شهروند- دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، دیروز پنج شنبه اعلام کرد که معافیت مالیاتی کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا برای ورود آلومینیوم وفولاد به ایالات متحده ی آمریکا برداشته می شود و از این به بعد این کشورها باید ۲۵ درصد مالیات استیل و ۱۰ درصد مالیات آلومینیوم پرداخت کنند.

نخست وزیر کانادا به این تصمیم واکنش فوری نشان داد و اعلام کرد که این روند اصلا قابل قبول نیست و کانادا نیز بر روی ۱۰۰ نوع کالای آمریکایی تعرفه های مالیاتی در نظر خواهد گرفت که از تاریخ اول جولای ۲۰۱۸ مصادف با “روز کانادا” اعمال می شود.

 

این اقدام تجاری کانادا اولین مورد در نوع خود بعد از جنگ های جهانی است. جاستین ترودو در پاسخ به این سئوال که آیا کانادا جنگ تجاری ای را با آمریکا شروع کرده است پاسخ داد که ما از مدت ها پیش گفته بودیم برای هر تصمیمی آماده ایم و در مقابل هر تصمیمی واکنش جدی و صحیح نشان خواهیم داد.

جاستین ترودو همچنین گفت که اعمال تعرفه های جدید در حالی که مذاکرات نفتا متوقف شده است و معلوم نیست به کجا ختم شود بر روی کشوری که سربازانش همگام با سربازان آمریکایی در میدان های نبرد جنگیده اند اصلا اقدام قابل قبولی نیست.

تعرفه های مالیاتی امریکا از امروز جمعه اول ژوئن اعمال می شود. اما وزیر امور خارجه ی کانادا، کریستیا فریلند، اعلام کرد که کانادا برای اعمال تعرفه های مالیاتی بر روی کالاهای امریکایی یک ماه زمان در نظر گرفته است تا به رئیس جمهور امریکا فرصتی برای بازبینی تصمیمش داشته باشد.

مکزیک و اتحادیه ی اروپا نیز هرکدام جداگانه اعلام کردند که در پی مقابله با این تصمیم دونالد ترامپ هستند و بزودی برنامه های خود را بیان خواهند کرد.

اعمال تعرفه های مالیاتی بر روی کالاهای خارجی باعث خواهد شد که مشتریان امریکایی مجبور باشند از کالای تولید آمریکا استفاده کنند و کمتر سراغ کالاهای وارداتی بروند و از این طریق به رونق کسب و کار در ایالات متحده ی آمریکا کمک شود.