گامی بسوی انسانیت و صلح

در اقدامی بی سابقه و صلح جویانه، جامعه ایرانی-کانادایی شهر تورنتو با جامعه یهودیان بنای بریث (B’nai Brith) روز ملی کانادا را در کنار یکدیگر جشن گرفتند. روز کانادا بهترین بهانه برای دیدار این دو جامعه که هر دو بر اثر تفرقه افکنی و نفرت پراکنی های جمهوری اسلامی ایران، سالها بود که از یکدیگر دور افتاده بودند به حساب می آید، چرا که کانادا کشوری است که می تواند الگوی درستی از همزیستی مسالمت آمیز ادیان و نژادهای مختلف برای پیروی بقیه کشورهای دنیا باشد.

سعیده علیزاده

در روز جمعه ۴ جولای، نمایندگانی از طرف گروه “همبستگی برای ایرانی دموکراتیک” به همراه شهروندان ایرانی ساکن تورنتو با جمعی از یهودیان کانادایی در یک جشن BBQ دیدار کردند که در آن  برخی چهره های سیاسی حضور داشته و حمایت خود را با این جریان انسانی و صلح گرایانه اعلام داشتند. مایکل لویت، نماینده پارلمان از حوزه  York Center، مایکل ماستین مدیر اجرایی سازمان بنای بریث کانادا، رضا بنایی یکی از سخنگویان “همبستگی برای ایران دموکراتیک” و همچنین نمایندگان جامعه بهایی و یهودی ایرانیان کانادایی از جمله کسانی بودند که در این برنامه حضور موثری داشتند.

این برنامه با سخنرانی تاثیرگذار مایکل لویت شروع شد که در آن به ضرورت اتحاد و همبستگی ایرانیان و یهودیان کانادایی برای مسئول نگاه داشتن دولت جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب شهروندان ایرانی اشاره کرد.

مایکل لویت در سخنرانی خود گفت:

مایکل لویت نماینده پارلمان کانادا در حال سخنرانی

“روز کانادا را به همه تبریک می گویم. چه مناسبت و فرصت فوق العاده ای که بتوانیم دور هم جمع شده و برای این کشور بزرگ جشن بگیریم. من، مایکل لویت، نماینده پارلمان برای منطقه York Center هستم. می خواهم از موسسه بنای بریث تشکر کنم، نه فقط برای برگزاری این برنامه، بلکه برای تمام فعالیت هایی که برای جامعه ما از جمله سالمندان و دانش آموزان نیازمند به حمایت، انجام می دهد. می خواهم کمی درباره اتحاد صحبت کنم، چرا که امروز دو گروه خاص را به هم رسانده ایم، و این مسئله ای ست که من در اتاوا بابت آن وقت زیادی را صرف می کنم.

من  رئیس امور خارجه پارلمان کانادا و همچنین رئیس اسبق کمیته فرعی حقوق بشر پارلمان کانادا بوده ام و یکی از مسائلی که برای من از اهمیت زیادی برخوردار است، مسئولیت پاسخگویی و شفافیت رژیم ایران در برابر سرکوب مردم ایران است، مردمی که به دنبال صلح و دموکراسی هستند. مردمی که چه در ایران و چه در خارج از کشور، با قدرت و با عزم و اراده و صدای رسا به دنبال دفاع از حقوق بشر در ایران می باشند. اما متاسفانه این سرکوب همچنان ادامه دارد، و من بی نهایت افتخار می کنم به اینکه ما توانستیم در پارلمان کانادا به این موضوع بپردازیم. چیزی حدود یک ماه پیش، ما هفته “مسئولیت پاسخگویی ایران” را داشتیم، و شاپرک شجری زاده که او نیز امروز در بین ما حضور دارد، در برابر کمیته فرعی حقوق بشر در این رابطه شهادت داد. ما به عنوان یک دولت و همچنین به عنوان یک پارلمان برای آزادی مردم ایران و همچنین برای پایان دادن به تروریسم حمایت شده توسط رژیم ایران ایستادگی می کنیم، که نه تنها اثر آن شامل ایران، بلکه خارج از ایران و در خاورمیانه، بخصوص تجاوز آن نسبت به کشور اسرائیل می شود که ما موارد متعددی از آن را تا به امروز شاهد بوده ایم.  

