صدای آمریکا: برگزاری کنفرانسی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه ها و موسسات ایرانی و کانادایی به یکی از مسائل بحث برانگیز رسانه های کانادا بدل شده است.

رسانه های کانادا گزارش داده اند کنفرانسی که قرار است روز ٢٨ اکتبر زیرعنوان “صلح پایا و عادلانه: یک چالش جهانی” در اتاوا برگزار شود، توسط یکی از نامزدهای ایرانی تبار حزب سبز کانادا برنامه ریزی شده است.

این کنفرانس از سوی اعضای حزب سبز کانادا که خود را ” گروه چهار اتاوا” می نامند و متشکل از دو نامزد پیشین و دو عضو کنونی حزب سبز کانادا است، برگزار می شود.

روزنامه “اتاوا سیتی زن” در شماره روز سه شنبه ٢٨ اکتبر خود گزارش داده است اکبر مأنوسی، عضو حزب سبز کانادا و رئیس بخش ” آموزش انرژی پاک” در کالج”بهداشت، بازرگانی و فن آوری” در اتاوا یکی از اعضای این گروه است.

بنا به گزارش این روزنامه، آقای مأنوسی در تاریخچه فعالیت های خود در تارنمای حزب سبز در انتخابات استانی انتاریو ادعا کرده بوده دبیر کل “انجمن پژوهشگران ایرانی کانادا” است، اما چنین انجمن ایرانی در کانادا هرگز ثبت نشده است و ادعای وی سبب شد گروهی از اساتید دانشگاه ها و خبرنگاران ایرانی مقیم کانادا، در ماه مه سال ٢٠٠٨ با ارسال نامه ای به الیزابت می، رهبر حزب سبز کانادا وی را از چنین ادعای دروغینی آگاه کنند.

مک لینز گزارش داده است آقای مأنوسی همچنین ادعا کرده است دبیرکل “مرکز فرهنگی ایرانیان” در اتاوا است، اما آدرس این مرکز، با آدرس سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا یکی است.

این مجله همچنین می نویسد آقای مأنوسی عضو “کمیته تنوع فرهنگی” پلیس فدرال کانادا نیز هست و ظاهراً نیروهای این بخش را متقاعد کرده است تا از برگزاری این همایش حمایت کنند و در آن حضور یابند.

در شرایطی که کنفرانس “صلح پایا و عادلانه: یک چالش جهانی” جنجال های خبری بسیاری در رسانه های کانادا پدید آورده است، الیزابت می، رهبر حزب سبز کانادا در مصاحبه روز چهارشنبه (٢٧ اکتبر) خود با نشریه اتاوا سیتی زن، خواستار لغو برگزاری این کنفرانس شد و آن را همایشی خواند که دیدگاه های شرکت کنندگان آن از تعادل مطلوبی برخوردار نیست.

رهبر حزب سبز کانادا گفته است:” اگر قرار بود حزب سبز چنین کنفرانسی را برگزار کند، ما لحظه ای اجازه نمی دادیم فرصتی برای توجیه و عیب پوشی از دولت محمود احمدی نژاد و یا حکومت ایران فراهم شود”.

خانم می خاطرنشان کرده است در شرایطی که در بحبوحه ای قرار داریم که باید ایران را از اجرای اقدامات وحشیانه و قرون وسطایی باز داریم، برگزاری چنین رویدادی که هرگونه مخفی کاری حکومت ایران را تسهیل کند، بسیار نابهنگام است.

مجله کانادایی مک لینز گزارش داده است داوود عامری، دبیرکل “اجلاس صلح جهان اسلام”، یک سازمان غیردولتی مستقر در ایران، یکی از شرکت کنندگان این همایش است.

بنا به گزارش مک لینز، در تارنمای این سازمان غیردولتی کاریکاتورهایی از سربازان اسراییلی منتشر شده است که یا در حال قتل عام کودکان هستند و یا کلاه هایی به شکل جمجمه های کوچک انسان به سر دارند.

مک لینز می نویسد سعید عاملی، رئیس دپارتمان مطالعات بین المللی دانشگاه تهران و الهام امین زاده، استاد دپارتمان حقوق دانشگاه تهران نیز از جمله شرکت کنندگان ایرانی این کنفرانس خواهند بود.

خبرنگار این نشریه کانادایی خاطرنشان می کند الهام امین زاده، نماینده پیشین مجلس ایران از حامیان دولت محمود احمدی نژاد است که تلاش های ایران از انقلاب اسلامی سال ۵٧ برای محافظت از حقوق زنان را ستوده و ادعا کرده است مقامات جمهوری اسلامی حکم اعدام و سنگسار برای شهروندان خود صادر نمی کند.

روزنامه تورنتو سان نیز گزارش داده است زیجاد دلیک، رئیس “کنگره اسلامی کانادا” و امام یکی از مساجد مسلمانان کانادا نیز برای ایراد سخنرانی در این کنفرانس دعوت شده است. اظهارات جنجال برانگیز و افراطی این امام سبب شد برنامه سخنرانی وی در اوایل ماه جاری در مقر وزارت دفاع کانادا در اتاوا لغو شود.

رسانه های کانادا و ناظران سیاسی هشدار داده اند احتمال دارد این کنفرانس که قرار است در “مرکز کنفرانس دولت” در اتاوا برگزار شود، به یک ابراز تبلیغاتی برای حکومت جمهوری اسلامی و دولت محمود احمدی نژاد بدل شود. 

به نوشته ی اتاواسیتیزن، در این کنفرانس نماینده آرسی ام پی، داود عامری و زیجاد دلیک رئیس کنگره اسلامی کانادا در این کنفرانس حضور پیدا نکردند. نماینده آرسی ام پی گفته است به دلیل بحث برانگیز بودن این کنفرانس، از حضور در آن خودداری می کند. اکبر مأنوسی از برگزارکنندگان کنفرانس عدم حضور دو تن اخیر را دلایل شخصی آنها ذکر کرده است.