اسرائیل کنترل ۴۲۵ جریب (۱۷۲ هکتار) زمین در کرانه غربی اشغالی برای ساخت شهرک های جدید یهودی نشین را به دست آورده است.

شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 گسترش شهرک سازی از سوی اسرائیل

بی بی سی: اسرائیل کنترل ۴۲۵ جریب (۱۷۲ هکتار) زمین در کرانه غربی اشغالی برای ساخت شهرک های جدید یهودی نشین را به دست آورده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی که روز دوشنبه، شانزده فوریه منتشر کرد می گوید این امر راه را برای ساخت حدود دو هزار و پانصد خانه جدید در این زمین برای شهرک نشین ها آماده می کند.

ساخت و سازهای جدید قرار است در شهرک افرات در جنوب بیت المقدس صورت گیرد که در حال حاضر ۱۶۰۰ خانواده را در خود جای داده است.

شهردار این شهرک گفته هیات مدنی (شاخه ای از ارتش اسرائیل که درباره استفاده از زمین های کرانه غربی تصمیم می گیرد) ۴۲۵ جریب (۱۷۲ هکتار) در نزدیکی افرات را برای ساخت و سازها در نظر گرفته و درخواست های مالکان فلسطینی زمین ها برای تجدیدنظر را رد کرده است.

اسرائیل طبق معاهدات بین المللی حق ساخت شهرک در اراضی اشغالی را ندارد، اما این کشور تاکنون علی رغم تعهدات بین المللی خود به ساخت این شهرک ها ادامه داده است.

این شهرک ها از سوی آمریکا به عنوان مانعی بر سر روند صلح نام برده شده اند، اما دولت های اسرائیل همواره به ساخت و سازها ادامه داده اند.

شهردار افرات گفته برای ساخت و سازها باید چندین مجوز دیگر از جمله اجازه نخست وزیر و وزیر دفاع کسب شود.

تمام شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است، اما اسرائیل این مساله را رد می کند و می گوید هرگز متعهد به تعلیق شهرک سازی نشده است.

در حال حاضر حدود سیصد هزار شهرک نشین یهودی در کرانه غربی اشغالی زندگی می کنند که ۹۵ هزار نفر بیشتر از سال ۲۰۰۱ است.

مساله شهرک ها برای فلسطینیان از اهمیت زیادی برخوردار است. آنها خواهان آن هستند که کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی شکل گیرد و نگران این مساله هستند که این ساخت و سازهای اسرائیل، ارتباط میان بیت المقدس شرقی و کرانه غربی را قطع می کند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بخش شرقی بیت المقدس را ضمیمه خاک خود کرد و در سال ۱۹۸۰، بیت المقدس را پایتخت ابدی خود معرفی کرد. این اقدام از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.