از راست: رضا بنائی از سخنگویان “همبستگی برای ایرانی دمکراتیک” – مایکل لویت نماینده پارلمان کانادا و مایکل ماستین رئیس مؤسسه بنای بریث

در این جمع همچنین رهبران جامعه بهایی ایرانی نیز حضور دارند. من افتخار بازدید از معبد بهاییان در اسرائیل و ملاقات با رهبریت ارشد آن را داشته ام. جامعه بهایی نیز در برابر کمیته ما در رابطه با زندانی شدن بهایی های ساکن ایران شهادت داد. مسئله زندانیان سیاسی در ایران، به صداهای زیادی برای شنیده شدن احتیاج دارد. یکی از دوستان من، ریچارد رتکلیف اخیرا در برابر سفارت ایران در لندن اعتصاب غذا کرده بود، زیرا همسر او نازنین زاغری و دختر آنها همچنان در ایران محبوس هستند. خود نازنین در زندان به سر می برد و دختر آنها، گبریلا که الان باید ۴ سال داشته باشد، ممنوع الخروج شده است. بنابراین می خواهم از بینای بریث و از جامعه ایرانی که در اینجا حضور دارد برای آنچه برای آزادی و بخصوص آزادی جامعه ایرانی انجام می دهند تشکر کنم. زیرا وقتی ما از ایران حرف می زنیم، به رژیم ایران اشاره داریم، نه میلیون ها مردم ایرانی آزادیخواه که به دنبال دموکراسی و پایان استبداد هستند. می خواهم از زحمات جامعه ایرانیان در اینجا قدردانی کنم که ما را در راستای این اهداف به پیش برد. برای همین می خواهم از مایکل ماستین، رئیس موسسه بنای بریث برای نزدیک کردن خواهران و برادران ایرانی و یهودی در چنین روز عزیزی تشکر کنم. همچنین قصد دارم به یکی از مهمترین تصمیمات در رابطه با جامعه یهودی اشاره کنم؛ دولت کانادا در هفته گذشته از طریق پابلو رودریگز، وزیر میراث کانادا اعلام کرد که کانادا معاهده بین المللی یادبود هولوکاست (IHRA) را در تمام دوایر دولتی به اجرا خواهد گذارد. این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا برای این که بتوانیم جلوی یهودی ستیزی را بگیریم، باید قدرت تشخیص آن را داشته باشیم، با توجه به گذشته ای که در آن یهودی ستیزی موج می زند و یهودیان به عنوان یک نژاد و دین همواره مورد اتهام پول پرستی بوده و یا با انکار هولوکاست مورد حمله قرار گرفته اند. باید توجه داشت که یهودی ستیزی نوین شامل سلب مشروعیت کشور اسرائیل هم می شود. چه در سازمان های بین المللی و چه در همین کشور خودمان، آپارتاید اسرائیل همچنان وجود دارد. دانشجویان اسرائیلی در دانشگاه ها اذیت و اسرائیلی بودن شیطانی جلوه داده می شود، و این تصمیمی که دولت ما اتخاذ کرده و تغییرات زیادی در مدارس، سازمان های قانونی، مدیریت دانشگاه ها و غیره از بابت نحوه تعریف یهودی ستیزی ایجاد خواهد کرد، چرا که تنها با تعریف درست و دقیقی از یهودی ستیزی می توانیم با آن مقابله کنیم. با همه این اوصاف، برمی گردم به این نکته اصلی که چقدر مفتخریم  در کشوری زندگی می کنیم که در آن جوامع می توانند با هم متحد شوند تا کشور کانادا و آزادی های آن، و توانایی خود برای مطرح کردن خواسته ها و نگرانی های خود را جشن بگیرند.”


