ایلنا: یک نماینده مجلس خبر از بازداشت ۱۵۰ دانشجو در جریان اعتراضات دی ماه و پس از آن داده است. آماری که منابع رسمی از ارائه یا تایید آن سر باز می‌زنند. پروانه سلحشوری با اعلام خبر تهیه فهرست بیش از ۱۵۰ دانشجوی بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ و پس از آن، به نقش «وزارت اطلاعات» دولت حسن روحانی در صدور احکام قضایی برای برخی دانشجویان اشاره کرده و گفته است تنها در چند دانشگاه برای ۱۷ نفر از دانشجویان احکام قضایی صادر شده و آمار ۵ نفره ارائه شده ازسوی وزارت علوم نادرست است.

رییس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از صدور احکام سنگین قضایی برای دانشجویان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

«فهرستی از دانشجویان بازداشت ‌شده پس از وقایع دی‌ ماه ۹۶ تهیه شده که تعدادی بالغ بر ۱۵۰ نفر است. هر چند می‌دانیم که فهرست موجود احتمالا فهرستی قطعی و ۱۰۰‌درصد دقیق، کامل و موثق نیست، اما به هر حال به‌خوبی نشان می‌دهد آمار دانشجویان بازداشتی در ماه‌های اخیر بیش از ۵۵ نفر و ۹۰ نفر و … است که در مقاطعی اعلام شد و متاسفانه مساله بازداشت دانشجویان ابعاد گسترده‌تری دارد.»

هنگام بازداشت شماری از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ اعلام شد که این بازداشت‌ها پیشگیرانه بوده‌اند، اما آن «بازداشت‌های پیشگیرانه» با صدور احکام قضایی سنگین همراه شده‌اند.

پروانه سلحشوری نقش وزارت اطلاعات دولت روحانی را به ‌عنوان ضابط قضایی در بسیاری از پرونده‌های دانشجویان غیرقابل انکار خوانده و گفته است وزارت اطلاعات در پرونده قضایی برخی دانشجویان نقش دارد و بنابراین دولت و وزارت اطلاعات باید در این مورد توضیح دهند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم روز پنج‌شنبه هفتم تیر ماه در پیامی در توئیتر خود نوشت که احکام سنگین علیه دانشجویان را وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی صادر کرده است.