار ذخیره می‌کند و البته این میزان پس از دو سال به ۲۸۰۰ و تا پایان ۴ سال به ۴۰۰۰ شغل می‌رسد. اسمیترمن گفته این حذف شغل‌ها مربوط به بخش‌های ضروری نمی‌شود.

اما جو پانتالونه، نامزد چپ‌گرا و معاون کنونی شهردار، در پاسخ گفته چنین چیزی فقط با حذف شغل‌ها در بخش‌های حیاتی ممکن خواهد بود. راکو راسی هم گفته بودجه اسمیترمن هیچ حرف جدیدی ندارد. در حالی که هیئت تجارت تورنتو اشاره کرده که اسمیترمن اولین نفر از پنج نفر اصلی است که استراتژی مالی خود را ارائه کرده و از بقیه هم همین انتظار می‌رود.

اما بهترین خبر برای سیاستمدار لیبرال مربوط به نظرسنجی ایپوس راید برای گلوبال نیوز است. در این نظرسنجی، که بر اساس سئوال از ۴۰۰ نفر انجام شده، ۴۸ درصد گفته‌اند اگر فقط دو اسم روی برگه رای باشد (اسمیترمن و فورد) آن‌ها به اسمیترمن رای خواهند داد. در صورت حضور همه هم فاصله بین فورد و اسمیترمن کمتر شده:‌ فورد ۲۸، اسمیترمن ۲۳، پانتالونه ۱۰ و تامسون و راسی هر کدام ۷ درصد.

و در حالی که شهروند زیر چاپ می‌رود، حتما اسمیترمن کمی از عرق سرد هفته‌ی پیش را پاک کرده و با هیجان به یک ماه پیش رو نگاه می‌کند. 

راب فورد

اگر راب فورد خیال می‌کرد دیگر تا پیروزی‌اش چیزی نمانده، این هفته حسابی به خودش آمده و بالاخره برنامه‌ی بودجه‌ی خودش را هم اعلام کرد. او در ضمن در جلسه‌ای که برای شرکت‌های کوچک صحبت می‌کرد گفت که اصول بیزینسی را در اداره شورای شهر به کار می‌بندد و چنان‌که مدت‌ها است می‌گوید، مدعی شد به ولخرجی‌های سیاستمداران خاتمه می‌دهد.

فورد ابتدا شبِ دوشنبه به شیوه‌ای نامعمول طرحی با چهار برنامه برای ذخیره در مخارج شهرداری را روی یوتیوب منتشر کرد. نکته‌ی جالب هنگام نگاه کردن این ویدئو این است که فورد مشخصا دارد از روی صفحه‌ای که مقابلش گرفته‌اند می‌خواند و البته این‌کار را هم بسیار ناشیانه انجام می‌دهد. فورد می‌گوید در سال اول ۵/۲ درصد از بودجه بیش از ۹ میلیارد دلاری شهرداری را کاهش می‌دهد و در طول چهار سال ۲ میلیارد دلار ذخیره می‌کند. فورد تاکید کرد:”ما می‌توانیم با حذف اسراف به این هدف برسیم، نیازی به کاهش خدمات نیست”. بخشی از برنامه او خصوصی‌سازی جمع‌آوری زباله و سپردن آن به کارگران مقاطعه‌کار و قراردادی است، طرحی که به گفته تحقیقی از موسسه سی دی هاو، سالی ۵۰ میلیون دلار در مخارج شهرداری صرفه‌جویی می‌کند. او در ضمن تاکید کرده کسی را اخراج نمی‌کند و تنها بعضی کارگران بازنشسته را جایگزین نمی‌کند.

فورد در این ویدئو طرح معروف خود برای کاهش اعضای شورای شهر از ۴۴ به ۲۲ را هم تکرار کرد. او در ضمن گفت به کارگرانی که راه‌هایی برای کاهش مخارج پیشنهاد کنند پاداش می‌دهد.

