شهروند- هفته ی گذشته چهارشنبه، ۸ مارچ ۲۰۱۷ و مصادف با روز جهانی زن مجلس عوام کانادا در اتاوا به زنان و دختران اختصاص داشت تا بر روی صندلی های آن بنشینند و سئوال های خود را از نخست وزیر فمینسیت و طرفدار سرسخت حقوق زنان، جاستین ترودو، بپرسند.

در ۱۵۰ سال گذشته یعنی از تاریخ اتحاد کانادا تنها ۳۱۵ زن توانسته اند به عنوان نماینده به مجلس عوام کانادا راه یابند. حضور زنان در صحنه ی اجتماع و در سیاست موضوعی است که سالها برای آن مبارزه شده است و امید است که بهبود یابد. 

دیدن ۳۳۵ دختر و زن که در روز چهارشنبه در کنار هم در مجلس عوام حضور داشتند صحنه و فرصتی بود که شاید هرگز اتفاق نیفتد.

زنان حاضر در جلسه از اقشار مختلف جامعه و به گفته ی اظهارات نخست وزیر هرکدام نماینده ی گروه و اقلیتی از کانادا بودند. از نماینده ی زنان بومی تا دانشجویان و مسلمانان. کسانی که فرصت سئوال پرسیدن داشتند توانستند درباره ی مسایل روز و اتفاقات اخیر از جمله بهداشت روانی زنان بومی و رواج اسلام هراسی و نگرانی ها در این باره سئوال کنند.

صبح روز چهارشنبه و قبل از شروع جلسه دفتر نخست وزیر اعلام کرد که دولت کانادا مبلغی معادل ۶۵۰ میلیون دلار برای کمک به زنان در زمینه ی بهداشت جنسی و سقط جنین در سراسر جهان اختصاص می دهد. این کمک مالی در ادامه تخصیص  ۳.۵ میلیون دلار برای کمک به مادران و بهداشت بارداری و نوزادان که در سال ۲۰۱۵ اعلام شد، انجام می گیرد.

جاستین ترودو در این جلسه و در حضور نمایندگان زنان و دختران کانادا اعلام کرد که زنان در هرکجای دنیا حق این را دارند که برای زندگی مشترک و این که در چه زمانی و با چه کسی و با چه شرایطی وارد آن بشوند، تصمیم بگیرند و حق آنهاست و ما با تمام توان از آن دفاع می کنیم.