کمپین بین المللی حقوق بشر: به دنبال انتشار خبر اعتصاب غذای نسرین ستوده در زندان و این موضوع که در جریان بازجویی تحت فشار است شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که از همه دنیا می خواهد که در اعتراض به دستگیری این وکیل مدافع حقوق بشر به کمک او بشتابند. او همچنین گفت که نسبت به وضعیت سلامتی نسرین ستوده به شدت نگران است.

شیرین عبادی به کمپین گفت: «خانم ستوده آخرین بازمانده وکلای شجاع مدافع حقوق بشر است که با قبول کلیه مخاطرات از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران دفاع می کرد وکالت بسیاری از بازداشت شدگان پس از انتخابات را به عهده داشت و با وجود اینکه به کرات ماموران امنیتی او را تهدید می کردند که اگر به دفاع خود ادامه بدهد او را دستگیر خواهند کرد در پاسخ عنوان می کرد که هر شخصی حق دسترسی به وکیل را دارد و کارهای او مطابق قانون است و حاضر نیست به حرف غیرقانونی مامورین امنیتی تمکین کند و به شغل شرافتمندانه خود ادامه می داد و اکثر پرونده ها را نیز به رایگان قبول می کرد.»

برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ با اشاره به وضعیت کنونی مدافعان حقوق بشر در ایران اضافه کرد: « متاسفانه دولت ایران که روز به روز دایره را بر عملکرد مدافعان حقوق بشر تنگ تر می کند تاب تحمل شهامت های این زن را نداشت و او را دستگیر کرد و از آن تاریخ به این طرف حتی با تودیع وثیقه حاضر نشدند که در مراسم خاکسپاری پدرش شرکت کند و در این مدت حق ملاقات با خانواده و وکیل را نداشته است. »

خانم عبادی در ادامه افزود: « خانم ستوده به همسرش اعلام کرده بود چنانچه بیش از چهار روز از بی تلفنی بگذرد و از او خبری نباشد اعتصاب غذا خواهد کرد و چون نزدیک به سه هفته از آخرین تلفن او گذشته همسرش نگران اعتصاب غذای اوست و به همین دلیل من به شدت نگران وضعیت جسمی خانم ستوده هستم و به همه دنیا اعلام می کنم که در اعتراض به دستگیری وکیلی که تنها گناه او دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر در دادگاه بود به کمک او بشتابند. »

 

نگرانی از وضعیت سلامت یک وکیل زندانی در ایران

پیگیری های همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری زندانی در ایران، برای اطلاع از وضعیت سلامت او و ملاقات با او بی نتیجه مانده است. خانم ستوده یک روز پیش در یک تماس تلفنی کوتاه گفته بود که در اعتصاب غذا به سر می برد.

رضا خندان، همسر خانم ستوده، روز پنجشنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) به بی بی سی فارسی گفت که در پی تماس تلفنی کوتاه یک روز پیش همسرش، صبح پنجشنبه به سالن ملاقات زندان اوین مراجعه کرده است، اما مسئولان سالن ملاقات پس از پیگیری به او گفته اند که خانم ستوده ممنوع الملاقات است.

با توجه به اینکه دادگستری تهران روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است، او پیگیری وضعیت سلامت همسرش را بی نتیجه دانست و گفت: “آخرین خبری که از او دارم همان تماس تلفنی چند ثانیه ای است که روز گذشته با او داشتم.”

به گفته آقای خندان، یک روز پیش، خانم ستوده در تماس تلفنی اطلاع داده بود که از روز سوم مهرماه، در اعتصاب غذا به سر می برد. او گفت که در این مکالمه که فقط سه ثانیه طول کشید، فرصت هیچ صحبتی پیدا نکرده است و به محض اینکه همسرش کلمه “تهدید” را به زبان آورده است، تلفن قطع شده است.

آقای خندان گفت که همسرش در طول زمان بازداشت فقط دو بار با منزل و یک بار با وکلایش تماس تلفنی گرفته است.

او گفت که همسرش در یکی از تماس های تلفنی پیشین گفته بوده که قصد دارد اگر فاصله تماس های تلفنی اش زیاد شود، در اعتراض به “این سکوت و عدم ارتباط” دست به اعتصاب غذا بزند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران روز شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ بر اساس احضاریه ای که یک هفته پیش از آن دریافت کرده بود، به دادسرای زندان اوین مراجعه کرد و بازداشت شد.

در برگه احضاریه، اتهام او “اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” عنوان شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه ای خانم ستوده را “وکیل شجاعی” نامید که با وجود تهدیدها و احضارهای مداوم، به بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی اعتراض می کرده و مقامات مسئول قضایی را به محترم شمردن حقوق زندانیان فرا می خوانده است.

خانم ستوده وکالت تعدادی از پرونده های سیاسی و حقوق بشری و از جمله وکالت شیرین عبادی، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، محمدصدیق کبودوند، عاطفه نبوی، خدیجه مقدم، احمد نجاتی کارگر، از کشته شدگان پس از انتخابات و آرش رحمانی پور، از اعضای انجمن پادشاهی ایران که در سال ۸۸ اعدام شد، را بر عهده داشته است.

نزدیک به دو هفته پیش، درپی درگذشت پدر خانم ستوده، مسئولان قضایی ایران با وجود پیگیری خانواده او و اعلام آمادگی آنها برای تودیع وثیقه، به خانم ستوده اجازه ندادند در مراسم تدفین و خاکسپاری پدرش شرکت کند.