نماینده راست‌گرای اتوبیکو روز سه‌شنبه در سخنرانی برای امپایر کلاب برنامه‌ی خود را مفصل‌تر شرح داد و از جمله گفت که می‌خواهد صندوقی ویژه موارد اضطراری داشته باشد تا در مواردی مثل آتش‌سوزی در سنت جیمز تاون به آن‌ها کمک کند. او گفت:”بیچاره مردم در آتش‌سوزی خیابان ولزلی. خیلی ناراحت‌کننده است. حتما باید نوعی صندوق کمکی اضطراری داشته باشیم”.

پس از شنیدن خبر استعفای تامسون و پیوستنش به اسمیترمن، فورد پاسخی دیپلماتیک داد و گفت:”برای خانم تامسون در تمامی تلاش‌های آینده‌اش آرزوی موفقیت می‌کنم”. او در ضمن اضافه کرد که خودش را نگران کمپین بقیه نمی‌کند و کمپین خودش را با “سخت‌کوشی” به پیش می‌برد. 

جو پانتالونه

پانتالونه، معاون کنونی شهردار، دیوید میلر، و تنها نامزد چپ‌گرای جدی واقعا هنرمند است. آخر چطور می‌شود کسی در موقعیتی مثل او باشد و در آخرین نظرسنجی‌ها تنها ۱۰ درصد حمایت‌ها را داشته باشد و تازه بر خلاف تمام نامزدها هیچ تلاشی برای مطرح کردن نامش هم نکند؟

از زمانی که آدام جیمبرونی جوان به علت افتضاح جنسی که برایش پیش آمد از رقابت برای شهرداری استعفا داد،‌ پانتالونه تنها نامزد چپ بوده است. او حمایت اکثریت قریب به اتفاق اتحادیه‌های کارگری، نیودموکرات‌ها (از جمله رهبر حزب، جک لیتون، که خودش سال‌ها عضو شورای شهر تورنتو بوده و حرفش در این زمینه اعتبار دارد)‌ و به اصطلاح “پیشروها”ی طرفدار دیوید میلر را داشته اما کمپینش چنان خالی از هرگونه کاریزما بوده که امروز کمتر شانسی برای او متصور است. پانتالونه کوچکترین تلاشی نکرده که برنامه‌هایی چپ‌تر از اسمیترمن ارائه دهد و خود را به روشنی متفاوت از وضعیت کنونی نشان دهد. تازه این‌که پیشکشش، او چنان از دولت دیوید میلر دفاع می‌کند که خود میلر دیگر این‌کار را نمی‌کند.

این هفته هم در میان خبرسازی تمام نامزدها، پانتالونه کاری نکرد به جز دادن چند وعده دیگر در مورد “سبز” کردن بیشتر شهر؛ تغییرات کوچکی که نه تغییر آنچنانی در محیط زیست می‌دهند و نه زندگی مردم را عوض می‌کنند.

هفته قبل با انتشار نظرسنجی‌ای که خبر از فاصله ۲۴ درصدی بین فورد و اسمیترمن می‌داد، پانتالونه مدعی شد حمایت اسمیترمن مدام کم می‌شود و حمایت او اضافه می‌شود و اگر قرار است جنبش “هر کسی به جز فورد”‌ راه بیافتد، باید در طرفداری از او باشد. اما این هفته با طرفداری سارا تامسون از اسمیترمن و نظرسنجی اخیری که فاصله بین اسمیترمن و فورد را تنها ۵ درصد نشان می‌دهد، پانتالونه در موقعیت بسیار بدی قرار دارد. بسیاری از مخالفان درجه اول فورد از او خواسته‌اند استعفا دهد و از اسمیترمن طرفداری کند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند حتی طرفداران “پیشرو”یی که می‌گویند طرفدار پانتالونه هستند در خلوت به اسمیترمن رای می‌دهند تا جلوی فورد را بگیرند.

در این میان منتقدان چپ‌گرایی هم هستند که می‌گویند طرفداری از اسمیترمن، که همان برنامه‌های خصوصی‌سازی و اضافه کردن نیروی پلیس و حمله به کارگران را دارد فایده‌ای ندارد. درخواست از پانتالونه این است که به جای تکرار حرف‌هایش در مورد “نجات درختان” و پز دادنش با ماشین “محیط‌زیستی‌اش” سیاست‌هایی برگزیند که در این یک ماه آخر بتواند او را واقعا مطرح کند و به عنوان نامزدی با سیاست‌های روشن چپ و سوسیالیستی معرفی کند؛ این تنها شانس او برای پیروزی یا حداقل شکستی آبرومندانه است.