جامعه ایرانی- کانادایی در ساختمان بنی بریث همراه با جامعه یهودی – کانادایی روز کانادا را جشن گرفتند

این مراسم بزرگداشت در ساختمان بنای بریث (Bnai Brith)، قدیمی ترین سازمان خدماتی یهودیان در دنیا که در راستای رفع دیدگاه های ضد یهودیت قدم بر می دارد برگزار شد. سپس مایکل ماستین، رئیس موسسه بنای بریث سخنرانی کوتاهی در این باره ایراد کرد:

“روز کانادا خجسته باد! می خواهم بگویم چقدر مفتخرم از اینکه ما همه با هم به همراه خواهران و برادران ایرانی خود اینجا هستیم تا روز کشوری را جشن بگیریم که همه ما عاشق و جزئی از آن هستیم: کانادا. دقیقا به همین خاطر است که تصمیم گرفتیم امروز میزبان این برنامه باشیم، چون روز کانادا باید یک تجربه متحد کننده باشد. همه ما کانادایی هستیم و با این حال از مکان های مختلفی از دنیا به این کشور آمده ایم، تجربیات متفاوتی داریم، نژاد و رنگ پوستمان با هم فرق می کند و گاهی به زبان های مختلف صحبت می کنیم. اما آمال ایده آل کانادا همچون  آزادی، دموکراسی و امنیت است که ما را با هم متحد می کند. کانادا همیشه این گونه نبوده است. زمان زیادی طول کشید و تبعیض ها و سختی های بسیاری پشت سر گذاشته شد تا کانادا بتواند به این نقطه برسد. اما ما به همراه هم توانستیم کانادا را طوری بسازیم که همه در آن احساس امنیت کنند، همه احساس تعلق به این خانه را داشته باشند. و این دقیقا کانادایی است که شایسته ما و شایسته دنیاست. ما با هم از پس این کار برآمدیم و حالا در کنار هم اینجا هستیم تا اعلام کنیم اینها ایده آل های ما هستند تا امروز در کنار هم بایستیم. من افتخار این را داشتم که هفته پیش با رضا بنایی یک مقاله مشترک را تهیه کنیم که در آن دغدغه امنیت و آسایش خاطر کانادایی ها مطرح گردد. در این مقاله از دولت کانادا خواستیم تا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد، چرا که این مسئله به نفع هر دو جوامع ما خواهد بود. هر دوی ما توسط رژیم ایران مورد هدف قرار گرفته ایم. رژیمی که به عکس کانادا به حقوق انسانی احترام نمی گذارد. رژیمی که شهروندهای خودش را به خاطر داشتن عقاید سیاسی یا مذهبی متفاوت مورد هدف قرار می دهد. و همچنین جامعه یهودی ما را در دنیا مورد هدف قرار می دهد. اگر فاجعه بمبگذاری آمیا (AMIA) در آرژانتین را به خاطر داشته باشید که اکنون به بزرگداشت ۲۵ امین سالگرد آن رسیده ایم، خود یکی از این نمونه ها بود. هنوز هم کسانی که پشت این حمله و عمل تروریستی قرار داشتند، محاکمه نشده اند و عدالتی در این باره برقرار نشده است. به همین خاطر است که به دولت کانادا فشار می آوریم تا در اولین فرصت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در این لیست مذکور قرار دهد. مسائل زیادی وجود دارد که جوامع ما را با هم متحد می کند. ما فردیت های خود را حفظ کرده و در عین حال همه کانادایی هستیم، و این مسئله ای ست که توسط رژیم ایران مورد بی احترامی قرار می گیرد چون اعتقادی به حقوق انسان ندارد. ما باور داریم که باید با انسانها همان رفتاری را داشته باشیم که می خواهیم آنها با ما داشته باشند، و این همان تاریخچه ی بنای بریث در کاناداست که در سال ۱۸۷۵ تأسیس شد. بنای بریث یک عبارت عبری به معنای “فرزندان میثاق” می باشد. این سازمان همیشه در پی اهداف حقوق انسانی بوده و مأموریت خود را کمک رسانی به نیازمندان می داند، چه سالخوردگان  و یا آنانی که زیر خط فقر هستند. ما در کنار جوامع دیگر برای منافع کانادا همکاری کرده ایم و به این فعالیت ها ادامه خواهیم داد.”

