شهروند- امنیت ملی کانادا در گزارشی تازه اعلام کرد که تهدید های تروریستی در کانادا ناشی از رشد افراط گرایی همچنان خطر اصلی در خاک کانادا محسوب می شود. این سازمان می گوید هشدار تهدید تروریستی از سال ۲۰۱۴ و از زمان حمله ی مسلحانه در پارلمان کانادا در اتاوا در حالت متوسط باقی مانده است و تغییری نکرده است.

همچنین به گزارش CSIS و RCMP افرادی که از گروهک های تروریستی القاعده و داعش  الهام گرفته اند و یا می گیرند همچنان اساسی ترین تهدیدها در خاک کانادا هستند. هرگونه ایدئولوژی توانایی الهام دادن به افراد برای انجام عملیات تروریستی و اعمال خشونت را داراست و به گزارش سازمان امنیت ملی کانادا اغلب این آموزش ها و تحریک کردن ها از طریق آنلاین انجام می شود و اینترنت همچنان جدی ترین تهدید و مکان برای رشد افراطی گرایی در کانادا است.

کانادایی هایی که در سال های اخیر برای پیوستن به داعش و یا دیگر گروهک های تروریستی به خارج از کانادا سفر کرده اند همچنان تهدید جدی امنیت ملی هستند که تعداد آنها دست کم ۱۹۰ است و نیمی از این افراد ساکن کشورهای ترکیه، سوریه و یا عراق هستند.

همچنین در سال های اخیر اشکال دیگری از حملات تروریستی در جهان و بویژه در اروپا بروز کرده است مانند حمله با اسلحه سرد و با وسایل نقلیه که امکان حدس زدن آن و جلوگیری از آن بسیار سخت و دشوار است و این خطری است که کانادا را نیز تهدید می کند.