باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده طی دیدار روز ۱۹ فوریه، از اتاوا ، از میکل ژان، فرماندار کل کانادا دعوت کرد تا سفری به واشنگتن داشته باشد.  


شماره ۱۲۱۸ ـ پنجشنبه  ۲۶ فوریه ۲۰۰۹


 خانم میکل ژان و باراک اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده طی دیدار روز ۱۹ فوریه، از اتاوا ، از میکل ژان، فرماندار کل کانادا دعوت کرد تا سفری به واشنگتن داشته باشد. اوباما و ژان در باب مسائل اقتصادی و اجتماعی در دو کشور گفتگو هایی کردند. از دیگر مباحثی که به آن پرداخته شد، مسئله هاییتی بود. میکل ژان هایتی الاصل، خواستار بهبود وضعیت هاییتی شد و اوباما ضمن دعوت از او افزود، مسئله یاد شده نیاز به زمان و مذاکرات بیشتری دارد، که آن را می توان به دیدارهای بعدی موکول کرد. اوباما با جذاب یافتن کانادا اظهار کرد قصد دارد به همراه خانواده اش مجددا سفری به کانادا داشته باشد و از دیدار مجدد فرماندار کل در این سفر بسیار مشعوف خواهد شد. لازم به یادآوری است، گمان می رفت اوباما از هارپر نخست وزیر کانادا برای دیدار از واشنگتن دعوت به عمل آورد، که اینچنین نشد.

برخی منتقدان حزب محافظه کار نسبت به این رفتار ابراز نارضایتی کردند. لیکن اکثریت مردم کانادا از حس مشترکی که بین رئیس جمهور ایالات متحده و فرماندار کل کانادا به وجود آمده خرسندند. آنان معتقدند میکل ژان در این زمینه خوش درخشیده و این خود زمینه را برای روابط دوستانه تر بین دو کشور مساعد خواهد کرد. پر واضح است که اولین سیاه پوستی که فرماندار کل کانادا است به راحتی می تواند اعتماد اوباما را جلب کند. قدم برداشتن های این دو در کنار یکدیگر بر روی فرش قرمز حاکی از این اعتماد دو طرفه است.

خبرنگاران در یک شکار لحظه ها، لبان پر خنده میکل ژان را به تصویر کشیده اند و میکل ژان در این باره بیان کرده: «اوباما به من گفت میدانم در میان کانادایی ها طرفداران زیادی دارم. پس اگر اوضاع آمریکا مناسب نبود به کانادا خواهم آمد».

مارت بلوئین دستیار فرماندار کل به خبرنگارن گفت: « ژان، ماه ژانویه یک سفر کاری به هائیتی داشت. او که قصد دارد توجه ویژه اوباما را به مشکلات هائیتی جلب کند در باب نخست وزیر جدید هائیتی نیز با اوباما گفتگو کرد و شرح داد وضعیت سیاسی هائیتی مناسب است،  لیکن پس از توفانهای استوایی تابستان گذشته مردم به شدت با بحران کمبود غذا روبرو هستند».

سخنگوی دولت فدرال روز پنجشنبه اعلام کرد، اوباما از هارپر دعوتی به عمل نیاورده و دیدار این دو رهبر به نشست بین المللی گروه جی ۲۰ و ناتو در ماه اپریل در اروپا موکول می شود.

مطبوعات آمریکایی سفر اوباما به کانادا را فاکتور مثبتی برای تقویت بازارهای این دو کشور نامیدند و بسیار به آن پرداخته اند. مجله تایمز در این باره نوشت: «سفر اوباما به کانادا با استقبال غیر قابل باوری روبرو شد. حتی می توان گفت در خود آمریکا نیز او با چنین استقبالی روبرو نشده بود». روزنامه کریستین ساینس مونیتور در این باره نوشت: «سفر اوباما مرهمی بود بر زخم کهنه ای که بر اثر اختلاف بر سر جنگ عراق و عدم هماهنگی در حمایت از تولیدات داخلی بین دو کشور به وجود آمده بود». در صفحه نخست روزنامه نیویورک تایمز تصویر یک زن کانادایی درج شد، که تصویر اوباما را در دست گرفته و در مقابل برج آزادی پارلمان در اتاوا ایستاده است.