باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۹ فوریه وارد اتاوا می شود. این اولین سفر خارج کشور اوباما و اولین سفرش در مقام رئیس جمهوری به کانادا است.

 

شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۹ فوریه وارد اتاوا می شود. این اولین سفر خارج کشور اوباما و اولین سفرش در مقام رئیس جمهوری به کانادا است.


 

در طول مدت اقامت او در کانادا مسائل امنیتی به طور کامل تحت نظر خواهد بود. در فرودگاه طی ساعات ورود و خروج اوباما به کانادا، رفت و آمد و پروازی صورت نخواهد گرفت تا ورود و عزیمت رئیس جمهوری ایالات متحده در بالاترین سطح امنیتی انجام گیرد. در ضمن نیروهای پلیس امنیتی کانادا در این مدت کاملا در حالت آماده باش به سر می برند تا از بروز مجدد حوادث سال ۲۰۰۴ به هنگام بازدید رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، جرج بوش  از کانادا جلوگیری کنند.


 

به همین منظور پلیس اتاوا، نیروهای پلیس شهر لندن را نیز در همکاری با ارتش احضار کرده است. به استثنای نمایندگان پارلمان، ورود و خروج تمامی افراد به محیط پارلمان باید مورد بازرسی قرار گیرد و رفت و آمدها از کنار دستگاه فلزیاب صورت پذیرد. نکته جالب توجه این است که به مردم اجازه تجمع در مقابل پارلمان داده شده است.

تورنتواستار برنامه سفر اوباما را به شرح ذیل گزارش می دهد. در بدو ورود خانم میکل ژان فرماندار کل کانادا با رئیس جمهور ایالات متحده در فرودگاه ملاقاتی خواهد داشت. در مرحله بعد اوباما در پارلمان با استفان هارپر و اعضای پارلمان کانادا دیدار و گفتگو خواهد کرد. پس از صرف ناهار درکنار هارپر سران دو کشور در یک کنفرانس خبری شرکت خواهند کرد. اوباما قرار ملاقاتی نیز با ایگناتیف رهبر اپوزیسیون رسمی کشور خواهد داشت. آژانس امنیت کانادا اعلام کرد طی روزهای حضور پرزیدنت اوباما در اتاوا، علاوه بر نیروهای پلیس تعداد بیشماری مامور مخفی در سراسر شهر تردد دارند تا کنترل کاملی از محیط به دست آید.


 

دیدار اوباما و ایگناتیف در اتاوا


 

مایکل ایگناتیف رهبر اپوزیسیون رسمی کشور قریب به سه دهه سابقه زندگی در خارج از کشور و پنج سال تدریس در دانشگاه هاروارد را در کارنامه زندگی خود دارد. رهبر حزب لیبرال قصد دارد طی این نشست با اوباما ، یکی از دانش آموختگان بنام دانشگاه هاروارد، شرایط را به گونه ای فراهم آورد تا بتواند از ارتباطات بیشتر و محکم تری بهره مند شود. او خود به شخصه با اوباما ارتباط نزدیکی نداشته است، لیکن با اطرافیان او که اغلب از اساتید دانشگاه هاروارد و هم رده ایگناتیف و یا از دانشجویان او بوده اند، ارتباطات محکمی دارد. هم اکنون همه چشم ها در انتظار دیدن روند این دوستی بین رئیس جمهوری جدید ایالات متحده و رهبر اپوزیسیون رسمی کانادا است.

کارشناسان و صاحب نظران امور سیاسی حزب لیبرال بر این عقیده اند که ایگناتیف به دلیل هماهنگی ایدئولوژیکی با اوباما، در مقایسه با هارپر، از ارجحیت بیشتری برخوردار است. حال آنکه اهداف نخست وزیر فعلی کانادا با جرج بوش در یک راستا قرار داشت. ایگناتیف خود بارها به روابط و دوستانی که در کاخ سفید دارد، اشاره کرده است. و حزب لیبرال معتقد است ایگناتیف شخصی است که آمریکایی ها می شناسند و به او اطمینان دارند. مذاکرات بین این دو شخص قطعا در مسائل سیاسی، اقتصادی و ارتباطات دو کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیر امور ارتباطات دفتر هارپر، ضمن  بی تاثیر قلمداد کردن روابط ایگناتیف و اوباما، اشاره کرد با وجود تفاوت ایدلوژیکی بین هارپر و اوباما، این دو رهبر برای رسیدن به نقطه نظرات مشترک تلاش سودمندی خواهند کرد. او خاطرنشان کرد، ایگناتیف به دلیل اقامت طولانی مدت در ایالات متحده قطعا ارتباطات قوی تری در این کشور دارد، لیکن این مسئله برای هارپر نقطه ضعفی محسوب نمی شود.

مدت پنج سال تدریس در دانشگاه هاروارد و ارتباط با اشخاص بانفوذی چون سامانتا پاور مشاور ارشد اوباما در کمپین انتخابات ریاست جمهوری، از افتخاراتی است که ایگناتیف و حزب لیبرال به آن می بالند و فاکتور جهش حزب خود می دانند. دوستی ایگناتیف و پاور به زمانی برمی گردد که ایگناتیف مدیر یک پژوهشگاه تحقیقاتی از دانشگاه هاروارد  بود و پاور که در آن مرکز مدیر امور اجرایی بود، به عنوان یک خبرنگار و نویسنده برنده جایزه پولیتزر شد. ایگناتیف همچنین با کاس سانستین، همسر خانم پاور نیز دوستی دیرینه ای دارد. سانستین استاد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و یک متخصص بنام در رشته خود است که ارتباطات خوبی نیز در کاخ سفید دارد.

 رهبر حزب لیبرال  در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون و در هنگام جنگ بالکان به عنوان روزنامه نگار با ریچارد هالبروک همکاری تنگاتنگ داشت. هم اکنون هال بروک نماینده اوباما در کشورهای افغانستان و پاکستان است. از دیگر دوستان با نفوذ و شهیر ایگناتیف می توان به لری سامر، رئیس دانشگاه هاروارد اشاره کرد.