راکو راسی

اگر پانتالونه به شدت نیاز به خبرسازی دارد، راکو راسی هفته قبل فهمید که هر نوع خبرسازی هم خوب نیست چرا که پوسترهای مافیایی او نه تنها طرفداری برایش نخرید که خصومت بسیاری در جامعه‌ی ایتالیایی‌های شهر (که شاید از او حمایت می‌کردند)هم برایش آفرید. راسی به راستی فهمید که همه گونه “جسارت” هم خوب نیست.

خبر حمایت سارا تامسون از اسمیترمن هم لابد او را حسابی پکر کرده. بخصوص که تورنتو استار دو روز قبلش خبری درگوشی منتشر کرده بود که طبق آن، تامسون به فکر حمایت از راسی بوده است. می‌توان حدس زد که شاید عملکرد ضعیف راسی در نظرسنجی‌ها (که در آخرین نظرسنجی همان عدد تامسون، یعنی ۷ درصد، را دارد و بین نامزدهای اصلی آخر است) علت این تصمیم تامسون بوده است. با این حساب طرفداران “هر کسی به جز فورد” هم سراغ رای دادن به او نخواهند آمد و تا همین الان بعضی مخالفان فورد از او خواسته‌اند به نفع اسمیترمن کنار رود.

با این حال راسی اینقدر روحیه داشت که اعلام کند علیرغم خواسته‌ی خانم تامسون طرفداران او نه به معاون سابق نخست‌وزیر انتاریو که به راسی رای خواهند داد چرا که او هم مثل اسمیترمن اهل شرکت‌داری است و از بیرون آدمهای معروف‌ سیاسی آمده (گرچه راسی سازمانده حزب لیبرال فدرال بوده است).

خبر دیگری که باعث مطرح شدن راسی بود تغییر موضعش در مورد خطوط دوچرخه‌سواری بود. او در مناظره‌ای که اتحادیه دوچرخه‌سواران تورنتو سازمان داده بود اعلام کرد نظرش را عوض کرده و طرفدار بعضی خطوط دوچرخه در مرکز شهر هست. اتحادیه مذکور پیش از این به راسی به خاطر تصمیمش برای حذف خطوط خیابان‌های جارویس و ایسترن اعتراض کرده بود.

راسی تغییر موضع خود را چند ساعت پس از خبر دلخراشِ شب شب یکشنبه اعلام کرد که خبر از کشته شدن دوچرخه‌سواری پس از تصادف با دو ماشین در خیابان شلوغ لیک‌شور غربی می‌داد.

طرح جدید راسی پیشنهاد خطوط دوچرخه در خیابان ریچموند از تقاطع پارلمان تا بترست و جدا کردن فیزیکی (با جدول) خطوط دوچرخه موجود در خیابان ولزلی ـ هاربورد از تقاطع پارلمان تا آزینگتون را می‌دهد. او در ضمن می‌خواهد خطوط موجود خیابان شربورن را از الم تا کوئینز کی با جدول از ماشین جدا کند و همین‌کار را با تمدید خطوط خیابان سنت‌جورج ـ بورلی تا تقاطع کوئینز کی انجام دهد.

اما راسی نباید امیدی به جلب حمایت اتحادیه، که نویسنده حاضر هم عضو آن است، داشته باشد. ایوان بامبریک، سخنگوی اتحادیه، آن‌را طرحی‌ “دقیقه نودی و نیم‌پخت” نامید و گفت کمی عوض کردن طرح‌ها و جدول گذاشتن نمی‌شود. اتحادیه ما خواهان شبکه‌ای کامل و جامع است که شامل حومه‌ها نیز بشود.

تازه راسی نباید فراموش کند که یکی از بهترین طرح‌های دوچرخه‌سواران را سارا تامسون داشته است، گرچه بعید است اسمیترمن، که برنامه‌اش در زمینه‌ی دوچرخه‌سواری دقیقا مثل فورد است (توقف راه‌های جدید و ساختن راه‌های دوچرخه در پارک‌ها) هیچ یک از طرح‌های او را اتخاذ کند.