طبق آمار سازمان بهداشت جهانى ۱۴۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان ختنه می شوند که اکثریت این دختران و زنان در ۲۸ کشور آفریقایى، هستند …


شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: طبق آمار سازمان بهداشت جهانى ۱۴۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان ختنه می شوند که اکثریت این دختران و زنان در ۲۸ کشور آفریقایى، هستند، اما بر اساس گزارش ها این عمل در بخش هایی از ایران هم انجام می شود.

ختنه دختران در ایران عمدتا در استان‌های خوزستان، لرستان، و بیش از همه در استان کردستان انجام می‌شود.

سازمان ملل برای مبارزه با این عمل روز ششم فوریه را روز جهانى مبارزه با ختنه زنان اعلام کرده است.

به گفته پزشکان این اقدام صدمات فیزیکی و روحی شدیدی به زنان و دخترانی که ختنه می شوند، وارد می سازد.

ناهید احمدی، پرستار روستایی در کردستان ایران، به بخش فارسی بی بی سی گفت که بسیاری از مادران در این ناحیه در هفته های اول تولد فرزند دخترشان او را برای ختنه نزد افرادی که این عمل را انجام می دهند، می برند.

خانم احمدی می گوید که بر اثر این عمل، دختران خردسال دچار عفونت و ترشح های عفونی و خونی می شوند که مادرانشان اعتقاد دارند این خون کثیفی است که باید از بدن آنها خارج شود.

در جنوب ایران، نوزادان دختر در بندر کنگ در هرمزگان بعد از ۴۰ روزگی و برخی از دختران این شهر در سنین ۴ یا ۵ سالگی ختنه می‌شوند.

در بسیاری از جوامع تصور می شود ختنه زنان یک دستور مذهبی است  و از این طریق پاکدامنی زنان محفوظ می ماند.

موافقان ختنه زنان که بیشترشان در کشورهای مسلمان نشین آفریقا زندگی می کنند، علاوه بر اینکه این عمل را از لحاظ بهداشتی لازم می دانند، معتقدند این عمل از سوی دین اسلام توصیه شده است، اما این عمل در بسیاری از کشورهای اسلامی جهان انجام نمی شود و ظاهرا سنتی است که ریشه در فرهنگهای آفریقایی دارد.

حتی بسیاری از روحانیون مسلمان بارها این عمل را تقبیح کرده اند، اما ختنه زنان همچنان در چند کشور آفریقایی رواج دارد و حتی بسیاری از مهاجران اهل این کشورها در اروپا از انجام این عمل رویگردان نیستند.

کشورهای مختلف اروپایی و حتی برخی کشورهای آفریقایی قوانینی رسمی علیه انجام ختنه زنان دارند، اما دولت ایران تا کنون اقدامی برای جلوگیری از انجام این عمل انجام نداده است.