صنعت بیمه در کانادا در حال تدوین یک طرح نوین است که به دارندگان بیمه اتومبیل این امکان را می دهد تا در صورت نصب یک نرم افزار روی اتومبیل خود که تماس تلفنی را مسدود می کند از تخفیف مناسبی بهره مند شوند. این پیشنهاد اولین بار طی سال جاری توسط دولت بریتیش کلمبیا تهیه و به اطلاع عموم رسید و جالب است بدانید بسیار مورد توجه و تشویق دست اندرکاران و کارشناسان بیمه قرار گرفت.

مبنای اجرای این طرح بسیار عملی و ساده است فقط کافی است روی دستگاه کوچک تلماتیک (همان سخت افزار کوچکی که برای کنترل رانندگی در ساعات مختلف شبانه روز روی اتومبیل هر یک از خریداران بیمه نصب می شود و برای این کنترل از ۵ الی ۲۵ درصد تخفیف بهره مند می شوند) به یک قابلیت دیگر مجهز شود و آنهم مسدود کردن هرگونه تماس با تلفن های همراه و هوشمند در طول زمانی است که در اتومبیل حضور دارند.

آقای اریک اسمیت مدیر اجرایی سازمان مخابرات و ارتباطات کانادا اذعان داشتند که برای اجرایی شدن این طرح از نظر قانون نیاز است که بین بیمه گذاران (خریداران بیمه) و شرکت های بیمه یک توافق نامه به همراه سند بیمه امضاء شود که این محدودیت با توافق طرفین صورت پذیرفته تا بتواند جنبه قراردادی پیدا کند.

در ادامه تعدادی از کارشناسان در بیمه دولتی بریتیش کلمبیا از نظر فنی این طرح را برای آن ایالت کمی زود می دانند چرا که در حال حاضر حق بیمه ها بسیار پایین است (بخش اعظم حق بیمه ایالت بریتیش کلمبیا توسط دولت محلی تامین می شود و تقریبا با مقایسه دیگر ایالات بیمه گذاران معادل نصف پرداخت می کنند). اما این تخفیف می تواند برای ایالت انتاریو بسیار ارزنده باشد و با اجرای آن هم جلوی تصادفات گرفته می شود و هم دارندگان بیمه اتومبیل می توانند از یک تخفیف دیگر هم بهره مند شوند.

البته این همه ماجرا نیست چرا که این طرح مخالفانی هم دارد از آن جمله کارشناسان ایمنی و امنیتی بر این باورند که برد موثر این ادوات که قادر است امکان تماس تلفن های همراه را مسدود کند ممکن است بر روی دیگر ادوات اتومبیل تاثیرگذار باشد و همه سیستم دزدگیر و دیگر سیستم های ایمنی اتومبیل را تحت الشعاع قرار دهد از این رو اصلا به صلاح نیست. در ادامه مخالفان به طرح سناریوی دیگری پرداختند و آن به این صورت است که سرنشینان اتومبیل اگر به هر دلیلی در ماشین محبوس شوند تنها راه نجاتشان همان تلفن همراه و هوشمندشان است که قادر است درخواست کمک را به بیرون منتقل کند اگر این مورد هم از ایشان گرفته شود دیگر به چیز دیگری نمیتوان دلگرم بود.

آقای اسکات بردلی مخترع و ابداع کننده این روش که از مبتکرین نرم افزاری کانادا هستند معتقدند که این بحث بایستی بین حقوق دانان- صنعت بیمه و مسئولان ایمنی مورد تبادل نظر قرار گیرد تا همه جوانب آن دیده شود ولی از نظر کاربردی چیزی است که شاید بتوان در بعضی از ایالات کانادا که از حق بیمه بالاتری برخوردارند به عنوان آزمایش به کار گرفته شود.

مورد آخری که مطرح شد ولی تاثیرش کم هم نیست اسباب بازیهای کامپیوتری است که در طول سفرهای کوتاه و بلند قادر است سرگرمی مناسبی برای کودکان در طول مسیر باشد. آیا بواقع می توانیم از کودکان خود بخواهیم برای یکی دو ساعت با چیز دیگری سرگرم باشند تا به مقصد برسیم؟

خود را آماده پاسخگویی به این سوال کنید: کی می رسیم؟ ما چکار کنیم؟ چقدر دیگر راه داریم؟