گروهی از ایرانیان از جوامع مختلف ایرانی – کانادایی در کنار مایکل لویت و مایکل ماستین

متعاقبا رضایی بنایی، یکی از سخنگویان “همبستگی برای ایران دموکراتیک” به نمایندگی از جامعه ایرانی-کانادایی سخنرانی کرد: “روز کانادا بر همه خجسته! افتخار ماست که اینجا در کنار شما خواهران و برادران جامعه یهودی باشیم. خوشبختیم که مایکل لویت را در پارلمان کانادا داریم، کسی که به طور خستگی ناپذیر دغدغه حقوق بشر دارد و ما در طول دوره خدمت او در پارلمان شاهد تلاش هایش بوده ایم. از مایکل تشکر می کنم، چون آنچه او برای حقوق بشر و هفته مسئولیت پاسخگویی انجام داده، بینظیر است و ما قدردان آن هستیم. از مایکل ماستین برای دعوت ما و مهمان نوازی با قلب ها و فکرهای باز تشکر می کنم. همانطور که اشاره کردید، این تنها آغازی ست برای همکاری بین جامعه ایرانی و یهودی. ما در حال جشن گرفتن روز کانادا هستیم، روزی که در آن از تنوع و فراگیری تجلیل می کنیم. چیزی که امروز شاهد آن هستیم، این برنامه در واقع یک فراگیری حقیقی است که در آن همه ما از فرهنگ ها و پیشینه های مختلف آمده، و در عین حال همه کانادایی هستیم. این چیزی است که باید باعث افتخار ما باشد.


از راست حسین یکی از اعضای جامعه کوئیر ایرانی – کانادایی- شاپرک شجری زاده از دختران خیابان انقلاب- مایکل لویت نماینده پارلمان کانادا- مایکل ماستین رئیس مؤسسه بنای بریث- رضا بنائی از سخنگویان همبستگی برای ایرانی دموکراتیک

امروز، من به همراه برخی اعضای جامعه ایرانی از جوامع مختلف مانند جامعه یهودیان ایرانی، بهاییان ایرانی، جامعه LGBTQ ایرانی، شاپرک شجری زاده دختری که در راه مبارزه برای حقوق بشر در ایران دستگیر شد، سردبیر شهروند و همچنین دیگر شهروندان ایرانی-کانادایی در اینجا حضور دارم. کانادا اقیانوسی از فرهنگ های مختلف و انسانهای زیباست. و این اقیانوس که دومین کشور پهناور دنیا می باشد، تبدیل به سمبولی از تنوع قومی، فرهنگ های مختلف و همچنین تمدن بزرگی که همه ما جزء آن هستیم شده است. اکنون در حال جشن گرفتن روز کانادا، همزمان با روز استقلال ایالات متحده آمریکا هستیم که چندان از روز اسرائیل نیز دور نمی باشد. این یک شروع زیبا برای همکاری، و خواهری و برادری بین ما در آینده می باشد. از شما سپاسگزارم.”

ساعاتی از دیدار و گفتگو، به همراه موسیقی و آواز زنده در فضایی پر از عشق و همبستگی سپری شد که این خود جزو اولین قدم های ایرانیان خارج از کشور برای همسو کردن نیروهای مخالف جمهوری اسلامی با شرکت یهودیان در کانادا به حساب می آید.